یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سومین هفته نزولی شاخص

شاخص کل بورس با افت ۴/ ۰ درصدی سومین هفته نزولی را ثبت کرد. با وجود تداوم فضای اصلاح، اما شناسایی کف‌های تکنیکال در برخی نمادها از جمله خودرویی‌ها در کنار مشارکت حقوقی‌ها در سمت خرید تا حدی از شاخص حمایت کرد. اما با افت قابل توجه ارزش معاملات، پایداری رشدهای اخیر در ابهام است. مجامع شرکت‌ها و قیمت جهانی کالاها می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد. با وجود افت قیمت جهانی کالاها روز چهارشنبه، با رشد شاخص دلار با افزایش نرخ بهره آمریکا، اما کاهش ظرفیت فولاد چین برای کاهش آلودگی به میزان ۴/ ۴۲ میلیون تن تا پایان مه، رشد قیمت فولاد و سنگ آهن، همچنین چشم‌انداز تداوم کمبود عرضه روی رشد روی تا ۲۵۰۰ دلار را رقم زد. اما احتمال کند شدن تقاضای چین در کنار رشد ۲ برابری قیمت روی از ابتدای ۲۰۱۶، خوش بینی‌ها به رشد قابل توجه قیمت‌ها را کمرنگ کرده است.

بازار ارز

حرکت دلار در کف

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 2/ 0 درصدی به نرخ 3726 تومان معامله شد. از دوشنبه شاهد بازگشت نرخ دلار به زیر سطح 3730 تومانی بودیم. در روزهای اخیر تشدید فشار فروش با تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت نرخ دلار را تا سطح 3724 تومانی، کمترین سطح سال جاری کاهش داد. با این وجود، روز پنج شنبه افزایش تقاضا با شناسایی کف میان معامله‌گران رشد اندک نرخ دلار را رقم زد. از هفته دوم خرداد با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه و کاهش تقاضای آربیتراژی با افت 7/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسان نرخ دلار را زیر سطح 3740 تومانی رقم خورد. در صورت تداوم رشد تدریجی ارزش جهانی دلار در ادامه رشد روزهای اخیر، بازگشت تقاضای آربیتراژی محتمل است. اعلام خبر تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران نیز می‌تواند رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار را رقم بزند.

بازار سکه

بزرگ شدن حباب سکه

هر سکه طرح جدید با افت ۲۵/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان معامله شد. از شنبه هفته گذشته شاهد نوسان قیمت سکه در بازه تنها یک هزار تومانی هستیم. در بازار طلای جهانی، در یک هفته اخیر شاهد افت حدود ۳۰ دلاری اونس طلای جهانی هستیم؛ رشد شاخص دلار با افزایش نرخ بهره در نشست اخیر فدرال رزرو چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری همچنین رشد بازارهای سهام، اونس طلا را به کانال ۱۲۵۰ دلاری رسانده است. افت بیشتر اونس طلا دور از انتظار نیست. در بازار ارز نیز شاهد تداوم روند کم نوسان دلار در کف سال جاری هستیم. با این حال، تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه با کم واکنشی به افت بازارهای اثرگذار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۹۱ هزار تومان افزایش داده است.

بازار طلای جهانی

افت طلا با سیگنال «فد»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1254دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام اروپا با آمار مناسب فروش خودرو اونس طلا را روز جمعه به کمترین سطح در 3 هفته اخیر، 1254 دلار رساند. با وجود پیش خور شدن افزایش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، اما تقویت چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره درسال 2017، از شاخص دلار حمایت کرد. با این وجود، رسیدن نرخ تورم در مه ‌به 7/ 1 درصد، کمترین سطح از 2015، تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره تقویت کرده است. فدرال رزرو تاکید کرد وضعیت تورم را به دقت زیر نظر خواهد داشت. عدم تغییر سیاست بانک مرکزی ژاپن افت ین را رقم زد. همچنین احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی بانک انگلیس، رشد پوند را رقم زد. آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شدند.اعلام روابط عمومی بانک مسکن از افزایش سقف وام جعاله به میزان ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور «تسه»ها را در مسیر صعودی قرار داده است. امری که با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام را به ۸/ ۲۱ درصد رسانده است. همچنان کاهش تقاضای معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق است. سهم ۴۳ درصدی تقاضای مسکن در اردیبهشت از واحدهای خریداری شده زیر ۷۰ متر، سیگنالی برای پایین بودن قدرت خرید متقاضیان است، بنابراین افزایش مالیات بر واحدهای نوساز می‌تواند خروج مسکن از رکود را به تاخیر بیندازد. اما همچنان با نزدیک شدن به تابستان، چشم انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن انتظار می‌رود.

بازار نفت

نوسان نفت در کف ۷ ماهه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت7/ 44 دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی نفت آمریکا به میزان 7/ 1 میلیون بشکه، کمتر از پیش بینی‌ها (7/ 2 میلیون بشکه) در کنار رشد موجودی فرآورده‌های نفتی و رشد موجودی بنزین به میزان 1 / 2 میلیون بشکه با وجود شروع فصل تابستان، فصل پیک تقاضای بنزین فشار را بر قیمت نفت تشدید کرد. بنابراین ذخایر موجودی نفت‌ آمریکا 100 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5‌ساله قرار دارد. همچنان رشد 10 درصدی تولیدات شیل از میانه 2016 و گزارش آژانس انرژی بین‌المللی انرژی (IEA) از رشد عرضه بیشتر از رشد تقاضا از سوی تولیدکنندگان غیراوپک و رشد شاخص دلار، قیمت WTI را به کف 7‌ماهه، 44 دلار رساند. شرکت ملی نفت لیبی نیز افزایش تولیدات به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان جولای را پیش‌بینی کرد.