صدای پای یوزپلنگ

گروه ورزش: حالا کم‌کم نفس‌ها به شماره می‌افتد. باز هم بوی جام‌جهانی و باز هم یک آغاز دیگر برای رقم زدن حماسه حضور. ذره‌ای تردید وجود ندارد که هنوز طعم شیرین دو ساعت جنگ نزدیک و جانانه با تیم ملی آرژانتین زیر زبان تیفوسی‌های فوتبال باقیمانده و همچنان یادآوری صحنه‌های آن بازی، مو را به تن خیلی از ایرانیان سیخ می‌کند. ما حالا یک بار دیگر در نقطه آغاز مسیری قرار گرفته‌ایم که قله‌اش همان‌‎جا است؛ یک نبرد دیگر با بزرگان دنیای فوتبال. تا به حال سه بار در جام‌جهانی بوده‌ایم و با سه تیم بزرگ سید یکی مصاف داده‌ایم؛ سال۹۸ با آلمان، سال۲۰۰۶ با پرتغال و سال۲۰۱۴ با آرژانتین. فوتبال ملی ما به تدریج باتجربه‌تر شده و حتی چیزی نمانده بود که در همین نبرد آخر برابر آلبی‌سلسته، به یک پیروزی بزرگ و تاریخی دست پیدا کند.

حالا باز همه ما دور هم جمع شده‌ایم، با همان کادرفنی پرامید و با نسل جدیدی از ستاره‌ها که شاید این بار شگفتی را کامل کنند. کی‌روش همچنان هست و امروز به تیم جوان او نفراتی مثل سردار آزمون، مهدی طارمی، پورعلی‌گنجی، کامیابی‌نیا، رامین رضاییان و خیلی‌های دیگر اضافه شده‌اند. یوزپلنگ ایرانی استراحتش را کرده و نیروی جوانی‌اش را باز یافته. او بار دیگر، آماده‌تر از هر زمان دیگری مهیای هجوم شده. این بار یوز می‌خواهد مشق تاریخ‌سازی‌اش را تا خط آخر بنویسد. همه چیز اما از همین بازی پنجشنبه شروع می‌شود. یک ضرب‌المثل خارجی هست که می‌گوید: «پیمودن مسیر هزار فرسخی هم از برداشتن گام اول آغاز می‌شود.» و ما حالا در آستانه برداشتن قدم اول قرار گرفته‌ایم. تیم ملی ایران روز پنجشنبه در شرایطی باید به دیدار قطر برود که انگار فضای فوتبال ایران به اندازه کافی درگیر چنین مسابقه پراهمیتی نشده. گویا هنوز خیلی‌ها توجیه نشده‌اند این بازی چقدر مهم است. فقط کافی است یادمان بماند برای رسیدن به غول آخر، برای پنجه انداختن با تیم‌هایی از جنس آلمان و برزیل و فرانسه و ایتالیا، راهی جز کوبیدن این مسیر و پیمودن آن تا آخر وجود ندارد. پس آستین‌‎ها را بالا بزنید؛ از قطر شروع می‌کنیم!

پلیس‌بازی به سبک کارلوس

در طول دور جدید تمرینات تیم ملی -چه در ایتالیا و چه در ایران- کارلوس کی‌روش به شدت سعی کرد از اطلاعات فنی و تاکتیکی تیم کشورمان محافظت کند. او مسابقات تدارکاتی را در کمپ ایتالیایی، پشت درهای بسته برگزار کرد و حتی اجازه نداد اسم گلزنان تیم کشورمان رسانه‌ای شود. بعدتر و با بازگشت به ایران، کی‌روش برای اولین بار در ۵سال گذشته از اعلام رسمی اسامی بازیکنان تیم ملی برای رویارویی با قطر خودداری کرد و رسانه‌ها تنها با رصد بازیکنانی که از اردو خارج می‌شوند توانستند به اسم افراد حاضر دست پیدا کنند. به نظر می‌رسد کی‌روش با وسواسی فوق‌العاده که پیش از این حتی در کار خودش هم دیده نشده بود تیم را برای بازی با قطر آماده می‌کند. او می‌داند که این مسابقه شوخی‌بردار نیست. این سه امتیاز برای فوتبال ایران از نان شب هم واجب‌تر است؛ به ویژه با توجه به اینکه بازی دوم با چین در شرق آسیا و بعد از پروازی طولانی برگزار خواهد شد و این مساله می‌تواند کسب امتیاز کامل برابر چشم بادامی‌ها را دشوار کند. با این اوصاف کی‌روش به هیچ‌وجه حاضر نیست سه امتیاز بازی پنجشنبه را از دست بدهد. شنیده‌ها از اردوی تیم ملی حاکی از آن است که مربی پرتغالی در تمرینات بازیکنان را به شدت تحریک و تهییج می‌کند. با این اوصاف قطعا باید منتظر یک نبرد جانانه از بازیکنان کشورمان در مسابقه با قطر باشیم؛ مصافی که مسلما با حضور چشمگیر هواداران می‌تواند دیدنی‌تر هم بشود.

معادلات ترکیب

بازی با قطر آغاز یک راه است. کارلوس کی‌روش پیش از این نشان داده برای هر تورنمنت، با یک استراتژی جداگانه کار می‌کند. مسابقات مقدماتی و نهایی جام‌جهانی۲۰۱۴، اولین چالش او روی نیمکت تیم ملی ایران بود. مربی پرتغالی در آن بزنگاه تصمیم گرفت اولویت را به استفاده از بازیکنان باتجربه بدهد. بعدتر در جام ملت‌های آسیا۲۰۱۵ ترکیب اصلی تیم ملی ایران کاملا متحول شد و جوانان زیادی به این تیم اضافه شدند. حالا نوبت به تورنمنت سوم رسیده است. کی‌روش حداکثر آشنایی را با تیم کشورمان دارد و باید دید این بار چه طرح و نقشه‌ای را پیاده می‌کند؟ این مرتبه هم ابهامات زیادی در مورد ترکیب تیم ملی وجود دارد که تا زمان رونمایی از ترکیب اصلی مسابقه با قطر رفع نخواهد شد. حالا حتی نمی‌دانیم گلر اصلی‌مان برای بازی پنج‌شنبه کیست؛ اعتماد به علیرضا حقیقی که به تازگی قراردادش را با تیم پرتغالی فسخ کرده و فعلا بلاتکلیف است ادامه خواهد داشت یا نوبت شماره یک بودن به علیرضا بیرانوندی می‌رسد که فصل را با پرسپولیس خوب شروع کرده؟ در خط دفاعی فقط می‌دانیم جای جلال حسینی محکم است. این احتمال وجود دارد که باز هم پژمان منتظری در کنار او قرار بگیرد یا کی‌روش هم مثل برانکو پدیده لیگ پانزدهم یعنی محمد انصاری را به قلب خط دفاعی ببرد. در خط میانی و حمله هم گزینه‌های زیادی مثل آزمون، طارمی، وحید امیری، دژاگه، جهانبخش، انصاری‌فر و مسعود شجاعی در دسترس کی‌روش خواهند بود که باید دید این بازیکنان به چه ترتیب در زمین آرایش پیدا می‌کنند.

پایان جنجال‌ها

مهم‌ترین مساله در مقطع فعلی اما، پایان دادن به همه اختلاف‌های گذشته و حفظ آرامش تیم ملی است. قطعا انجام مصاحبه‌های کلیشه‌ای و تخریبی با سوژه‌هایی مثل اردوهای طولانی یا اختیارات و مرخصی‌های کی‌روش، حاصلی جز تلف کردن انرژی و به هم ریختن تمرکز تیم ملی به دنبال نخواهد داشت. فعلا تنها نیاز تیم ملی، حفظ آرامش است. پس فتیله‌ها را پایین بکشید و به روزهای خوبی فکر کنید که با صعود تیم ملی به جام‌جهانی، یک منفعت عمومی نصیب تمام فوتبال کشور خواهد شد.