بزرگان چه می‌کنند؟

گروه ورزش: از اواخر هفته گذشته حرف‌وحدیث‌هایی در مورد بازگشت احتمالی مهدی طارمی به پرسپولیس در محافل رسانه‌ای مطرح شده است. آقای گل لیگ پانزدهم بعد از کش و قوس‌های فراوان، در میانه‌های فصل نقل‌وانتقالات در ساختمان باشگاه پرسپولیس حاضر شد و با این تیم برای تمدید قراردادش توافق کرد. با این وجود او تنها چند ساعت بعد از انتشار این خبر در تصمیمی بسیار عجیب راهی ترکیه شد و بعد از چند روز اقامت در این کشور، ناگهان قرارداد رسمی دوساله‌اش را با باشگاه ریزااسپور به امضا رساند. انتشار این خبر، بلوایی بین هواداران فوتبال در ایران به‌پا کرد. در فاصله کوتاهی، ده‌ها هزار پیام خشن و منفی علیه طارمی و رضاییان در فضای مجازی منتشر شد و کار را به‌جایی رساند که هر دو نفر به شدت از کرده خود پشیمان شدند. رضاییان که ابتدا مدعی بود باشگاه پرسپولیس او را نمی‌خواسته، بعدتر به صرافت عذرخواهی افتاد و روی صفحه‌اش نوشت اگر می‌دانسته تصمیمش چنین فضای ملتهبی به‌وجود خواهد آورد، اقدام دیگری انجام می‌داده است! طارمی هم در واکنشی مشابه از هواداران عذرخواهی کرد و نوشت فحاشی‌های آنها برایش گواراتر از دلسوزی‌های رقیب است! در چنین فضایی بود که ناگهان خبر رسید مهدی طارمی از پیوستنش به ریزااسپور پشیمان شده و تصمیم گرفته با فسخ قراردادش به پرسپولیس برگردد.

اگرچه وقوع چنین اتفاقاتی در سطح فوتبال حرفه‌ای و از جمله در سوپرلیگ ترکیه بسیار عجیب و بعید است، اما شرایط خاص ترکیه در مقطع کنونی، هر اتفاقی را ممکن و محتمل می‌کند. در همین راستا طارمی هم به تلاش‌هایش برای جلب رضایت مدیران ترکیه‌ای ادامه می‌دهد. او که در جریان مذاکره با ریزااسپور وکیل و مدیربرنامه‌های قدیمی‌اش را دور زده بود، جمعه‌شب او را به ترکیه فرا خواند تا بلکه با مساعدت‌های ویژه او، این گره باز شود. در عین حال رسانه‌های مختلف دیروز خبر دادند طارمی از حضور در هتل محل گردهمایی بازیکنان ریزااسپور قبل از سفر به اتریش سر باز زده، هرچند ساعاتی بعد به خاطر وقوع کودتای نظامی در این کشور، اردوی باشگاه ترکیه‌ای به کلی لغو شده است! مجموعه این اخبار باعث شد موضوع احتمال بازگشت طارمی به پرسپولیس بیش از پیش جدی به نظر برسد. با این همه اما غیر از خود طارمی که تصمیم به بازگشت گرفته و مسوولان ترکیه‌ای که باید در این مورد نظر بدهند، قطعی شدن این پروژه مستلزم اعلام رضایت یک طرف دیگر هم هست؛ پرسپولیس و برانکو! از قضا اینطور به نظر می‌رسد که اگر همه مشکلات حل شود، این مانع آخر به این راحتی‌ها برداشته نخواهد شد.

یک کلام؛ نه!

به نظر می‌رسد برانکو ایوانکوویچ چندان مایل نیست مهدی طارمی را دوباره در تیمش ببیند. مربی کروات سرخپوشان عقیده دارد بازیکنی که یک‌بار به باشگاه پشت کرده، حق حضور دوباره در تیم را ندارد. این همان اتفاقی است که پیش‌‎تر برای محمد نوری رخ داد. هافبک میانی سرخپوشان پیش از آغاز لیگ پانزدهم از پرسپولیس به السیلیه کوچ کرد. او قبل از رسیدن لیگ ستارگان قطر به نیمه راه از تصمیمش پشیمان شد، اما برانکو در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل نپذیرفت که این بازیکن را دوباره به تیم برگرداند. نوری پیش از آغاز لیگ شانزدهم نیز کلی معطل کرد و به پرسپولیس چراغ سبز نشان داد تا شاید دوباره سرخپوش شود، اما مرغ برانکو کماکان یک پا داشت. شبیه این اتفاق در فصل گذشته برای جلال حسینی هم رخ داد.

این مدافع ملی‌پوش که سال قبلش به پرسپولیس پشت کرده بود، همه کار کرد تا دوباره سرخپوش شود، اما برانکو یک سال تمام او را پشت خط نگه داشت تا سرانجام با میانجیگری مدیران باشگاه حاضر به جذب او برای لیگ شانزدهم شود. حالا همین سناریو برای مهدی طارمی در حال تکرار است. آقای گل بوشهری به پرسپولیس چراغ سبز نشان می‌دهد. معلوم نیست او چقدر روی این ایده اصرار دارد، اما برانکو حتی طرح لفظی و شفاهی این موضوع را هم نمی‌پسندد. او دیروز به یک روزنامه ورزشی گفته: «در پرسپولیس جایی برای طارمی ندارم» و این یعنی حتی اگر هدایتی و تیم وکلای طارمی به او کمک کنند و این بازیکن دوباره سرخپوش شود، بعید است برانکو به این راحتی‌ها او را به معادلات فنی پرسپولیس برگرداند.

درست مثل کی‌روش

سیاستی که برانکو امروز در قبال مهدی طارمی در پیش گرفته، شباهت بسیار زیادی به نوع رفتار کارلوس کی‌روش با بازیکنانی همچون مهدی رحمتی، محمدرضا خلعتبری و هادی عقیلی دارد. این درست همان کاری است که هر مربی حرفه‌ای و بزرگی در دنیای فوتبال انجامش می‌دهد. احترام به تیم و بالاتر نگه داشتن شأن و مقام آن از جایگاه بازیکنان، یک الگوی استاندارد بین‌المللی است که معمولا در فوتبال ما رعایت نمی‌شود.تا به حال چقدر دیده‌ایم که بازیکنان هر طور دل‌شان خواسته رفتار کرده‌اند و مرتکب بی‌انضباطی شده‌اند، بی‌آنکه تنبیهی سخت در انتظار آنها باشد؟ اینجا حتی سخت‌ترین تخلف‌ها هم به خاطر نیاز فنی تیم معمولا نادیده گرفته می‌شود، اما مردانی مثل کی‌روش و برانکو به ما نشان می‌دهند می‌توان با سبک متفاوتی از رفتار، هم موفق شد و هم به محبوبیت و مقبولیت رسید. این دو مربی در حال حاضر به دلایل مختلف که بخش مهمی از آنها از ضعف مدیریتی فوتبال ایران ناشی می‌شود با هم مشکل دارند، اما این دلیل نمی‌شود که شباهت‌های حرفه‌ای آنها را نادیده بگیریم و فرصت الگوبرداری از امثال کی‌روش و برانکو را از دست بدهیم.