سرگیجه سوغات زوریخ!
گروه ورزش: بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال برگزار شد و فیفا از بخشی از بحرانی‌ترین روزهای تاریخش عبور کرد. در شرایطی که از مدتها قبل پیرامون رقابت حساس و تنگاتنگ اینفانتینو و شیخ‌سلمان گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفته بود، در نهایت جیانی اینفانتینو با کسب اکثریت آرا برای سه سال به‌عنوان رییس جدید فدراسیون جهانی معرفی شد. به این ترتیب تسلط سوئیسی‌ها بر فیفا، یک دوره دیگر هم ادامه می‌یابد و حداقل 20ساله خواهد شد. پیشتر سپ بلاتر از همین کشور، برای 17سال مرد اول فدراسیون جهانی بود که در نهایت به خاطر پرونده‌های مربوط به فساد مالی از کار برکنار شد. انتخاب اینفانتینو و شکست نامزد بحرینی، در سراسر جهان بازتاب‌های زیادی داشته که عمده آنها مثبت بوده است. در ایران هم بنا به برخی دلایل که مهم‌ترین آنها اصطکاک همیشگی فوتبال ما با کشورهای عربی است، بیشتر کارشناسان از انتخاب اینفانتینو اظهار رضایت کردند. فراموش نکنیم همین حالا پرونده جدال ایران و عربستان بر سر کیفیت میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باز است و احتمالا برگزیده شدن شیخ ‌سلمان به ریاست فیفا می‌توانست کار را برای ما سخت کند. با این همه اما، کل پرونده این انتخابات برای فوتبال ما با یک پرسش و ابهام بزرگ توام شده است؛ اینکه علی کفاشیان به چه کسی رای داد؟ کلکسیون اظهارات متناقض

بلافاصله بعد از پایان انتخابات فیفا و معرفی اینفانتینو به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون جهانی، موج اظهارنظرهای متناقض در مورد رای علی کفاشیان به راه افتاد. ابتدا گفته شد او مطابق وعده قبلی رایش را به نام شیخ سلمان نوشته است، بعد این ادعا به میان آمد که رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان به اینفانتینو رای داده، اما خود او در نهایت با ذکر این نکته که آرای فیفا محرمانه است، تنها به گفتن این موضوع اکتفا کرد که در هر دو دور انتخابات به یک گزینه رای داده است! در شرایطی که خود کفاشیان چیزی نمی‌گوید، اهالی فدراسیون فوتبال سخت در تلاش هستند تا ثابت کنند کفاشیان به نامزد برنده رای داده است. به‌عنوان مثال شهرام دبیری، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون در این مورد به «ایلنا» می‌گوید: «بعد از اتفاقاتی که در چند وقت گذشته رخ داد و برخورد بدی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا با ما شد، ما نظرمان به این صورت بود که در انتخابات فیفا به شیخ سلمان کمک نکنیم. بعد از آمدن اینفانتینو به ایران هم نظر کفاشیان تغییر کرده بود، او هم در نظر داشت تا در انتخابات به گزینه‌ای غیر از شیخ سلمان رای بدهد. انتخاب ما اینفانتینو بود و فکر هم می‌کنم کفاشیان به او رای داده است.»

همچنین عباس ترابیان، دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال هم به رادیو ورزش گفته است: «من تصورم این است که ما به اینفانتینو رای دادیم. تا قبل از حضور وی در تهران کفاشیان گفته بود به شیخ سلمان رای می‌دهد. اما در صحبت‌های خصوصی که با او در ازبکستان و در حین برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا داشتم، گفتم شیخ سلمان چیز بیشتری نمی‌تواند به ما بدهد. ما اکنون در کنفدراسیون فوتبال آسیا معاونت و چند کرسی داریم و شیخ سلمان چه چیز دیگری می‌تواند به ما بدهد؟ ضمن اینکه او وجهه بن‌همام رئیس پیشین این کنفدراسیون را هم ندارد.» با این همه اما کسی که باید در این مورد شفاف‌سازی کند، کماکان سکوت پیشه کرده و چیزی در مورد رایش در انتخابات فیفا به زبان نمی‌آورد.


بالاخره محرمانه بود یا نه؟

عجیب‌ترین نکته این داستان آن است که کفاشیان و نزدیکانش در توضیح سکوت‌شان، به محرمانه بودن فضای انتخابات فیفا اشاره می‌کنند. آقای رئیس ساعتی بعد از انتخابات در پیامی نوشته است: «با توجه به حضور اینفانتینو و جلساتی که با وی در تهران برگزار کردیم، به توانایی‌های او اعتقاد دارم و حدس می‌زدم که بتواند به‌عنوان رئیس فیفا انتخاب شود. برخی از رسانه‌ها در نقل قولی از من اعلام کرده‌اند که من به اینفانتینو رای داده‌ام اما رای من مخفی بوده و به هیچ‌کس اعلام نکرده‌ام که به چه کسی رای داده‌ام.» همچنین علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال هم که با کفاشیان راهی زوریخ شده بود، به «ایسنا» می‌گوید: «اگر قرار بود آرا مشخص شود چه نیازی بود رای‌ها را به‌صورت مخفی اخذ کنند؟ برای اعلام یک رای باید آثار آن را نیز ببینیم و بسنجیم که آیا علنی کردن رای ارزش این کار را دارد یا خیر؟ اگر اعلام رای برای فوتبال ایران آثار منفی داشته باشد نتیجه چه خواهد بود؟»

این همه، در حالی است که پیش از برگزاری انتخابات فیفا، کفاشیان بارها به صراحت راجع‌به حمایتش از شیخ‌سلمان بحرینی سخن گفته بود. عجیب است که در آن زمان هیچ‌کس در داخل فدراسیون به محرمانه بودن آرا و آثار سوء این قبیل فاش‌گویی‌ها برای فوتبال کشورمان اعتقادی نداشت. شاید اگر امروز شیخ سلمان مرد فاتح انتخابات بود، کفاشیان با خیال راحت در مورد محتوای رایش حرف می‌زد و همان صراحت قبل از انتخابات را همچنان حفظ می‌کرد. کسی چه می‌داند؛ شاید هم هراس احتمالی او از آینده کاری‌اش با شیخ سلمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا، مانع از اظهارنظر قطعی و صریح او در مورد رای انتخاباتی‌اش شده باشد!