جوایز کشورهای مختلف برای قهرمانان المپیک

شاید روزی که «پیر دو کوبرتن» المپیک مدرن را بنیانگذاری کرد، به این فکر نبود که روزگاری مدال‌های المپیک پول‌ساز شوند و شعار برترین قهرمانان المپیک از «سریع‌ترین، بالاترین و قوی‌ترین» به «سریع‌ترین، بالاترین، قوی‌ترین و پولدارترین» برسد! به گزارش ایسنا، از زمانی که ورزش به یک حرفه تبدیل شده، قهرمانی‌ها عواید مالی زیادی به همراه داشته است. وضعیت المپین‌هایی که در بازی‌های ۲۰۱۲ لندن به میدان می‌روند بسیار متفاوت از ورزشکارانی است که در سال ۱۸۹۶ در اولین المپیک مدرن در ۹ رشته با هم مسابقه دادند. با گذشت ۱۱۶ سال از اولین المپیک مدرن، امروزه جوایز مالی به یک انگیزه قوی برای ورزشکاران تبدیل شده تا در کنار افتخار بزرگ مدال‌آوری در المپیک، هزینه‌های معیشتی آنها را هم تامین کنند. در برخی کشورها جایزه عمدتا از سوی دستگاه ورزش کشورها پرداخت می‌شود و در برخی کشورهای دیگر اسپانسرهای قدرتمند از قهرمانان المپیکی حمایت می‌کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید جوایز قهرمانان المپیک در کشورهای مختلف است.

روسیه

مدال طلا: ۱۳۰ هزار دلار

(حدود ۲۳۴میلیون تومان)

مدال نقره: ۸۲ هزار و ۵۰۰ دلار

(حدود ۱۴۸ میلیون تومان)

مدال برنز: ۵۶ هزار دلار

(حدود ۱۰۰ میلیون تومان)

در المپیک پکن جایگاه روس‌ها به عنوان یک قدرت برتر به خطر افتاد چرا که تنها ۲۳ مدال طلا گرفتند و بعد از چین (۵۱ طلا) و آمریکا (۳۶ طلا) با فاصله زیادی در رده سوم قرار گرفتند و از بریتانیا که در رده چهارم بود فقط چهار مدال طلا بیشتر داشتند. این یک نتیجه ضعیف برای روسیه بود و حالا که جایگاه سومی خود را با توجه به میزبانی انگلیس در خطر می‌بینند، با افزایش ۳۰ درصدی جوایز مدال آوران المپیکی و رساندن جایزه مدال طلا به ۱۳۰ هزار دلار سعی کرده‌اند تا انگیزه ورزشکارانشان را بالاتر ببرند.

البته این مبلغ تنها از سوی کمیته ملی المپیک روسیه پرداخت می‌شود و خود فدراسیون‌ها و ایالات مختلف هم جوایز جداگانه‌ای به قهرمانانشان می‌دهند. «بیلالوف» کشتی‌گیر شوروی سابق که حالا عضو پارلمان این کشور است، می‌گوید: «فدراسیون کشتی روسیه در پکن به قهرمانانش ۵۰۰ هزار دلار جایزه داد و برای لندن پیش‌بینی می‌شود هر قهرمان روسی حداقل ۵۰۰ هزار دلار جایزه از دستگاه‌های مختلف بگیرد.»

بریتانیا

درآمد مدال‌آوران بریتانیا از طریق اسپانسرها، تبلیغات و شوهای تلویزیونی قابل توجه است. نمونه این موضوع «کریس هوی» دوچرخه سوار اسکاتلندی است که در جمع المپین‌های بریتانیای کبیر در المپیک پکن قرار گرفته بود. درآمد سالانه کریس هوی قبل از المپیک پکن حدود ۲۴ هزار پوند در سال بود اما پس از اینکه این دوچرخه سوار سه مدال طلا در پکن گرفت، درآمدش از یک میلیون پوند هم گذشت. آژانس اسپانسری اوکتاگون پیش‌بینی کرده طلایی‌های بریتانیا در المپیک لندن تا حدود ۲ میلیون پوند به جیب بزنند.

قزاقستان

مدال طلا: ۲۵۰ هزار دلار

(حدود ۴۵۰ میلیون تومان)

مدال نقره: ۱۵۰ هزار دلار

(حدود ۲۷۰ میلیون تومان)

مدال برنز: ۷۵ هزار دلار

(حدود ۱۳۵ میلیون تومان)

نفر چهارم: ۳۰ هزار دلار

(حدود ۵۴ میلیون تومان)

نفر پنجم: ۱۰ هزار دلار

(حدود ۱۸ میلیون تومان)

نفر ششم: ۵ هزار دلار

(حدود ۹ میلیون تومان)

افزایش چشمگیر جوایز قزاق‌ها به عنوان یک کشور جداشده از شوروی سابق و رسیدن آن به حدود دو برابر جوایز روس‌ها در محافل خبری بازتاب زیادی داشته است. مبلغ ۲۵۰ هزار دلار تمام ورزشکاران المپیکی قزاق را به تکاپو

انداخته است!

ژاپن

مدال طلا: حدود ۴۰ هزار دلار

( حدود ۷۲ میلیون تومان)

مدال نقره: ۲۵ هزار دلار

(حدود ۴۵ میلیون تومان)

مدال برنز: ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار

(حدود ۲۲ میلیون تومان)

البته ژاپن هم از اسپانسرهای قدرتمندی برخوردار است که فدراسیون‌های این کشور را در المپیک حمایت می‌کنند. برای مثال فدراسیون‌های شنا و دوچرخه سواری ژاپن به تنهایی به هر قهرمان المپیک لندن ۳۷۱ هزار دلار (حدود ۶۶۰ میلیون تومان) جایزه می‌دهند یا فدراسیون تنیس روی میز ژاپن برای طلای لندن ۱۲۷ هزار دلار (حدود ۲۳۰ میلیون تومان)‌جایزه گذاشته است.

اوکراین

مدال طلا: ۸۵ هزار دلار

(حدود ۱۵۳ میلیون تومان)

مدال نقره: ۶۱ هزار دلار

(حدود ۱۱۰ میلیون تومان)

مدال برنز: ۴۲ هزار دلار

(حدود ۷۵ میلیون تومان)

برندگان مدال طلای اوکراین در سال ۲۰۰۸ مبلغ ۸۵ هزار دلار جایزه گرفتند که امسال حداقل می‌توانند روی این مبلغ حساب کنند که البته شاید هم بیشتر شود. جوایز اوکراینی‌ها در المپیک قبلی به ترتیب زیر است:

آمریکا

مدال طلا: ۲۵ هزار دلار

(حدود ۴۵ میلیون تومان)

مدال نقره: ۱۵ هزار دلار

(حدود ۲۷ میلیون تومان)

مدال برنز: ۱۰ هزار دلار

(حدود ۱۸ میلیون تومان)

جوایز آمریکا که مدال بگیرانش پرشمار است (۱۱۰ مدال‌آور در المپیک ۲۰۰۸) ۱۸ سال تغییر نکرده است. البته جوایز کمیته المپیک این کشور در مقابل پولی که از اسپانسرها عاید قهرمانان آمریکایی می‌شود، ناچیز است. برای مثال یک کمپانی تولیدات ورزشی که اسپانسر مایکل فلپس در المپیک قبلی بود، اعلام کرده بود اگر فلپس رکورد ۷ مدال طلای مارک اسپیدز را بشکند یک میلیون دلار (حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان)‌ به او جایزه می‌دهد. البته برخی بسکتبالیست‌های ثروتمند آمریکایی که احتیاجی به جوایز کمیته المپیکشان ندارند در المپیک قبلی اعلام کردند که جایزه‌شان را برای کمک به برنامه بسکتبالیست‌های جوان در آمریکا به این بخش می‌بخشند.

تاجیکستان

مدال طلا: ۶۲ هزار دلار

(حدود ۱۱۰ میلیون تومان)

مدال نقره: ۵۲ هزار دلار

(حدود ۹۰ میلیون تومان)

مدال برنز: ۴۲ هزار دلار

(حدود ۷۵ میلیون تومان)

چین

پرداختن جوایز به قهرمانان چین که پیشتاز المپیک هستند و مدال آوران زیادی دارند کار دشواری است، اما قهرمانان چینی در المپیک پکن ۵۱ هزار دلار (حدود ۹۰ میلیون تومان) جایزه گرفتند که این مبلغ نسبت به آتن ۲۹ هزار دلار بیشتر شده بود. البته در المپیک پکن چینی‌ها به ۱۰۰ مدال آور خود جایزه دادند؛ اما ایران به دو مدال آور!

کانادا

برنده طلا: ۲۰ هزار دلار

برنده نقره: ۱۵ هزار دلار

برنده برنز: ۱۰ هزار دلار

ایران

هنوز میزان جوایز قهرمانان برای المپیک لندن اعلام نشده اما مصاحبه برخی مسوولان مبنی بر اینکه «جوایز قهرمانان المپیک قطعا کمتر از قبل نخواهد بود!» نشان می‌دهد که این حرف‌ها برای پایین آوردن توقعات زده شده و نباید انتظار افزایش چشمگیر جوایز را داشت. بررسی جوایز سال‌های قبل نشان می‌دهد که میزان افزایش جوایز با تورم اصلا همخوانی ندارد. ۸ سال قبل و برای المپیک ۲۰۰۴ آتن مسوولان ورزش ایران به هر قهرمان المپیک ۱۰۰ میلیون تومان جایزه دادند. این در حالی است که در سال ۱۳۸۳ قیمت سکه طلا در حدود ۱۰۰ هزار تومان بود. حالا با گذشت ۸ سال قیمت سکه حدود ۶۸۵ هزار تومان شده است(حدود ۷ برابر سال ۸۳) و اگر بخواهیم افزایش تورم را در نظر بگیریم باید جوایز قهرمان المپیک لندن هم حدودا ۶ تا ۷ برابر شود (۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای مدال طلا).

به نظر می‌رسد قهرمانان حتی به نیمی از این مبلغ هم راضی باشند و باید دید مسوولان ورزش تا چه حد از نظر مالی برای المپیکی‌ها انگیزه ایجاد می‌کنند. البته چهار سال پس از المپیک آتن، جایزه قهرمان المپیک پکن تنها ۱۰ میلیون تومان افزایش داشت(۱۱۰ میلیون تومان برای مدال طلا) و اگر برای لندن هم این گونه باشد، بدون شک جایزه قهرمانان با میزان تورم همخوانی نخواهد داشت. در المپیک‌های قبلی سنگاپور و مالزی سخاوتمندترین کشورها در اعطای جوایز المپیک بوده‌اند. این دو کشور که شانس زیادی برای مدال گرفتن در المپیک ندارند، سعی کرده‌اند با جوایز هنگفت ورزشکارانشان را ترغیب کنند. سنگاپور برای قهرمان المپیک در دوره قبل ۵۰۰ هزار دلار (حدود ۹۰۰ میلیون تومان) و مالزی ۳۰۰ هزار دلار (۵۴۰ میلیون تومان) در نظر گرفته بود.

کشورهای اسکاندیناوی نظیر نروژ و سوئد از طریق اسپانسرها به برندگان مدال المپیک جایزه می‌دهند.