یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بیشترین رشد هفتگی در ۱۰ ماه
شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۸/ ۴ درصدی (بیشترین از هفته سوم فروردین) همراه شد. رفع عملی تحریم‌ها، خوش‌بینی نسبت به رشد سودآوری صنایع بورسی را در میان‌مدت تقویت کرده است؛ همچنین رسیدن نرخ سود بین بانکی به زیر ۲۰ درصد، دورنمای امکان کاهش تدریجی نرخ سود بانکی را ارائه می‌دهد. تغییر انتظارات باعث ورود حدود ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی در یک ماه اخیر شده است. اما افت قیمت نفت و تثبیت قیمت‌های پایین فلزات همچنان عامل فشار بر صنایع بورسی هستند. پیش از این تشدید نگرانی‌ها نسبت به گزارش‌های ۹ ماهه، قیمت سهام را به کف رسانده بود، اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد این عامل در قیمت‌ها پیشخور شده است. با اینکه اثر واقعی رفع تحریم‌ها بر صنایع ناهمسان و زمان‌بر خواهد بود، اما تداوم رشد پایدار می‌تواند کف جدیدی تشکیل دهد.





حذف تدریجی هیجان برجام
هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی به نرخ ۳۶۳۰ تومان معامله شد. در شرایطی که شاهد نوسان نرخ دلار نزدیک به سطح ۳۶۰۰ تومانی بودیم، به نظر می‌رسد پنج‌شنبه با کمرنگ شدن انتظارات معامله‌گران برای کاهش نرخ دلار، تقویت تقاضا رشد نرخ‌ها را رقم زد. پیش از این، خوش‌بینی‌ها نسبت به اجرایی شدن برجام عامل فشار بر دلار شده بود که با کمرنگ شدن عامل روانی مزبور، شاهد بازگشت نرخ‌ها از کف هستیم. همچنان افت قیمت نفت و سایر کالاها (با کاهش درآمدهای ارزی) عامل فشار بر سمت عرضه ارز است. همچنین تقویت شاخص دلار در سطح بین‌المللی و ارزش بالای آن نسبت به سایر ارزها با تقویت تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی روند نرخ دلار منطقی باشد و بنابراین نوسان شدید آن در روزهای آتی دور از انتظار است.




کم‌واکنشی سکه به اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲/ ۰‌درصدی به قیمت ۹۳۳ هزار تومان معامله شد. رشد ۲۵ تومانی نرخ دلار روز پنج‌شنبه و افزایش قیمت اونس طلای جهانی، قیمت سکه را با خود همراه کرد. همچنان با اینکه روز پنج‌شنبه قیمت اونس جهانی بالای سطح روانی ۱۱۰۰ دلاری قرار داشت اما شاهد کم‌واکنشی معامله‌گران سکه نسبت به این امر بودیم؛ بنابراین حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) تعمیق یافت. به نظر می‌رسد همچنان نگاه معامله‌گران به نوسانات ارز است؛ بنابراین پس از کم شدن هیجانات ناشی از رفع تحریم‌ها (عامل فشار بر نرخ دلار) انتظارات کاهشی نرخ دلار نیز کمرنگ شد؛ بنابراین اطمینان نسبی به وجود آمده نسبت به روند نرخ دلار، رشد قیمت سکه را رقم زد، اما در صورت روند تدریجی نرخ دلار انتظار نزدیک شدن قیمت بازاری به ارزش ذاتی می‌رود.



تکرار الاکلنگ طلا- سهام
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۹۷ دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار (به دنبال افت ارزش یورو)، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه (به علت رشد بازارهای سهام اروپا و آسیا) و شناسایی سود (افزایش عرضه سفته‌بازان طلا) عوامل فشار بر اونس بودند. نگرانی‌ها از اقتصاد چین و تداوم افت نفت، باعث خروج ۸/ ۷ میلیارد دلار سرمایه از بازارهای سهام جهانی شده است. در این شرایط، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا بر بازبینی سیاست‌های انبساطی در نشست مارس تاکید کرد. تقویت ین ژاپن نیز چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن را می‌دهد. عواملی که به رشد بازارهای سهام و فشار بر اونس منجر شد. همچنین، چشم‌انداز سیاست انقباضی فدرال رزرو باعث مقاومت سطح ۱۱۰۰ دلاری شده است، هرچند احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ماه مارس به دلیل نرخ تورم پایین کاهش یافته است.




سبقت «تسه»های جدید از قدیمی‌ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۵/ ۳ درصدی همراه شدند. مطابق انتظارات پس از رشد پرشتاب قیمت «تسه»ها و رسیدن به بیشترین قیمت از اسفند ۹۳، شاهد بازگشت قیمت این اوراق بودیم. رابطه میان نرخ سود و قیمت این اوراق، مانع از رشد پرشتاب این اوراق می‌شود. افزایش سقف وام، تقاضای «تسه»ها را تقویت کرد. از آنجایی که وام ۶۰ میلیون تومانی به اوراق جدید تعلق می‌گیرد و تنها امکان تامین بخشی از وام با اوراق پیشین وجود دارد، رشد «تسه»های جدید در یک ماه اخیر بیش از ۱۳ درصد بوده است. در صورتی که «تسه۹۲۱۲» تنها ۹/ ۶ درصد رشد ماهانه داشته است بنابراین ترکیب این اوراق می‌تواند نرخ سود واقعی دریافت تسهیلات مسکن را کاهش دهد. هم‌اکنون نرخ سود در صورت ترکیب اوراق جدید و قدیم ۲/ ۲۳ درصد است.




بازگشت از کف با چشم‌انداز تسهیل پولی
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۳۱ دلار معامله شد. پس از رسیدن قیمت‌ها به کمترین میزان از سال ۲۰۰۳ (زیر ۲۷ دلار روز چهارشنبه) شناسایی کف قیمتی و خوش‌بینی‌ها به تشدید سیاست‌های انبساطی به غیر از آمریکا، قیمت را از کف بازگرداند. اثرات ضدتورمی افت نفت، چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا و ژاپن را ارائه می‌دهد؛ امری که عامل حمایت از قیمت نفت است. اما گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) ازافزایش حجم ذخیره نفت تجاری ۴ میلیون بشکه (بیش از پیش‌بینی‌ها) بود و ذخیره نفت تجاری آمریکا در بیشترین سطح از سال ۱۹۹۰ قرار گرفت. همچنین کند شدن رشد اقتصادی چین (دومین مصرف‌کننده نفت) علاوه بر افزایش صادرات نفت کشورمان از عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. تاکید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بر تداوم مازاد عرضه همچنان چشم‌انداز نفت را تیره کرده است.