چگونگی واگذاری به پیشکسوتان و هواداران

در حالی که قیمت سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی به ترتیب ۴۲ و ۴۵ میلیارد تومان اعلام شده است که جزئیات نحوه‌ قیمت‌گذاری این دو باشگاه پرطرفدار و چگونگی واگذاری آنها اعلام شد. به گزارش ایسنا، سازمان خصوصی‌سازی که مدت‌ها پیش آماده‌سازی و قیمت‌گذاری سهام دو باشگاه ورزشی را در دستور کار قرار داده بود، در هفته گذشته قیمت پیشنهادی خود را اعلام کرد. طبق نظر این سازمان که متولی واگذاری و آماده‌سازی سهام شرکت‌هاست، باشگاه استقلال ۴۲ میلیارد تومان و باشگاه پرسپولیس ۴۵ میلیارد تومان قیمت دارد. این اعلام سازمان خصوصی‌سازی در حالی با بحث‌ها و واکنش‌های فراوان در محافل ورزشی همراه شد که سوالات زیادی در خصوص نحوه‌ قیمت‌گذاری، علت گران‌ بودن پرسپولیس نسبت به استقلال، نحوه‌ واگذاری و خریداران احتمالی آن مطرح شده است.

استقلال و پیروزی چگونه قیمت‌گذاری شدند؟

در خصوص نحوه ارزشگذاری سهام سرخابی نشان می‌دهد که در ارزش‌گذاری سهام این دو باشگاه فقط ارزش برند و سرمایه آن دو مدنظر قرار گرفته و میزان بدهی این دو باشگاه در قیمت‌گذاری آن لحاظ نشده است. دارایی این دو شرکت در حالی ناچیز است که عمده بدهی این دو باشگاه به بازیکنان و مربیان مربوطه است که طبق قانون، متولی تسویه آن وزارت ورزش است، زیرا قرار‌داد بازیکنان در دفاتر ثبت موجود نیست. به این ترتیب دارایی و بدهی‌های این دو باشگاه تاثیری در قیمت‌گذاری آن نداشته و تنها سرقفلی به همراه برند و سرمایه‌ آن دو مدنظر قرار گرفته است که سرمایه‌ باشگاه استقلال ۱۰ میلیون تومان و سرمایه پرسپولیس یک میلیون تومان ثبت شده است.

لذا براساس مصوبه هیات واگذاری مقرر شده است که به دلیل ابهامات و محدودیت‌هایی که در صورت‌های مالی این دو باشگاه وجود دارد و قابل پیش‌بینی نبودن بدهی‌ها، تنها ارزش برند دو شرکت به همراه مبلغ سرمایه ثبت شده در قالب شرکت‌های سهامی خاص و عام واگذار شود و کلیه بدهی‌ها و دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی به دولت انتقال داده شود و وزارت ورزش متولی امر تسویه و دارایی‌های دو باشگاه باشد.

چرا پرسپولیس گران‌تر است؟

حال با این سرمایه این سوال مطرح می‌شود که چرا ارزش‌گذاری پرسپولیس بیش از استقلال در نظر گرفته شده است که باید گفت کارشناسان سازمان خصوصی‌سازی و موسسه‌ هوشمند تدبیر که ارزشگذاری دو باشگاه را انجام داده است، براساس برند باشگاه به ارزش‌گذاری سهم اقدام کرده‌اند، در حالی که در برند یک باشگاه، اسپانسر، تبلیغات، استفاده از برند ‌روی کالای تجاری و تعداد هواداران موثر است، به ‌طوری که اگر باشگاهی ۲۰ میلیون نفر هوادار داشته باشد و تعدادی از سهام به کانون هواداران داده شود و هر نفر هزار تومان برای خریداری سهم بدهد، رقمی معادل ۲۰ میلیارد تومان نصیب باشگاه می‌شود، لذا تعداد هواداران نقش اساسی در قیمت‌گذاری سهم دارد.

واگذاری سرخابی در دو یا سه بلوک

از سوی دیگر ابهاماتی در خصوص چگونگی واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح می‌شود که در مورد نحوه و میزان واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس پیشنهاد شده است که این دو باشگاه در قالب دو یا سه بلوک واگذار شود که این روش نیز باید به تصویب هیات واگذاری برسد. نحوه و میزان واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی باید به تصویب هیات واگذاری برسد که پیشنهاد شده است ابتدا بلوک ۳۵ درصدی این دو باشگاه عرضه شود تا یک سرمایه‌گذار بتواند آن را خریداری و مدیریت کند و از سرمایه‌ خود در این باشگاه استفاده کند. سپس بین ۳۵ تا ۵۰ درصد به اضافه‌ یک سهم دو باشگاه به پیشکسوتان داده شود، به شرطی که در بلوک ۱۵ درصدی با اجاره هیات واگذاری تعیین اهلیت خریداران در نظر گرفته شود، زیرا واگذاری این باشگاه از نظر روحی و روانی در جامعه تاثیر‌گذار است. پیشنهاد دیگر این است که بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک درصد سهم این شرکت به پیشکسوتان داده شود و بلوک ۴۹ درصدی آن به هواداران عرضه شود، ولی در بلوک دوم این شرط گذاشته شود که به کانون هواداران ارائه شود. این نوع واگذاری باعث می‌شود که هم سرمایه‌دار در این دو باشگاه پرطرفدار حضور داشته باشند و هم پیشکسوتان متعصب و هم هواداران، بنابراین بهتر است این دو باشگاه حساس برخلاف باشگاه را‌ه‌آهن که ۱۰۰ درصد آن واگذار شد در قالب دو یا سه بلوک واگذار شود تا مدیریت آن منسجم شود. در همین رابطه فرشاد به‌آبادی مدیرعامل موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر در گفت‌وگو با فارس درباره شایعه پرسپولیسی بودن ارزشگذار گفت: من نه پرسپولیسی و نه استقلالی‌ام. چون اعتبار و آبروی ملی‌‌ام را به راحتی به دست نیاورده‌ام که بخواهم به راحتی از دست بدهم. بنابراین هر چند از فوتبال سررشته دارم، اما به هیچ وجه طرفدار هیچ کدام از این دو باشگاه نیستم. اتفاقا به همین دلیل بود که از زمان شروع همکاری با سازمان خصوصی‌سازی درخواست‌ کردیم نامی از موسسه ما برده نشود تا تحت فشار نباشیم.