یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



توقف شاخص روی کف حمایتی
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با افت ۴۵۰ واحدی (معادل ۷/ ۰ درصد) مواجه شد و در رقم ۶۶هزار واحد ایستاد. هر چند دماسنج بازار سهام در میانه معاملات برای لحظاتی به کانال ۶۵ هزار واحدی نیز نزول کرد، اما مجددا به کانال ۶۶ هزار واحدی برگشت تا برای دهمین روز معاملاتی متوالی در این سطح حمایتی باقی بماند. وضعیت رکود اقتصاد داخلی، گزارش‌های سودآوری نامناسب شرکت‌ها و نگرانی از نتیجه نهایی بررسی توافق «برجام» در کنگره آمریکا و مجلس کشورمان همچنان عوامل مهمی برای افت قیمت‌ها در بازار سهام محسوب می‌شوند. در این میان، ریزش قیمت کالاها در بازارهای جهانی فشار بیشتری بر قیمت سهام در معاملات روز گذشته داشت. با این حال، نزدیک بودن قیمت سهام به ارزش ذاتی آنها سبب می‌شود تا افت‌های بیشتر با مقاومت نسبی مواجه شود.


بازار ارز



مثلث رشد دلار آمریکا
روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به قیمت ۳۳۵۰ تومان معامله شد. افزایش تقاضای ارز به سه دلیل عمده صورت گرفت. دلیل اول آن، آربیتراژ ارز است؛ به دلیل کمتر بودن ارزش دلار در بازار تهران نسبت به بازارهای ارز کشورهای همسایه، تقاضای ارز در کشورمان افزایش یافته و ارزهای داخلی به منطقه کردستان و سلیمانیه عراق، افغانستان و امارات متحده حرکت می‌کنند. دومین دلیل رشد تقاضا، پایین آمدن قیمت نفت است که در ادامه ممکن است باعث تضعیف سمت عرضه و در نتیجه افت ارزش ریال نسبت به دلار شود. همچنین، سومین عامل هیجانی است که معامله‌گران آتی بازار ارز در این بازار ایجاد کرده‌اند و تقاضا را برای ارز بالا برده‌اند. با این حال، عملکرد بانک مرکزی در دولت یازدهم نشان می‌دهد در صورت تداوم رشد قیمت‌ها با مکانیزم‌هایی جهش‌های قیمتی کنترل می‌شوند.


بازار سکه




اهرم ضعیف دلار برای سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت ۸۷۷ هزار تومان معامله شد. در شرایطی که طلای جهانی وضعیت باثباتی را نسبت به پنج‌شنبه داشت، رشد قیمت دلار باعث افزایش قیمت سکه شد. با اینکه قیمت جهانی طلا در ۶ هفته گذشته روند نزولی طی کرد، به دلیل کف حمایتی موجود در بازار سکه ایران، قیمت سکه ریزش کمتری نسبت به اونس داشت و حباب قیمتی مثبتی (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان را در چند هفته گذشته در بازار سکه شاهد بودیم. بنابراین، با افزایش قیمت
دلار در بازار داخلی و تقریبا ثابت ماندن قیمت هر اونس طلا در روز جمعه، افزایش قیمت سکه هم متناسب با افزایش قیمت دلار صورت نگرفت و کمتر از آن بود، در نتیجه اندازه حباب به زیر 10 هزار تومان رسید.


بازار طلای جهانی



طولانی‌ترین افت اونس در ۱۶ سال
هر اونس طلا روز جمعه (به وقت محلی) کمی افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۱۰۹۴ دلار معامله شد. به این ترتیب، هفتمین هفته منفی اونس که طولانی‌ترین نزول قیمت از سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود، رقم خورد. روز جمعه، آمار نسبتا قدرتمند اشتغال ایالات متحده، شوک لحظه‌ای به قیمت طلا وارد کرد، اما مجددا قیمت‌ها رشد کردند. میزان اشتغال‌زایی کمی از پیش‌بینی‌ها کمتر بود، با این حال، احتمال افزایش نرخ سود در سال جاری را همچنان به قوت خود نگه داشت. علت این امر، ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل در ماه جولای، باقی ماندن نرخ بیکاری در سطح ۳/ ۵ درصدی و رشد ۲/ ۰ درصدی دستمزدها (مطابق پیش‌بینی‌ها) بود. بنابراین، قدرتمندی آمار اشتغال همچنان انتظار برای افزایش نرخ سود را در سال جاری حفظ کرد. این هفته نیز انتظار می‌رود قیمت‌ها نزدیک به ۱۱۰۰دلار نوسان کنند.


بازار اوراق مسکن



حبس قیمتی «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ملایم ۶/ ۰ درصدی مواجه و به قیمت ۷۲هزار و ۵۵۱ تومان معامله شدند. از ابتدای سال جاری، نوسانات در بازار «تسه»ها به شدت کاهش یافت؛ به طوری که از فروردین ماه، بازه نوسانی قیمت‌ها بین ۷۵-۷۰ هزار تومان بود. با این حال، اکنون ۹ روز معاملاتی است که کمتر از هزار تومان نوسان می‌کند. رکود در بازار مسکن و جایگزین‌های دریافت وام مسکن از یکسو و تغییر انتظار متقاضیان برای پرداخت نرخ سود از طرف دیگر، مهم‌ترین عواملی هستند که باعث کاهش قیمت «تسه»ها شده‌اند. با این حال، اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در قیمت‌های فعلی جذابیت خرید دارند، زیرا نرخ سود واقعی تسهیلات دریافتی از طریق آنها کمتر از ۲۰ درصد است. بنابراین، حرکت در محدوده فعلی سناریو محتمل‌تری است.


بازار نفت



تداوم نزول بازار نفت
نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۹/ ۶ درصدی به قیمت ۸۷/ ۴۳ دلار بر بشکه معامله شد که بیشترین افت در ۲۱ هفته اخیر محسوب می‌شود. در حالی که تقاضای فصلی بنزین (مسافرت‌های تابستانی) رو به پایان است، گزارش بیکر هیوز نشان می‌دهد برای هفته منتهی به ۲ آگوست، ۶ مورد به تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل اضافه شده است. این عوامل فضای خرسی (انتظار افت قیمت) بازار نفت را تقویت می‌کند. مازاد عرضه موجود، بازیگران نفت حوزه اوپک را نگران کرده است. عربستان از نوامبر گذشته تصمیم گرفت با افزایش تولیدات، تولیدکنندگان نفت شیل را از بازار خارج کند، استراتژی‌ای که به نظر ناکام مانده و عربستان را در معرض کسری بودجه شدید قرار داده است. بنابراین، اگر سیاست اوپک (به طور خاص عربستان) تغییر نکند، احتمال بازگشت قیمت نفت به سطوح بالا بسیار اندک است.