یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


کاهش حجم و ارزش معاملات
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۸۰ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصد) در ۶۱ هزار و ۴۹۸ واحد متوقف شد. انتظارات موجود برای انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال موج فروش سهامداران را در هفته‌های اخیر رقم زد. پس از ریزش‌های مزبور، قیمت‌ها در سطوح پایینی قرار گرفته‌اند که این موضوع شدت فروش را تا حدود زیادی کاهش داده است. بر این اساس، قیمت‌های فروش از کف روزانه فاصله گرفته است، خریداران نیز در انتظار شروع دوباره موج فروش قیمت‌ها را در سطوح پایین‌تری ثبت کرده‌اند (افزایش فاصله قیمتی عرضه و تقاضا). در نتیجه، کاهش حجم و ارزش معاملات را شاهد هستیم (ارزش معاملات کمتر از ۴۰ میلیارد تومانی و حجم معاملات نیز حدود ۲۴۰میلیون سهم بود). در شرایط کنونی حتی با انتشار احتمالی عملکرد ضعیف شرکت‌ها انتظار افت بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد.



مقاومت دلار در نزدیکی ۳۵۰۰ تومان
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۶۰ تومان معامله شد. پیش‌تر به روند افزایش تقاضا پس از حصول توافق هسته‌ای اشاره شده بود. روز گذشته نیز افزایش تقاضای حواله‌ای درهم در کشورهای همسایه رشد قیمتی این ارز را رقم زد، که این موضوع موجب رشد قیمتی دلار شد. در حالی که قیمت دلار تا سطح ۳۴۸۰ تومان نیز رشد داشت، نزدیک شدن به سطح ۳۵۰۰ تومانی در کنار عرضه‌های موجود از سوی صرافی بانک‌ها بار دیگر رشد قیمتی دلار را تعدیل کرد. علاوه بر عرضه از سوی این بازارسازها، همراه با رشد قیمت دلار شاهد تشدید عرضه از سوی دیگر فعالان بازار نیز بودیم. برخی از معامله‌گران بازار سکه که برای تعدیل اثر ریزش قیمت اونس در روزهای اخیر اقدام به خرید ارز کرده بودند، روز گذشته، فروش دلار را در دستور کار قرار دادند.



غلبه اونس بر دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ۹۲۰ هزار تومان معامله شد. در ادامه روند صعودی، دلار با رشد اندک قیمتی مواجه شد، با این حال، ریزش در حدود ۱۰ دلاری قیمت اونس هرچند با واکنش کند سکه همراه بود، اما توانست با غلبه بر اثر دلار افت قیمت سکه را رقم بزند. با توجه به حالت ابهامی قیمت اونس طلا، مطابق روزهای اخیر بار دیگر واکنش کند سکه را شاهد بودیم، بنابراین در صورت ثبات قیمت اونس در سطوح فعلی می‌توان انتظار فشار این عامل بر قیمت سکه را داشت. با این حال، روند صعودی قیمت دلار در روزهای اخیر بار دیگر خوشبینی به تداوم رشد قیمت دلار را به وجود آورده است. این موضوع در کنار انتظار برای افزایش تقاضای مناسبتی (عید غدیرخم) در معاملات امروز از قیمت سکه حمایت می‌کند.



فشار اقتصاد آمریکا بر اونس
اونس طلای جهانی دیروز ساعت ۱۶ به قیمت ۱۱۱۹ دلار معامله ‌شد. با وجود فضای انتظاری حاکم بر اونس، اما انتشار آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا به ادامه روند رو به بهبود این کشور اشاره و در نتیجه رشد شاخص دلار را به دنبال داشت (عامل فشار بر قیمت طلا). در این شرایط، توصیه صندوق بین‌المللی پول (IMF) به فدرال رزرو آمریکا، به عدم افزایش نرخ بهره در سال جاری تاکید داشت. پیش از این سیاست‌های انبساطی آمریکا، عوامل حرکت سرمایه به بازارهای نوظهور بودند، در حالی که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند کند شدن اقتصاد جهانی و بحران مالی اقتصادهای نوظهور را رقم بزند. از سوی دیگر، تقاضای فیزیکی چین در ماه آگوست بالا رفته است که به تحلیل موسسه Shangdong Gold Group برای جبران از دست دادن پشتوانه ارزی بانک مرکزی این کشور است.



شکست سطح ناپایدار ۷۰ هزار تومانی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۸/ ۳ درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۲۳۵ تومان معامله شدند. افزایش تقاضا، رشد قیمتی این اوراق تا سطح ۷۰ هزار تومان را رقم زد. همان‌طور که اشاره شد، کاهش سود واقعی وام مسکن عامل جذابیت قیمتی این اوراق بود. با توجه به افزایش سود واقعی وام با رشد قیمت اوراق مزبور، کاهش تقاضا را در این اوراق شاهد هستیم. سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های با مبالغ بیشتر، از مواردی بوده که تقاضا برای اوراق فعلی را کاهش داده است. در این شرایط، عواملی مانند جذابیت سود کمتر وام‌های فعلی و همچنین دریافت در مدت زمان کمتر از عواملی بوده که مانع از افت بیشتر قیمت «تسه»ها شده است. بر این اساس، روند آرام قیمتی اوراق پس از افت قیمت «تسه»ها مورد انتظار است.



فشار بحران اقتصادهای نوظهور بر نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز ساعت ۱۶ به قیمت ۹/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. از طرفی، انتشار آمار مثبت اقتصادی به رشد شاخص دلار کمک کرد که بر بازارهای کالایی و نفت فشار وارد کرد. همچنین گزارش‌های موسسه مالی بین‌المللی (IIF) و صندوق بین‌المللی پول (IMF)، تحلیل نگران‌کننده‌ای در مورد اقتصادهای نوظهور ارائه می‌دهد. خروج گسترده سرمایه (۴۰ میلیارد دلار) از اقتصادهای درحال توسعه در سه ماه سوم سال ۲۰۱۵ (بیشترین میزان از سال ۲۰۰۹) و همچنین گزارش IMF (رشد بدهی شرکت‌های اقتصادهای نوظهور) سیگنال‌هایی برای بحران مالی بالقوه در اقتصادهای نوظهور است. چشم‌انداز نگران‌کننده تقاضا، با مازاد عرضه موجود همراه شده است. موسسه نفت آمریکا (API) افزایش ۶/ ۴ میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری را پیش‌بینی کرد. گرچه بازار نفت همچنان در انتظار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) است که می‌تواند بر روند آتی بازار نفت اثرگذار باشد .