یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بیشترین افت شاخص در پنج هفته اخیر
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی 5/ 1 درصدی همراه شد که سنگین‌ترین زیان در پنج هفته اخیر محسوب می‌شود. دماسنج بازار سهام با شکست سطح روانی 63 هزار واحدی، تمام سود خود از ابتدای سال را تخلیه کرد و در محدوده زیان قرار گرفت. حجم و ارزش معاملات، همچنان در سطوح بسیار پایینی قرار دارد که نشان از تعمیق رکود در این بازار دارد. برخی نگرانی‌ها از مذاکرات هسته‌ای که کمتر از 20 روز تا پایان مهلت 30 ژوئن باقی مانده است باعث افزایش فشار فروش در بازار سهام شد. به این ترتیب، در میان 37 گروه بورسی، فقط 5 صنعت با رشد شاخص همراه شدند و مابقی زیان‌ده بودند. گرچه قیمت‌های پایین سهام و حمایت سهامداران حقوقی اجازه افت شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد، اما نبود اطمینان به چشم‌انداز این بازار همچنان بر افت قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.


بازار ارز

روند آرام دلار در بازار آزاد
هر دلار آمریکا با افت هفتگی نیم درصدی به قیمت 3315 تومان معامله شد. مدت‌ها است به منظور کنترل‌ هیجانات، مواردی مانند برخورد با دلالان ارزی، کنترل عرضه و تقاضا از سوی صرافی بانک‌ها در بازار ارز انجام می‌شود؛ در این خصوص، ابتدای هفته گذشته نیز، سایت رسمی نرخ ارز- سنا- توسط مراجع رسمی بازگشایی شد. با کاهش تقاضای سفته‌بازانه، معاملات در بازار تا حدود زیادی با اثرپذیری از تقاضای واقعی انجام می‌شود (نوسانات محدود در این بازار). با این حال، همراه با نوسانات ارزش یورو در بازار جهانی، یورو در بازار داخلی نیز تغییرات قیمتی را تجربه کرد، در این میان، حرکت دلالان ارز به یورو بر شدت نوسانات دامن زد. از سوی دیگر، در مرکز مبادلات دلار با افزایش نرخ (2900 تومان)، فاصله خود را با بازار آزاد کاهش داد تا نگاه‌ها بیشتر متوجه یکسان‌سازی شود.


بازار سکه

روزهای کم‌نوسان بازار سکه
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 2/ 1 درصدی مواجه و به قیمت 920 هزار تومان معامله شد. در این مدت، افت 5/ 0 درصدی قیمت دلار و همچنین کاهش 10 دلاری قیمت اونس طلای جهانی رقم خورد. با توجه به انتظار موجود برای مذاکرات هسته‌ای در بازار ارز، تغییرات قیمتی شدید دلار دور از انتظار است. اونس نیز با ابهامات موجود درباره زمان افزایش نرخ بهره آمریکا و مذاکرات برای حل بحران یونان مواجه است. در این شرایط، با توجه به کُند شدن واکنش سکه به تغییرات قیمتی اونس (با توجه به ابهامات موجود)، به نظر می‌رسد تغییرات اندک قیمت فلز زرد در روند قیمتی سکه اثر خاصی نداشته باشد. در این میان، باید به کف حمایتی 920 هزار تومانی و در نتیجه مقاومت سکه در برابر افت بیشتر قیمت‌ها نیز توجه داشت.


بازار طلای جهانی

نوسانات محدود اونس طلا
بازار طلا اخیرا نوسانات محدودی را به علت انتظارات و ابهامات موجود تجربه می‌کند. گرچه نماینده صندوق بین‌المللی پول (IMF)، با ترک مذاکرات یونان، به اختلافات زیاد میان مذاکره‌کنندگان اشاره داشت، اما، وزیر کشور یونان احتمال رسیدن به توافق را دور از انتظار ندانسته است. با این حال، نزدیک شدن به مهلت پرداخت بدهی این کشور (پایان ماه) بر شدت نگرانی‌ها افزود (عامل افت ارزش یورو). از سوی دیگر، رشد آمار خرده فروشی آمریکا در ماه مه، بر روند رو به بهبود اقتصاد این کشور تاکید دارد. عوامل مزبور باعث رشد شاخص دلار و فشار بر قیمت طلا شدند. در شرایط انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا، بانک جهانی (WB) نیز مشابه IMF توصیه کرد آمریکا برای افزایش نرخ سود بهتر است تامل بیشتری انجام دهد و عدم افزایش نرخ سود تا سال 2016 را پیشنهاد کرد.


بازار اوراق مسکن

رشد هفتگی «تسه»ها در بازه تعادلی
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد هفتگی 3/ 2 درصدی به قیمت 74 هزار و 140 تومان معامله شدند. به این ترتیب، حرکت اوراق مزبور را در بازه تعادلی که از اواخر فروردین‌ماه حفظ شده است (75-70 هزار تومان) شاهد بودیم. از سویی کاهش نرخ سود بانکی و از طرف دیگر ارائه تسهیلات جدید مسکن موجب کاهش نسبی قیمت اوراق از سطوح بیش از 80 هزار تومانی شده است. با این حال، نزدیک شدن به تابستان که تقاضای فصلی در این بازار را به همراه دارد موجب حمایت از قیمت‌ها شده است. شروع ماه مبارک رمضان اما، اندکی این تقاضا را در هفته‌های آتی تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، برخی شرایط تسهیلات جدید مسکن نظیر نیاز به سپرده‌گذاری یکساله (تسهیلات بانک مسکن) و سود 21 درصدی (تسهیلات سایر بانک‌ها) همچنان تقاضای «تسه»های فعلی را حفظ کرده است.

بازار نفت

وزن‌کشی عوامل مثبت و منفی بازار نفت
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 60 دلار معامله می‌شد؛ این در حالی بود که چهارشنبه، پیرو افت شاخص دلار و کاهش 8/ 6 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری آمریکا برای چهارمین هفته متوالی موجب رشد قیمت‌ها تا نزدیکی 62 دلار نیز شد. در ادامه اما، همان‌طور که انتظار می‌رفت قیمت نفت نتوانست از سطوح تعادلی 60 دلاری فاصله زیادی بگیرد و در دو روز اخیر با کاهش قیمت همراه شد. اعلام آمادگی عربستان برای افزایش عرضه در صورت نیاز متقاضیان و رشد شاخص دلار آمریکا (آمار خرده‌فروشی مناسب در این کشور و افت ارزش یورو به علت نگرانی‌های یونان) از جمله عوامل فشار بر قیمت نفت محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد تقاضا در سال جاری را بیش از انتظارات قبلی پیش‌بینی کرد که از قیمت نفت حمایت می‌کند.