فنی یا سیاسی؟

دنیای اقتصاد: تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی پاریس یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ خود را تجربه کرد تا بار دیگر ورزشی که به رشته اول ایران معروف است دستخوش جنجال‌های بسیار شود. ماجرا از انتقاد وزارت ورزش شروع شد و دستور وزیر ورزش به معاون قهرمانی برای واکاوی دلایل این ناکامی. خواسته‌ای که به مذاق رسول خادم و فدراسیونش خوش نیامد و جواب بسیار تندی روی خروجی سایت این فدراسیون قرارگرفت. جوابی که نشان از عمق اختلاف این فدراسیون با وزارت ورزش داشت. در بخشی از آن آمده است: «سازمان مدیریت کشتی کشور از اینکه وزارت ورزش و جوانان پس از رقابت‌های جهانی فرانسه، به فکر ورزش ملی کشور افتاد، خرسند است. چون متاسفانه در تمامی موفقیت‌های کشتی ایران در چند سال گذشته یادی از این فدراسیون نکرد.» آنها دستاوردهای اخیر را برمی شمرند و از وزارت ورزش برای بی‌توجهی نسبت به آنها گلایه دارند: «نکته جالب اینکه حتی در قهرمانی تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در جهان (حدود بیست روز پیش برای اولین‌بار) و نایب قهرمانی تیم‌ملی کشتی بزرگسالان فرنگی در فرانسه (هفته گذشته) و طلای حسن یزدانی در مسابقات جهانی فرانسه (در سه روز اخیر)، کسی برای ادای خدا قوت و تبریک به کشتی‌گیران جوان و بزرگسال، فرصت حضور در فرودگاه را نیز نداشت.»

در نامه وزیر خطاب به داورزنی آمده که نخبه‌های کشتی دورهم جمع شوند و ظرف مدت ۲۰ روز علت شکست اعلام شود. خواستی که البته مورد وثوق فدراسیون نیست: «فدراسیون کشتی اعلام می‌دارد مسوولیت نظارت بر تیم‌های ملی کشتی آزاد برعهده شورای فنی تیم‌های ملی کشتی با حضور پیشکسوتان و قهرمانانی هم‌چون استاد منصور برزگر قهرمان جهان، نایب قهرمان المپیک و سرمربی و مدیر پیشین تیم‌های ملی، استاد ابراهیم جوادی دارنده مدال برنز المپیک و چندین مدال طلای جهان و مربی پیشین تیم‌ملی، علی بیات مربی پیشین تیم‌ملی، محمدحسین محبی دارنده مدال نقره جهان و رئیس هیات کشتی کرمانشاه، عسکری محمدیان دارنده دو مدال نقره المپیک و یک مدال نقره جهان و مربی پیشین تیم‌ملی، حسن حمیدی قهرمان آسیا و مربی پیشین تیم‌ملی و دکتر مجید خدایی دارنده مدال برنز جهان و سرمربی پیشین تیم‌ملی کشتی آزاد جوانان است که به‌زودی جلسات خود را با حضور کادر فنی برگزار و پس از آن گزارش ارزیابی و نظارت کارشناسی خود را به اطلاع مردم عزیز ایران که بزرگ‌ترین سرمایه کشتی کشور هستند، خواهد رساند.»

اختلاف سیاسی است؟

پیغام جوابیه فدراسیون کشتی مشخص است. اینکه حاضر نیست به وزارت ورزش به‌عنوان نهاد بالادستی پاسخگو باشد. اما از سروشکل این دعوا این‌گونه برمی‌آید که سوءتفاهم فقط به این شکست مربوط نمی‌شود. رسول خادم پیش از اینها و در دوره گودرزی هم نامه‌هایش را خطاب به رئیس‌جمهور می‌نوشت و البته در تمام مراسم رسمی دولتی که ریاست‌جمهوری دعوتی به عمل می‌آورد، حاضر نمی‌شد تا مشخص شود خط فکری متفاوتی را هم دنبال می‌کند.متوجه باشید او درحالی از پاسخگویی به وزارت سر باز زده که وزیر ورزش رئیس مجمع فدراسیون کشتی هم محسوب می‌شود و مجامع هم باید نگاه نظارتی بر روسای فدراسیون داشته باشند. اینکه چرا در زمان موفقیت‌ها پیغام تبریکی صادر نشده موضوع دیگری است اما عدم پاسخگویی در زمان شکست و تاکتیک تاختن به جلو به‌جای عقب‌نشینی درزمان شکست به نوعی فرار رو به جلوی این فدراسیون تلقی می‌شود.

خصوصا که آنها بحث را از موضوعات فنی خارج کرده و به سراغ کمبود منابع مالی می‌روند. بنی‌تمیم نایب‌رئیس فدراسیون کشتی سه میلیارد بدهی وزارت به فدراسیون را یادآوری کرده و به «ایسنا» می‌گوید: «وزارت بهتر است پاسخ دهد که چرا سه میلیارد تومان بودجه فدراسیون کشتی را از ابتدای سال پرداخت نکرده است. موفقیت‌های کشتی را که مرتبا فراموش می‌کند یا تلاش می‌کند تا پنهان بماند، سهم اندک کمک مالی خود به کشتی کشور را نیز پرداخت نمی‌کنند، آن وقت یک‌شبه نگران کشتی می‌شوند. واقعا چه نقشه‌ای را برای کشتی کشور طراحی کرده‌اید؟» این درحالی است که داورزنی نفر دوم وزارت ورزش عدد پرداختی به فدراسیون کشتی را بالاترین عدد میان فدراسیون‌ها اعلام می‌کند، حتی بالاتر از فوتبال: «از ۱۱۷ میلیارد تومان اعتباری که در اختیار حوزه قهرمانی برای اختصاص به فدراسیون‌ها قرار دارد کشتی با ۱۲ میلیارد تومان بیشترین سهم را دارد و بعد از آن فوتبال با ۱۰ میلیارد، جانبازان و معلولان با ۵/ ۶ میلیارد، والیبال ۶ میلیارد، بسکتبال چهار میلیارد و دوومیدانی پنج و نیم میلیارد بودجه می‌گیرند. مشخص است که کشتی نسبت به سایر رشته‌ها حداقل دو برابر بیشتر بودجه می‌گیرد.»