یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازی‌سازهای غیراقتصادی بورس

شاخص کل بورس پس از سه هفته رشد، با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. در هفته اخیر شاهد رفت و برگشت شاخص به سقف ۱۴‌ماهه بودیم. بازگشایی نمادهای پالایشی پس از تعدیل مثبت در گزارش‌های سالانه در کنار سیگنال‌های مناسب قیمت جهانی کالاها با رشد قیمت فولاد، سنگ آهن، روی و مس و گزارش‌های مناسب ۳‌ماهه شرکت‌ها عامل حمایت از شاخص بود. اما شناسایی سود میان معامله‌گران فشار فروش را در روزهای پایانی هفته اخیر تشدید کرد. اما تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها را برخلاف روند هفته‌های اخیر شاهد بودیم. بازگشت شاخص دلار از کف ۱۵‌ماهه با آمار مناسب اشتغال این کشور در کنار تردیدها به تداوم رشد تقاضای چین ابهام در پایداری قیمت‌ها را رقم زده است. همچنان کاهش ریسک سیاسی پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری می‌تواند با تقویت خوش‌بینی‌ها موج مثبتی را در بازار رقم بزند.

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار در روز نیمه‌تعطیل

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 3830 تومان معامله شد. شرایط نیمه‌تعطیل بازار به دلیل مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، نوسانات اندک دلار را رقم زد. پیش‌تر روز شنبه سقف 3800 تومانی دلار شکسته شد. حمایت عوامل بنیادین در کنار رشد تقاضای معامله‌گران فردایی نوسانات صعودی نرخ دلار را در هفته اخیر تشدید کرد. به ویژه در روزهای پایانی هفته با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، در معاملات غیررسمی پس از تعطیلی بازار روز چهارشنبه، در معاملات روز پنج‌شنبه نرخ دلار تا سطح 3832 تومانی، (بیشترین سطح از بهمن 95 ) رشد داشت. همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، برای کاهش نوسانات دلار وجود دارد اما عرضه دلار در نرخ‌های بالاتر از سوی صرافی بانک‌ها در کنار حمایت عوامل بنیادین، بازگشت دلار به زیر سطح 3800 تومانی را در روزهای آتی دور از انتظار کرده است.

بازار سکه

افت سکه با طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۸ هزار تومان معامله شد. افت اندک دلار در کنار افت طلا در ساعات پایانی معاملات جهانی، عامل فشار بر سکه شد. در بازار طلای جهانی رشد شاخص دلار از کف ۱۵‌ماهه، طلا را وارد کانال ۱۲۵۰ دلاری کرد. رشد اشتغال آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها، از شاخص دلار حمایت کرد. پیش‌تر طلا در کانال ۱۲۶۰ دلاری نوسان داشت. در صورت انتشار نرخ تورم مناسب آمریکا در هفته آینده، تشدید فشار بر اونس طلا محتمل است. در بازار ارز نیز با تشدید نوسانات صعودی دلار پس از عبور از سقف ۳۸۰۰ تومانی، روز گذشته در شرایط نیمه تعطیل بازار شاهد افت اندک ۲ تومانی نرخ دلار بودیم. تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تخلیه کرده است.

بازار طلای جهانی

توقف صعود طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 9/ 0 درصدی مواجه شد. بازگشت شاخص دلار از کف 15‌ماهه در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با رشد بازارهای سهام، اونس طلا را از کف 7‌هفته‌ای (1273 دلار) دور کرد. آمار اشتغال آمریکا، افزایش 209 هزار شغل جدید بیشتر از پیش‌بینی‌ها (افزایش 180 هزار شغل جدید) و رسیدن نرخ بیکاری به 3 / 4 درصد رشد 8/ 0 درصدی شاخص دلار را از کف 15‌ماهه رقم زد. با این وجود با تاکید فدرال رزرو به نرخ تورم همچنان تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا تقویت کرده است. علاوه بر این، با توجه به رشد بازارهای سهام آمریکا با خوش‌بینی‌ها به سیاست‌های مالی ترامپ در کنار افت سهام تکنولوژی‌ها (پربازده‌ترین بخش در سال 2017) با وجود گزارش‌های مالی مناسب، تا حدی تقاضای محافظه‌کارانه طلا را تقویت کرده است. همچنان آمار نرخ تورم آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) پس از دو هفته نزولی با رشد ۱/ ۱ درصدی همراه شدند. با وجود اینکه در هفته اول شاهد حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین تیر، ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان بودیم اما از میانه هفته اخیر قیمت «تسه»ها در مسیر صعودی قرار گرفت و تا سطح ۷۹ هزار تومان نیز رشد داشت. همچنان با توجه به رشد تقاضای فصلی در کنار سیگنال‌های افزایش تدریجی تقاضا، رشد تعداد معاملات در برخی مناطق تهران در کنار کاهش زمان انتظار برای فروش مسکن تا مدت یک ماه، چشم‌انداز تداوم رشد تقاضا را پررنگ کرده است. اما با توجه به تنوع در وام‌های ارائه شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن رشد قابل توجه «تسه»ها دور از انتظار است. همچنان در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

غلبه تردیدها در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 3/ 0 درصدی به قیمت 58/ 49 دلار معامله شد. بازگشت تردیدها نسبت به بازار نفت WTI را زیر 50 دلار حفظ کرده است. موسسه تامسون رویترز افزایش صادرات اوپک در جولای به میزان 370 هزار بشکه تا سطح‌ 11/ 26 میلیون بشکه در روز، به علت رشد تولیدات نیجریه و لیبی را تخمین زد. این عامل در کنار گزارش شرکت روس‌نفت روسیه از افزایش 1/ 11 درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته در سه ماه دوم 2017 نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه را تقویت کرد. با وجود کند شدن روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی، اما افزایش بهره‌وری تولیدکنندگان شیل مقاومت این تولیدکنندگان در برابر کاهش قیمت‌ها را بیشتر کرده است. همچنین با وجود کاهش موجودی‌ نفت آمریکا در 5 هفته اخیر اما کاهش تقاضای بنزین پس از تابستان می‌تواند بر قیمت نفت فشار آورد.