یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

دومین رشد در ماه دوم سال
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 246 واحدی (معادل 39/ 0 درصد) برای دومین روز متوالی سبزپوش شد و کانال 63 هزار واحدی را حفظ کرد. به این ترتیب، 20 صنعت (از 37 گروه بورسی) با رشد قیمتی همراه شدند؛ در این میان، گروه فرآورده‌های نفتی با بیشترین رشد شاخص (15/ 2 درصد) شاخص همراه شد و نقش مهمی در رشد شاخص کل داشتند. در این رابطه، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تخفیف مجدد در قیمت خرید مواد اولیه این گروه به وجود آمده است که این روند را سبب شد. از سوی دیگر، پنج بانک در جلسه روز دوشنبه با وزیر اقتصاد، حمایت خود از بازار سرمایه را اعلام کردند. این موضوعات در کنار وضعیت بنیادی مناسب بورس تهران (نسبت قیمت به درآمد پایین تر از میانگین تاریخی) می‌توانند به بهبود وضعیت این بازار و خروج آن از رکود کمک کنند.


بازار ارز

رفت و برگشت قیمتی در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3320 تومان معامله شد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی معاملات، شاهد افت قیمت‌ها بودیم. به‌طوری که گرچه روی تابلوها قیمت دلار زیر 3315 تومان نیامد، اما صرافی بانک ها، دلار را زیر 3300 تومان نیز عرضه می‌کردند. در این شرایط، کاهش قیمت درهم در دبی نیز فشار بیشتری بر نرخ دلار بازار تهران وارد می‌کرد. از سوی دیگر، برخی خوش‌بینی‌ها به مذاکرات هسته‌ای نیز موجب شده است فضای انتظاری نسبی در بازار ارز به وجود‌ آید. در این رابطه، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکرات کشورمان از روند مناسب مذاکرات و نوشتن 20 صفحه از متن نهایی توافق سخن گفته است. بنابراین، هر‌گونه سیگنالی از نتیجه مذاکرات که از دیروز در وین مجددا آغاز شده است بر قیمت‌های بازار ارز نیز اثرگذار است.


بازار سکه

تغییر علامت حباب سکه
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت 935 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت دلار بدون تغییر و قیمت طلای جهانی رشد پیدا کرده بودند. بر این اساس، پس از 64 روز معاملاتی (اواخر بهمن 93)، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تغییر علامت داد و منفی شد. به عبارت دقیق‌تر، قیمت سکه در بازار نسبت به ارزش ذاتی آنکه حاصلضربی از قیمت دلار و اونس طلا است، کمتر شد. این موضوع نشان می‌دهد پس از اتمام تقاضای فصلی (عید نوروز و اعیاد روز مادر و پدر) در ماه‌های اخیر، بار دیگر کاهش تقاضا در بازار سکه را شاهد هستیم. بر این اساس به نظر می‌رسد بازار سکه فارغ از بازارهای اثرگذار، به دنبال ثبات نسبی در سطوح قیمتی فعلی خود است.



بازار طلای جهانی

«شوک» ژئوپلیتیک در بازار طلا
روز گذشته ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1193 دلار معامله می‌شد. این در شرایطی بود که در ساعات ابتدایی معاملات، طلا نوسانات محدودی را در کانال 1180 دلاری تجربه می‌کرد. در این میان اما، بمباران هوایی سعودی‌ها در یمن، در کنار افت شاخص دلار آمریکا موجب تقویت قیمت‌ها شد. با این حال مشاهده می‌شود همچنان کانال 1200 دلاری مقاومت جدی در مقابل رشد بیشتر قیمت‌ها نشان می‌دهد (سقف قیمتی تکنیکال). از سوی دیگر، با وجود آنکه یونان قسط روز گذشته خود را به صندوق بین‌المللی پول (IMF) پرداخت کرد، اما هنوز پیشرفت محسوسی در مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا شکل نگرفته است؛ این موضوع منجر به وضعیت نامناسب بازارهای سهام اروپا و حتی آسیا شد (تقویت قیمت طلا). انتظار می‌رود وضعیت یونان و آمار خرده‌فروشی آمریکا (چهارشنبه) مهم‌ترین وقایع اثرگذار بر بازار طلا باشند.


بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در محدوده فعلی
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 7/ 2 درصدی مواجه و به قیمت 74 هزار و 76‌تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور همچنان در محدوده 70 تا 75هزار تومانی حرکت خود را ادامه می‌دهند که حدودا 6 درصد کمتر از میانگین آنها در اواخر سال گذشته (80 هزار تومان) است. علت این امر، کاهش نرخ سود بانکی و در نتیجه تغییر انتظار متقاضیان وام، سبب فشار بر قیمت «تسه»ها شده است. به این ترتیب، با کاهش قیمت ها، نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن نیز متناسب با سایر تسهیلات بانکی کاهش یافته است. از سوی دیگر، به گفته کارشناسان هنوز تا بازگشت رونق به بازار مسکن فاصله داریم و این موضوع نیز تقاضای اوراق تسهیلات مسکن را کاهش داده است. بنابراین، تداوم رشد سریع قیمت‌ها اندکی دور از انتظار است.



بازار نفت

اثر دوگانه سعودی‌ها در بازار نفت
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 60 دلار در هر بشکه معامله می‌شد. این در شرایطی بود که در ساعات ابتدایی معاملات، نگرانی‌های سمت عرضه موجب افت قیمت‌ها شده بود. در این رابطه، آخرین آمارها نشان می‌داد تولیدات عربستان در ماه آوریل، 308/ 10 میلیون بشکه در روز بوده است. در ادامه اما، حمله هوایی سعودی‌ها به صنعا، پایتخت یمن، سبب رشد قیمت‌ها در بازار نفت شد. در این میان، نقش افت شاخص دلار آمریکا نیز در تقویت قیمت نفت مهم بود. بنابراین، نگرانی‌های ژئوپلیتیک توانستند بر نگرانی‌های سمت عرضه به‌صورت مقطعی غلبه کنند. از سوی دیگر، موسسه گلدمن‌ساکس اعلام کرد رشد قیمت‌های اخیر در بازار نفت، موجب تقویت مجدد تولیدات نفت‌های غیرمتعارف مثل شیل می‌شود و در نتیجه بار دیگر شاهد ایجاد موج کاهشی دیگری در بازار نفت خواهیم بود.