قند از تاشکند!

دنیای اقتصاد: سه امتیاز مثل قند؛ این شاید درست‌ترین تعبیر از بازی ایران و ازبکستان باشد؛ سومین مسابقه مرحله آخر انتخابی جام جهانی که در تاشکند برگزار شد و با پیروزی یک بر صفر تیم کشورمان همراه بود. سورپرایزهای تیم کی‌روش برای این بازی، حتی قبل از سوت آغاز مسابقه شروع شد؛ جایی که تیم کشورمان با چهار تغییر نسبت به بازی قبلی برابر چین به میدان رفت. بازی با حملات موثر و خطرناک تیم کشورمان شروع شد که هر کدام‌شان نزدیک بود دروازه میزبان را فرو بریزد. تک‌گل بازی اما در نهایت روی یک ضربه ایستگاهی در دقیقه۲۷ به‌دست آمد. وحید امیری در سمت راست محوطه جریمه ازبکستان یک خطای هوشمندانه گرفت، ضربه حاصل از آن را مسعود شجاعی روی دروازه ارسال کرد و عاقبت جلال حسینی پیش‌‌تاخته با ضربه سر گلزنی کرد. در بیش از یک ساعت بعدی هم مردان کی‌روش به خوبی از این گل مراقبت کردند تا تیم کشورمان با یک پیروزی بسیار ارزشمند بیرون از خانه به کشور برگردد و برای بازی پرحاشیه سه‌شنبه‌شب با کره‌جنوبی آماده شود. در حال حاضر ایران و کره با هفت امتیاز در صدر جدول گروه قرار گرفته‌اند و بازی رودرروی آنها می‌تواند نقش مهمی در معادلات صعود به جام جهانی داشته باشد.

سه سال و سه ماه بدون باخت!

تیم ملی کشورمان همچنان در آسیا شکست‌ناپذیر است. آخرین باری که یک تیم آسیایی موفق به شکست تیم کشورمان شد، به روز اول خرداد۹۲ برمی‌گردد؛ زمانی که عمان در مسابقه‌ای دوستانه در مسقط توانست تیم ایران را با نتیجه ۳ بر یک شکست بدهد. تک گل ما را در آن بازی محسن مسلمان به ثمر رساند. نیازی به توضیح اضافه نیست که باخت به عراق در جام ملت‌های آسیا چون در ضربات پنالتی رقم خورده، از نظر قوانین فیفا در بخش تساوی‌ها طبقه‌بندی می‌شود.

تفاوت به سبک کی‌روش

در طول پنج سال گذشته عمدتا کی‌روش را مردی با تفکرات ثابت و کم‌نوسان می‌دیدیم؛ آنچه خودش را با اعمال تغییرات حداقلی در ترکیب اصلی تیم نشان می‌داد. او اما در این مرحله از مسابقات انتخابی، به کلی سیمای دیگری از خود ارائه کرده و تیمش را در هر بازی با تغییرات فراوان به میدان می‌فرستد. او در مسابقه با چین چهار نفر را عوض کرد و در بازی با ازبکستان هم چهار نفر دیگر را تغییر داد. بنابراین حدس زدن ترکیب اصلی تیم ملی برای کره‌ای‌ها، در حال حاضر سخت‌ترین کار دنیا است! به هر حال آنچه مسلم است اینکه تیم کشورمان برابر ازبکستان با سیستم ۱-۴-۱-۴ به میدان رفت. کی‌روش به شکلی هوشمندانه آندرانیک تیموریان را از ترکیب خارج کرد تا فقط سعید عزت‌اللهی به‌عنوان هافبک دفاعی فعالیت کند. او جلوتر از سعید از زوج احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی استفاده کرد که مهدی طارمی در سمت راست و وحید امیری هم در سمت چپ آنها به بازی گرفته شده بودند. تک‌مهاجم تیم هم رضا قوچان‌نژاد بود. این ترکیب با سردرگمی محض ازبک‌ها اجازه داد تیم کشورمان در دقایق نخستین بر بازی مسلط شود و زهرش را بریزد. از اواسط نیمه دوم هم تغییرات در ترکیب آغاز شد که در این میان فقط تعویض شجاعی با آندو جنبه احتیاطی و تغییر سیستم داشت.

مهدی طارمی در نقش جدید

آقای گل لیگ پانزدهم، پارسال و امسال در پرسپولیس به‌عنوان مهاجم نوک به میدان رفته، اما در تیم کی‌روش به ندرت چنین اتفاقی برای او رخ داده است. مربی پرتغالی به بازی با تک‌مهاجم اعتقاد دارد و انتخابش هم معمولا سردار آزمون یا قوچان‌نژاد است. به این ترتیب طارمی که در بازی با قطر بال چپ بود، در دیدار با ازبکستان به‌عنوان بال راست مورد استفاده قرار گرفت. طبیعی است که در چنین نقش‌هایی، انتظار گلزنی از طارمی به حداقل می‌رسد و توقع این است که او در توپ‌گیری، فضاسازی و بازی‌سازی موثر باشد؛ مولفه‌هایی که به نظر می‌رسد بازیکن بوشهری در آنها عملکرد نسبتا موفقیت‌آمیزی داشت و هیچ بعید نیست در بازی با کره هم فیکس باشد.

10 بازی، 2 گل خورده

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که کی‌روش در این مرحله در تیمش اعمال کرد، عبور از علیرضا حقیقی و دادن پیراهن شماره یک به علیرضا بیرانوند بود. گلر بلندقامت پرسپولیس فعلا در سه بازی اول کلین‌شیت کرده تا نقش بسیار مهمی در بالانشینی تیم کشورمان داشته باشد. ویژگی اصلی بیرانوند خروج‌های جسورانه و موفق اوست. مثلا فرض کنید توپی که در همین بازی با ازبکستان باعث به ثمر رسیدن تک‌گل ایران شد، روی دروازه خودمان می‌آمد؛ در این صورت احتمال قابل توجهی وجود داشت که بیرانوند بیرون بیاید و با جمع کردن توپ، خطر را در نطفه خفه کند. او در مسابقات ملی و باشگاهی این فصل تا اینجا ۱۰بازی انجام داده و فقط دو گل خورده است؛ یک آمار حیرت‌انگیز که نمی‌توان توضیح بیشتری به آن اضافه کرد. اگر بیرانوند بتواند در برابر کره هم دروازه‌اش را بسته نگه دارد، انتظار می‌رود رکورد کلین‌شیت‌های او به حد نصاب عجیب و غریبی برسد!

اگر به کره نبازیم

تیم کشورمان با کسب پیروزی برابر ازبکستان، به شدت به صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نزدیک شده است. از همان ابتدا محاسبات کارشناسان نشان می‎‌داد هر تیم در این گروه با کسب ۱۷ تا ۱۹امتیاز به‌طور مستقیم به جام جهانی صعود خواهد کرد. ما فعلا از سه بازی هفت امتیاز گرفته‌ایم و تنها کافی است روز سه‌شنبه برابر کره‌جنوبی -رقیب مستقیم‌مان- بازنده نباشیم. ما حتی با کسب یک امتیاز از این بازی ۸امتیازی خواهیم شد و البته باید یادمان باشد دو بازی رفت و برگشت با سوریه و بازی با چین در تهران هم پیش روی تیم ملی خواهد بود؛ مسابقاتی که فقط کسب ۷امتیاز از همان‌ها ما را ۱۵امتیازی می‌کند تا به احتمال فراوان نیاز حیاتی به همه امتیازات بازی با قطر و کره در دوحه و سئول نداشته باشیم. تیم ملی تا اینجا عالی امتیاز جمع کرده و شاید تنها حسرت ما، عدم استفاده از آن همه موقعیت گل در شن‌یانگ برای پیروزی بر چین بوده باشد.

دیگر مسابقات

روز پنج‌شنبه اما سه مسابقه دیگر هم در گروه ایران برگزار شد که خیلی مسائل را نشان داد. در کره‌جنوبی، قطری‌ها حتی با تغییر مربی هم راه به جایی نبردند و ۳ بر ۲ برابر میزبان تن به شکست دادند. به این ترتیب قطر بدون امتیاز در قعر جدول رده‌بندی قرار گرفت تا به احتمال فراوان شانس صعود مستقیم به جام جهانی را از دست داده باشد. همچنین سوریه هم که تیم بسیار بدقلقی نشان داده و ثابت کرده سخت امتیاز می‌دهد، دست به کار بزرگی زد و چین را یک بر صفر شکست داد. به این ترتیب به نظر می‌رسد جنگ صعود در این گروه، بین سه تیم ایران، کره و ازبکستان ادامه داشته باشد.