یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

شاخص در کانال 78 هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۹۵ واحدی (۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. تداوم فضای رکودی و تشدید فشار فروش افت ۸۴/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) و شاخص کل را به کانال ۷۸ هزار واحدی، کمترین سطح از ۳۰ فروردین رساند. با افت قیمت جهانی کالاها در ماه‌های اخیر، روند نزولی نرخ دلار و شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای اخیر بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین می‌تواند روند شاخص را رقم بزند. با روند نزولی قیمت محصولات پتروشیمی در ماه‌های اخیر با مازاد عرضه و افت قیمت نفت در کنار روند کم‌نوسان قیمت سهام، «جم» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. در سایر نمادها از جمله «وتجارت» نیز تشدید فشار فروش پس از روند کم‌نوسان در کنار «فخوز» با احتمال افت قیمت فولاد با کاهش تقاضای چین و «شپنا» با افت اخیر قیمت نفت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

بازار ارز

ورود دلار به کانال ۳۷۴۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 11 تومانی به نرخ 3746 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در 3 هفته اخیر، از روز پنج‌شنبه رشد 6/ 0 درصدی دلار رقم خورد؛ بنابراین مقاومت سطح 3740 تومانی در برابر رشد نرخ دلار، برای اولین بار از 6 خرداد شکسته شد. با نزدیک شدن به عید فطر و با احتمال افت اونس طلا، معامله‌گران برای حمایت از قیمت سکه اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. این عامل در کنار رشد تقاضا با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان نیز عامل حمایت از دلار بود. همچنین رشد نرخ درهم تا سطح 1032 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، نیز رشد تقاضای آربیتراژی دلار را رقم زد. با خوش‌بینی نسبت به رشد دلار، معاملات فردایی به‌صورت مقطعی از 3750 تومان عبور کردند؛ اما همچنان مقاومت سطح مزبور محتمل است.

بازار سکه

رشد سکه با اهرم دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی تردیدها نسبت به روند آتی افزایش نرخ بهره آمریکا با آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا همچنان حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری از اونس طلا را رقم زده است. اما افت بیشتر طلا با کاهش ریسک‌گریزی محتمل است. پس از روند کم‌نوسان قیمت سکه در کف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای ۶ روز معاملاتی، رشد ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه در دو روز اخیر رقم خورد. با نزدیک شدن به عید فطر و چشم‌انداز رشد تقاضا معامله‌گران برای حمایت از قیمت سکه تقاضای دلار را افزایش دادند. امری که حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۱۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

توقف طلا نزدیک کف ۳‌هفته‌ای

هر اونس طلای جهانی با افت یک درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست اخیر فدرال رزرو برای دومین بار در سال جاری در کنار چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری و فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک اونس طلا را تا سطح 1250 دلاری، (کف 3هفته‌ای) نزدیک کرد. با وجود این نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، افت آمار ساخت و ساز مسکن برای سومین ماه متوالی در کنار کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کننده با تردید نسبت به رشد اقتصادی آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر را به 45 درصد رسانده است. نوسانات بازارهای سهام، روند شاخص دلار با آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 21 کارشناس) 10 نفر روند نزولی، 9 کارشناس حرکت صعودی و 2 نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

روند کم نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۷۲۹ تومان معامله شدند. روز گذشته افت اندک قیمت «تسه»ها رقم خورد. با وجود افزایش حدود ۳ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای خرداد با افزایش سقف جدید وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن، همچنان کاهش حجم معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان، مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی در مقابل رشد قیمت اوراق را تقویت کرده است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. طبق گزارش «دنیای اقتصاد» به ویژه در مناطق جذاب برای خریداران با قدرت خرید پایین‌تر، کاهش قابل توجه تقاضا با تغییرات قیمت مسکن (کشش بالای تقاضای مسکن) را شاهد هستیم. بنابراین کارشناسان وضع مالیات‌های جدید بر ساختمان را عامل پیش دارنده برای رونق مسکن می‌دانند.

بازار نفت

نفت در کف ۷‌ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 4/ 2 درصدی برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد. تداوم افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا و قرار داشتن بیش از 100 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5ساله در کنار چشم‌انداز تداوم رشد تولیدات شیل با افزایش (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای بیست و دومین هفته متوالی عامل فشار بر قیمت نفت شد. با اینکه تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان 8/ 1 میلیون بشکه در روز تا سه ماه اول 2018 با هدف رساندن موجودی ذخایر نفت به میانگین 5 ساله رقم خورد، همچنان رشد تولیدات شیل، دورنمای افزایش تولیدات لیبی تا یک میلیون بشکه در انتهای جولای، در کنار رشد تولیدات کانادا و برزیل فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با وجود رشد تقاضا رشد همزمان عرضه را نیز پیش‌بینی کرد.