آخرین ترکه تلویزیون بر قامت فوتبال

دنیای اقتصاد: اعتصاب دو روزه پرسپولیسی‌ها در آستانه مسابقات دو هفته پایانی لیگ برتر و البته دیدار مرگ و زندگی این تیم برابر الوحده امارات، حالا حسابی بحث‌برانگیز شده است. مجموعه مدیریتی وزارت ورزش که مالکیت سرخابی‌ها را هم بر عهده دارد، آشکارا از این اتفاق رنجیده‌خاطر شده است. آنها ناراحت هستند که در آستانه انتخابات، قهرمان مقتدر لیگ برتر درگیر اعتصاب شده و فریاد بی‌پولی سر می‌دهد. آقای وزیر از تبدیل شدن این اتفاق به یک «عادت بد» گله کرده و دیروز هم معاون او این حرکت پرسپولیسی‌ها را زیر سوال برده است. کمی قبل از اعتصاب سرخپوشان، استقلالی‌ها هم دست به رفتار مشابهی زده بودند و حالا به نظر می‌رسد تجمع این قبیل اخبار ناخوشایند باعث کلافگی مردم و مسوولان ارشد ورزش کشور شده است.

خیلی‌ها عقیده دارند با توجه به دریافتی بیش از ۷۰درصدی پرسپولیسی‌ها در این فصل، اعتصاب آنها چندان عمل قابل قبولی نبوده است. علی پروین، اسطوره باشگاه پرسپولیس که در این فصل از جمله اصلی‌ترین حامیان برانکو بوده به این کار بازیکنان پرسپولیس لقب «بی‌معرفتی» داده است. با وجود این احتمالا استدلال بازیکنان هم این است که اگر در فاصله دو هفته تا پایان لیگ نتوانند بقیه مطالبات‌شان را زنده کنند، معلوم نیست بعد از پایان رقابت‌ها چه اتفاقی رخ خواهد داد. هر چه هست اما داستان اعتصاب در باشگاه قهرمان لیگ بار دیگر مشکلات مالی بی‌پایان تیم‌های فوتبال در ایران را به رخ کشیده است.

دیگر نیازی به گفتن نیست که بسیاری از منافذ کسب ثروت در فوتبال ایران مسدود است و حتی چک و چانه باشگاه‌های پرهوادار مثل پرسپولیس و استقلال برای در اختیار گرفتن بلیت‌فروشی مسابقات‌شان هم هنوز به جایی نرسیده. از همه جالب‌تر اما حکایت تلویزیون است؛ رسانه‌ای که با وجود همه انتقادات کماکان از پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال طفره می‌رود و دست باشگاه‌های ایرانی را از مهم‌ترین و استانداردترین منبع درآمد ممکن کوتاه گذاشته. امیر عابدینی چند روز پیش با اشاره به پایان قریب‌الوقوع مسابقات لیگ شانزدهم، به تلخی گفته بود دیگر برای این فصل امیدی به دریافت حق پخش نیست؛ اما آیا در فصول آینده اوضاع بهتر خواهد شد؟ بعید به نظر می‌رسد.

این اما تنها ترکه سیما بر پیکره نحیف باشگاهداری در ایران نیست؛ چه اینکه اخیرا منع دوباره پخش تبلیغات سامانه پیامکی سرخابی‌ها هم برای این دو باشگاه مشکلات مضاعفی را به همراه آورده است. چندی پیش تبلیغات این سامانه پیامکی از سوی یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای پخش شد که این موضوع مورد انتقاد مدیران صداوسیما و حتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال قرار گرفت. پس از آن تبلیغات این سامانه از شبکه مزبور حذف شد، اما در کمال تعجب خود صداوسیما هم دیگر حاضر به تبلیغ خدمات اسپانسر پرسپولیس و استقلال نشد! برخی شنیده‌ها و شایعات تایید نشده حاکی از آن است که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سامانه پیامکی در تبلیغات ماهواره‌ای این اسپانسر نقش داشته و حالا تلویزیون رسمی کشور لابد برای «تنبیه» خاطیان، فعلا از پخش آگهی‌های این سامانه جلوگیری کرده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مثلا روز برگزاری جشن قهرمانی پرسپولیس با میلیون‌ها بیننده و البته حجم قابل‌توجهی از شور و شعف می‌توانست موقعیت خوبی برای تبلیغ این سامانه باشد، اما این فرصت به راحتی از دست رفت. پرسپولیس و استقلال به سختی و از تنها منفذ باقی‌مانده توانسته‌اند منبع درآمد قابل‌توجهی برای خودشان فراهم کنند؛ ممر معاشی که مستلزم کمک هواداران به باشگاه‌ها از سوی همین سامانه پیامکی است. حالا آیا منصفانه به نظر می‌رسد تلویزیونی که خودش حق پخش نمی‌دهد، با قطع تبلیغات سامانه مزبور مشکلی دیگر در مسیر درآمدزایی سرخابی‌ها درست کند؟ گیریم آنچه در ماجرای پخش تبلیغات سامانه پیامکی در شبکه ماهواره‌ای رخ داده اشتباه بوده؛ آیا راه برخورد با این مساله این است که دو باشگاه بزرگ و میلیون‌ها هوادار تاوان خطای یک نفر یا یک گروه را بدهند؟