فدراسیون و مربیان بی‌تجربه

تیم‌ملی امید با یک برد و یک باخت از دو بازی خود در رقابت‌های مقدماتی قهرمانی آسیا نتوانست مجوز حضور در مرحله نهایی را به دست بیاورد و از این مسابقات حذف شد. امیرحسین پیروانی سرمربی تیم‌ملی امید بلافاصله بعد از شکست برابر عمان به سراغ بهانه‌های مختلفی رفت. این مربی از مصدومیت‌ها و تغییر اجباری گفت و کامل نبودن بازیکنانش و حتی آب و هوا و البته اینکه حضور با تیمی جوان‌تر در این مسابقات تصمیم کی‌روش و فدراسیون فوتبال بوده است. حالا در روزهای اخیر بسیاری از اهالی فوتبال و کارشناسان به‌خاطر این حذف غیرمنتظره از فدراسیون فوتبال و پیروانی انتقاد کرده‌اند که یکی از آنها سرمربی سابق تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان فوتبال ایران است که حذف این تیم را حاصل نداشتن برنامه برای آینده عنوان کرده است.

علی دوستی‌مهر در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره حذف تیم‌ملی از مسابقات مقدماتی آسیا گفت: «باید نگاه کنیم ببینیم چه اتفاقی افتاده است که عمان ما را می‌برد و قطر هم قهرمان آسیا می‌شود. دنبال این نباشیم که تیم‌ملی جوانان از جام‌جهانی حذف شده است. واقعیت این است که ما باید روی بازیکنان پنج، شش و هفت سال تا ۱۴ سال کار کنیم. این بازیکنان تا ۱۴ سالگی ۱۲۰ بازی بین‌المللی باید داشته باشند. این کار را هم باید باشگاه‌ها انجام دهند. چرا با این وضعیت انتظار پیشرفت داریم؟ اگر واقعا می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید نگرش جدید وجود داشته باشد. مدیران باید ملزم به سرمایه‌گذاری شوند. کدام مربی را برای آموزش به خارج از کشور فرستادید؟ فکر می‌کنم بعد از صعود به جام‌جهانی، مسوولان و تیم‌ها مغرور شدند. به اعتقاد من باید برای آینده فوتبال برنامه‌ریزی کنیم. تا وقتی برنامه‌ریزی نداشته باشیم، در مسابقات آسیایی هم با شکست روبه‌رو می‌شویم.» اما دیگر کارشناس و مربی فوتبال ایران نیز فدراسیون فوتبال را برای انتخاب پیروانی به‌عنوان سرمربی امیدها سرزنش می‌کند.

جلال چراغ‌پور به خبرگزاری مهر گفت: «ریشه این مشکل در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال است و باید مقصر اصلی در ناکامی تیم امید را با حفظ سلسله مراتب در کمیته آموزش جست‌وجو کنیم. در واقع تیم امید همچون بنایی است که بنیان آن درست نهاده نشده است. بنیاد این تیم شاید به ظاهر در تیم نونهالان باشد، اما در واقع به کمیته آموزش باز می‌گردد. آیا این مربیان مخصوص رده‌های سنی پایه هستند؟ اصلا ما در فوتبال‌مان مربی مخصوص تیم‌های پایه داریم؟ افرادی که یا فوتبالیست بودند یا نبودند با صرف هزینه‌هایی کلاس‌های آموزشی را گذرانده و مدارکی فرمایشی را می‌گیرند و برای درآمدزایی خودشان هم که شده می‌افتند به جان تیم‌های پایه و آموزش جوانان و نوجوانان و نونهالان...» سرمربی اسبق تیم‌ملی کشورمان در ادامه به حضور پیروانی در نقش سرمربی تیم‌ملی امید اشاره کرد و گفت: «یک انسان ممکن است بسیار خوب، شریف، با اخلاق و همه چیز تمام باشد. اما وقتی شخصیت رهبری و خلاقیت در یک بخش را ندارد چرا ما بارها با پوزیشن‌های نزدیک به هم او را آزمایش می‌کنیم؟ امیرحسین پیروانی همین چندماه پیش در تیم جوانان ناکام شد و سیستم فوتبال ما بدون اینکه به او فرصت بازسازی روحی و ریکاوری بدهد، یک مسوولیت سنگین‌تر به او واگذار کرد و پیروانی که هنوز در شوک شکست تیم‌ملی جوانان بود، بار بزرگ‌تری به اسم تیم‌ملی امید را برداشت.»