عابدینی: روحانی موفق بوده

خیلی‌ها با دیدن این مناظره به یاد مناظره‌های برنامه 90 افتاده‌اند.

به نظر من اولین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری حتی بدتر از مناظره‌های برنامه ۹۰ بود. متاسفانه دوستان ما فراموش کرده‌اند که همه ما در یک کشتی هستیم، یک نفر کشتی را هدایت می‌کرد و یک نفر بادبان کشتی را حفاظت. اینکه بگوییم تو در مشکلات سهم داری و من ندارم اشتباه است. همه آنها که حالا کاندیدای ریاست‌جمهوری شده‌اند در مدیریت نظام نقش داشته‌اند یا دارند. اگر مسیر در بخش اقتصاد، اجتماع، فرهنگ، سیاست و دیگر حوزه‌ها درست بود دیگر چنین معضلاتی در مملکت‌مان وجود نداشت. همه ما در به‌وجود آمدن مشکلات اقتصادی بدهکار مردم هستیم. در چنین مناظراتی این مردم هستند که ضرر می‌کنند. با این ادبیات فقط مردم را نسبت به مسوولان بی‌اعتماد می‌کنیم. آن آقایی که فکر می‌کند با پرخاشگری و توهین موفق‌تر است اشتباه می‌کند. مگر ایشان خودش نمره‌اش بیست است که این‌طور حرف می‌زند. به جای تخریب شخصیت یکدیگر بهتر است برنامه و کارنامه یکدیگر را به چالش بکشند. جز روحانی هیچ‌کدام از دیگر کاندیداها در کارنامه‌شان رئیس‌جمهوری ندارند. پس چطور این‌گونه مطمئن از اجرای برنامه‌های‌شان صحبت می‌کنند؟

پس به‌نظرشما کاندیداها کمی تند رفتند؟

ما در بین کاندیداها آقای میرسلیم را هم داریم. آدمی که قبل از انقلاب در صف اول مبارزان بود و بعد از انقلاب هم در سطوح بالا مسوولیت داشت. ولی شما دیدید به کسی تهمت بزند یا کسی را زیرسوال ببرد؟

پس بنابراین نباید به ورزشی‌ها و کسانی که در 90 تندترین حرف‌ها را علیه هم می‌زدند، خرده گرفت. وقتی مسوولان برای کسب قدرت این‌گونه علیه هم موضع‌گیری می‌کنند.

اینجا قرار است یک نفر رئیس‌جمهور شود. دوستان آنقدر نباید تخریب کنند که پرستیژ رئیس‌جمهور بعدی در سطح بین‌الملل از بین برود. من تعجب می‌کنم از این ماجرای ۹۶ درصدی و ۴ درصدی. اصلا معلوم نیست این آقا ۴ درصد را از کجا آورده؟ به نظر من سوال مردم از ایشان این است که شما خودت رئیس پلیس، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودید و هم ۱۲ سال شهردار. چرا در طول این مدت با این ۴ درصد برخورد نکردید. آیا خودت جزء این ۴ درصد نیستی؟ آیا می‌توانی بگویی چند تا از مسوولان جزو این ۴ درصد هستند. به جای اینکه شخصیت رقیبت را تخریب کنی، بهتر نیست برنامه‌ات را بگویی؟ باید دوستان درباره برنامه و کارنامه دیگر کاندیداها صحبت کنند.

رای شما به‌طور علنی اعلام شد، دلیلی برای این کار داشتید؟

چرا من می‌گویم رای من روحانی است؟ چون او برای ریاست‌جمهوری کارنامه دارد. معلوم نیست دیگر کاندیداها چند درصد در اجرای برنامه‌شان موفق شوند اما روحانی بالای ۶۰ درصد موفق بوده. هیچ کاندیدایی و هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بگوید برنامه‌ام صددرصد اجرا شده یا اجرا می‌شود چون همواره عناصر بازدارنده و تخریب‌کننده وجود دارد. الان روحانی تجربه کسب کرده و می‌داند چه برنامه‌ای برای آینده دارد. او حالا بعد از گذشت چهار سال می‌داند چطور مدیریت کند. یکی از آیتم‌های موفقیت در مدیریت پایدار بودن آن است.