یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام


سقف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۶۵ واحدی (۳۳/ ۰ درصدی) در سطح ۸۱ هزار و ۵۷۹ واحدی، با شکستن سقف ۱۶‌ماهه در بالاترین سطح از ۱۶ بهمن ۹۲ ایستاد. خوش‌بینی‌ها به چین با رشد نرخ تورم تولیدکننده مطابق با پیش‌بینی‌ها و کاهش ظرفیت تولیدات این کشور، روند صعودی فلزات اساسی را در هفته‌های اخیر تشدید کرد. این عامل در کنار اختلالات عرضه عبور آلومینیوم از سقف ۲۰۰۰ دلاری (سقف ۳ ساله در بورس فلزات لندن) و برخورد مس با سقف ۲ سال و نیم اخیر و نوسان نزدیک ۶۵۰۰ دلار، روی در یک قدمی ۳۰۰۰ دلار و همچنین رشد قیمت فولاد رقم خورد. بازتاب رشد قیمت‌ها در بورس کالا روز گذشته از نمادهای فلزات اساسی و بازگشایی «شبریز» پس از تعدیل مثبت در گزارش سالانه، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند اما همچنان تشدید فشار فروش در سایر گروه‌ها را شاهد بودیم.

بازار ارز

ادامه افت تدریجی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۸۰۷ تومان معامله شد. از پنج‌شنبه هفته گذشته، افت ۷/ ۰ درصدی دلار رقم خورد. پیش‌تر رشد تقاضای آربیتراژی، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی با عبور دلار از سقف ۳۸۰۰ تومانی، نوسانات صعودی نرخ دلار را تشدید کرد و روز پنج‌شنبه نرخ دلار تا سقف بهمن ۹۵ (۳۸۳۲ تومان) افزایش یافت. اما در ادامه از ابتدای هفته گذشته، شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرد. با این وجود، پیش‌تر شاهد حمایت سطح ۳۸۱۰ تومانی از دلار بودیم. اما عدم توانایی حمایت سطح مزبور از دلار روز گذشته نرخ دلار را به کمترین سطح در ۲ هفته اخیر رساند. با وجود احتمال فشار عوامل بازاری و حرکت تدریجی دلار به سمت کف ۳۸۰۰ تومانی، اما همچنان عوامل بنیادین از دلار حمایت می‌کنند.

بازار سکه

تردید سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۱ هزار تومان معامله شد. رشد طلای جهانی با وجود افت دلار، از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، با وجود افت طلا در میانه معاملات روز سه‌شنبه (پس از تعطیلی بازارهای داخلی) به زیر سطح ۱۲۶۰ دلاری، اما در ادامه تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن و کره‌شمالی حرکت معامله‌گران به کالاهای کم‌ریسک‌ را رقم زد و نوسان طلا نزدیک سطح ۱۲۷۰ دلاری را رقم زد. اما همچنان احتمال تعدیل ریسک‌های کنونی می‌تواند بر طلا فشار آورد. در بازار ارز نیز از روز پنج‌شنبه افت ۲۵ تومانی نرخ دلار رقم خورد و دلار به سطح ۳۸۰۰ تومانی نزدیک شده است، بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار، کم‌واکنشی سکه را در پی داشته و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) آن را به زیر سطح ۸۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

رشد طلا با تنش‌های ژئوپلیتیک

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۸ دلار معامله شد. تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران با شدت گرفتن تنش‌های میان آمریکا و کره‌شمالی در کنار افت شاخص دلار از اونس طلا حمایت کرد. ترامپ در مورد تهدیدهای هسته‌ای کره‌شمالی هشدار داد هر‌گونه تهدیدی را با «آتش و قدرت» جواب خواهد داد. در پاسخ به این اخطار، کره‌شمالی اعلام کرد برنامه‌های عملیاتی برای حمله به منطقه گوام (منطقه تحت‌مالکیت آمریکا در جنوب شرقی کره‌شمالی) را در نظر دارد. بنابراین با اینکه پیش‌تر شاخص دلار با آمار مناسب اشتغال آمریکا با رشد همراه شد، اما این عامل فشار بر بازارهای سهام و شاخص دلار را تشدید کرد و طلا را به سطح ۱۲۷۰ دلاری نزدیک‌تر کرد. همچنان نرخ تورم آمریکا روز جمعه می‌تواند با ارائه تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن


«تسه»ها بر مدار صعود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۷۹ هزار و ۱۰۱ تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد رشد تدریجی قیمت «تسه»ها با افزایش تقاضای مسکن در فصل رونق معاملات آن، تابستان، هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۱/ ۲۲ درصد قرار گرفته است. پیش‌تر شاهد رشد ۴/ ۵ درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر نسبت به خرداد بودیم. همچنین افزایش تقاضای مسکن از سوی «خانه‌اولی»ها و رشد تقاضا از سوی بافت فرسوده را شاهد هستیم. اما تنوع در انواع وام‌های ارائه شده از جمله تامین مالی متقاضیان «خانه‌اولی»ها از صندوق یکم بانک مسکن و رشد غیرتورمی مسکن، مانع از رشد پرشتاب قیمت اوراق تسهیلات مسکن است.

بازار نفت


نوسان نفت زیر 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۹ دلار معامله شد. موسسه نفت آمریکا (API) کاهش (۸/ ۷ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری برای ششمین هفته متوالی بیش از پیش‌بینی کارشناسان (کاهش ۲/ ۲ میلیون بشکه) پیش از انتشار گزارش رسمی را تخمین زد. نشست دوروزه اوپک و غیراوپک با توافق عربستان برای کاهش سطح صادرات به میزان ۵۲۰ هزار بشکه به آسیا در سپتامبر در کنار توافق عراق، قزاقستان و امارات به تعهد بیشتر به توافق تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. سطح تعهد عراق در ژوئن به ۲۹ درصد افت کرد و قزاقستان به دلیل بازگشایی میدان نفتی کاشگان با افزایش تولید همراه شد. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) با وجود کاهش شتاب رشد تولید شیل، اما سطح تولید روزانه برای سال ۲۰۱۷ را به ۳۵/ ۹ میلیون بشکه (از ۳۳/ ۹ میلیون بشکه در گزارش پیشین) افزایش داد.