بحران مالکیت

گروه ورزش: با تغییر برنامه‌های لیگ شانزدهم، قرار شد مسابقات این فصل از فوتبال ایران از تاریخ چهارم مرداد شروع شود. به این ترتیب سوت آغاز رقابتهای لیگ شانزدهم تنها ۲۶روز دیگر به صدا درخواهد آمد، اما در کمال شگفتی هنوز تکلیف بنیادی‌ترین مسائل مربوط به دو تیم حاضر در این رقابت‌ها روشن نشده است. نفت تهران و صبای قم، دو باشگاهی هستند که امتیاز حضور در لیگ شانزدهم را دارند، اما هر یک به دلیلی در وضعیت پیچیده و نامشخص به سر می‌برند و دوران انتقالی را پشت سر می‌گذارند.

نفت در تهران ماند

مشکل باشگاه تهرانی این است که شرکت نفت از تصمیم خودش برای تیمداری در سطح حرفه‌ای منصرف شده و قصد دارد این تیم را واگذار کند. آنها مزایده هم برگزار کرده‌اند و اتفاقا مزایده مزبور برنده هم داشته، اما مشکل اینجا است که قوانین جدید فدراسیون فوتبال اجازه انتقال امتیاز باشگاه‌ها از یک استان به استانی دیگر را نمی‌دهد. به این ترتیب باشگاه ملوان که برنده مزایده نفت شده، فعلا پشت سد این قوانین باقی مانده و هنوز معلوم نیست سال آینده می‌تواند در لیگ برتر حاضر باشد یا نه؟ فدراسیون فوتبال اصرار به برگزاری مجدد مزایده نفت دارد، اما معلوم نیست چنین اتفاقی کی رخ خواهد داد؟ چه زمانی نام‌نویسی از شرکت‌کننده‌ها انجام می‌شود؟ کی قرار است پاکت‌ها باز شده و گروه برنده مشخص شود؟ چه زمانی مجموعه برنده کارش را برای ساختن نفت شروع خواهد کرد؟ آیا همه چیز قرار است ظرف همین ۲۶روز رخ بدهد؟ جالب است که هنوز بازیکنان و مربیان نفت از این تیم طلبکار هستند و نمی‌دانند کجا باید حق‌شان را بگیرند؟

در همین راستا دیروز سایت رسمی باشگاه نفت (که معلوم نیست چطور اداره می‌شود!) با انتشار سندی اعلام کرد با توجه به محدودیت‌های موجود، سهام باشگاه نفت به شرکت بهنام پیشروی کیش واگذار شده و به این ترتیب طلایی‌پوشان در پایتخت باقی خواهند ماند. اتفاق جالب اما واکنش رقیب به این خبر بود. سایت کاپ در خبری به نقل از سایت رسمی باشگاه ملوان نوشت: «بعد از انتشار خبری مبنی بر انتقال تیم نفت به بهنام پیشرو آن هم در حالی که ملوان برنده قانونی مزایده بوده است، مدیران ملوان با مدیران شرکت ملی نفت تماس گرفتند تا اصل قضیه را مطلع شوند. مدیران شرکت ملی نفت اعلام کردند این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و ماجرای انتشار این خبر کذب را پیگیری خواهند کرد. به نظر می‌رسد در این خبر کمی شیطنت شده است چرا که اصل نامه‌ای که خبر آن استناد شده تنها نامه‌ای از سوی مدیرکل ورزش تهران است و هیچ ارتباطی به شرکت ملی نفت و سهامداران باشگاه نفت ندارد. بنابراین همچنان مزایده و پیروزی ملوان به قوت خود باقی است.» به این ترتیب کشمکش بر سر امتیاز نفت همچنان باقی است و مشخص نیست چه زمانی این تیم مالک واقعی‌اش را می‌شناسد یا کی می‌تواند کار آماده‌سازی برای لیگ شانزدهم را شروع کند؟

گره کور صبا

وضع صبای قم حتی بدتر از نفت است. این باشگاه سال گذشته به شکل اسپانسری به یک گروه تجاری واگذار شده بود، اما با تیره شدن روابط مسوولان محلی و این گروه، پای آنها از معادلات صبا بیرون رفت. در حال حاضر قرار شده فرد جدیدی در صبا همین نقش را بازی کند، اما شرایط او هم مبهم به نظر می‌رسد. ابتدا خبر ابقای علی دایی در این تیم منتشر شد، اما کمی بعد دایی کنار رفت و بسیاری از بازیکنان این تیم هم قراردادشان را فسخ کردند. آخرین نمونه از این فسخی‌ها، صادق محرمی بود که دیروز رسما به پرسپولیس پیوست. حالا باشگاه قمی نه مربی دارد و نه بازیکن؛ نه تمریناتش را شروع کرده و نه حتی بر خلاف نفت، دورنمایی هرچند کمرنگ از رسیدن به ثبات پیش رویش وجود دارد. به این ترتیب لابد از همین حالا باید صبا را جزو نامزدهای جدی سقوط دانست.

بحران دنباله‌دار

بحران مالکیت در فوتبال ایران بحران جدیدی نیست. به این زودی‌ها هم نباید منتظر پایانش بود. موضوع این است که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، این فوتبال از صدر تا ذیل توسط ارگان‌های دولتی اداره می‌شده و تنها استثناءهایی از مالکیت خصوصی وجود داشته است. به تدریج با حرفه‌ای شدن فوتبال که باعث رشد چشمگیر هزینه‌ها در آن شد، بخش‌های مختلف دولت به این نتیجه رسیدند که دست از تیمداری بردارند. منتها نه این دل بریدن دولت خیلی «جدی» به نظر می‌رسد و نه بخش خصوصی نشانه‌های متقاعدکننده‌ای از بازگشت سرمایه در فوتبال ایران می‌بیند که وارد گود شود. نتیجه چنین اتفاقی آن است که باشگاه‌های ایرانی مدام در کشمکش مالکیتی به سر می‌برند و هر روز خبر جدیدی در مورد آنها به گوش می‌رسد. دامنه این تنش‌ها در سه سال گذشته پرسپولیس و استقلال را هم در بر گرفت، اما بدون رسیدن به نتیجه‌ای روشن رها شد. به این ترتیب حالا حالاها باید منتظر شنیدن اخباری از این دست بود.