یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

دیروز شاخص کل بورس با رشد 355 واحدی (43/ 0 درصدی) همراه شد. شکستن مقاومت سطح 82 هزار واحدی در کنار سیگنال‌ قیمت جهانی کالاها، رشد نرخ دلار و خوش‌بینی‌ها به اجرایی شدن نرخ بهره مصوب رشد 5/ 1 درصدی شاخص در 8 روز اخیر را رقم زد. علاوه بر رشد قیمت جهانی فلزات اساسی، رشد 5/ 5 درصدی قیمت متانول از پایان جولای تا هفته سوم آگوست و عبور قیمت CFR متانول چین (بزرگ‌ترین بازار صادراتی پتروشیمی ایران) از 310 دلار در کنار رشد اوره تا نزدیک مرز 210 دلاری، روز گذشته از نمادهای پتروشیمی حمایت کرد. همچنان با وجود حمایت اختلالات خوراک گازی و رشد قیمت زغال‌سنگ اما افزایش واحدهای تولیدی جدید متانول و ضعف تقاضا در اوره، تردیدهایی در پایداری رشد قیمت‌ها به وجود آورده است. همچنان ریسک پایداری قیمت‌های جهانی و ریسک تسویه خریدهای اعتباری بر شاخص اثرگذار هستند.

بازار ارز


دلار در سقف 96

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۸۴۹ تومان معامله شد. چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان و رشد تقاضای ارز از سوی زائران ، دلار را در بالاترین سطح از بهمن ۹۵ قرار داد. پس از روند کم‌نوسان دلار در سطح ۳۸۱۰تومانی، از هفته سوم مرداد دلار بر روند صعودی تدریجی قرار گرفت.به این ترتیب از ۲۲ مرداد رشد ۴۰ تومانی نرخ دلار رقم خورد. در روزهای اخیر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از شرایط تعادلی در بازار دلار و یورو نیز خوش‌بینی‌ها به دلار را تقویت کرد. منفی شدن تراز تجاری نیز بر حمایت عوامل بنیادین از دلار تاکید داشت. با این وجود تقویت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند نوسانات دلار را محدود کند.

بازار سکه

رشد بااحتیاط سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان قیمت سکه در ۶روز معاملاتی اخیر، چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به عید قربان و غدیر در کنار افزایش نرخ دلار تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. در ساعات پایانی روز جمعه شاهد رشد قیمت طلای جهانی با افت شاخص دلار بودیم. اما سطح ۱۲۹۲ دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت می‌کند. در بازار ارز نیز شاهد رشد تدریجی نرخ دلار، با چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی تا سقف ۳۸۴۹ تومانی بودیم. بنابراین تردیدها نسبت به اونس طلا و احتمال افزایش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها کم‌واکنشی سکه به رشد بازارهای اثرگذار را رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۴۰ هزار تومان نزدیک کرد.

بازار طلای جهانی

رشد طلا پس از نشست روسای بانک‌ها

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۸/ ۱۲۹۰ دلار معامله شد. پیش‌تر شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی مهم، نوسان طلا را در سطح ۱۲۸۰ دلاری رقم زده بود. اما رشد یورو پس از سخنرانی ماریو دراگی و افت شاخص دلار پس از سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو اونس طلا را بالاتر از سطح ۱۲۹۰ دلاری قرار داد. با وجود عدم اشاره مستقیم به سیاست‌های پولی در هیچ‌یک از سخنرانی‌ها، اما سخنان جنت یلن از احتیاط برای خروج از سیاست‌های به شدت انبساطی، افت شاخص دلار را رقم زد. وی اما به رشد تدریجی دو مولفه هدف فدرال رزرو، اشتغال و نرخ تورم اشاره کرد. در شرایط کنونی احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره نزدیک ۴۰درصد است. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک و ریسک اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳درصدی مواجه شدند. با دور شدن از اوج تقاضای مسکن در مرداد، روز گذشته افت دسته‌جمعی قیمت اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد. به این ترتیب شاهد افت «تسه»ها تا سطح ۷۷ هزار تومانی بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در صورت اجرایی شدن ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها برای لزوم رعایت حداکثر سقف ۱۵ درصدی نرخ سود، این عامل می‌تواند با تعدیل نرخ سود در سطح کلان، به صورت متناسب (با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود اوراق) قیمت اوراق را نیز با افت مواجه کند. با وجود کاهش شتاب رشد تقاضای مسکن، اما همچنان سیگنال‌های رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها در کنار افزایش تقاضای واحدهای کوچک‌تر از تقاضای مسکن حمایت می‌کند.

بازار نفت


چهارمین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی با ثبت چهارمین هفته نزولی به قیمت ۸۷/ ۴۷ دلار معامله شد. روز جمعه شاهد شرایط احتیاطی در بازار نفت پیش از توفان هاروی بودیم. این توفان کاهش ۱۰درصدی تولیدات نفت خام آمریکا و رشد قیمت بنزین (به دلیل توقف فعالیت پالایشگاه‌ها) را رقم زد. اما شدت توفان، بیشتر از پیش‌بینی‌ها و بزرگ‌ترین توفان در ۵۰ سال اخیر بود. بنابراین اثرات واقعی آن بر بازار نفت در روزهای آتی مشخص‌تر می‌شود. گزارش بیکرهیوز افت(۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی را برای دومین هفته متوالی گزارش کرد. با وجود نشانه‌های کند شدن روند افزایش دکل‌ها، اما همچنان تولیدات نفت آمریکا در بالاترین سطح از جولای (۴۵/ ۹ میلیون بشکه در روز) قرار دارد. همچنان با وجود خوش‌بینی‌ها به رشد تدریجی تقاضا، چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل، مقاومت سطح ۵۰ دلاری را رقم زده است.