یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با چاشنی احتیاط

شاخص کل بورس با ثبت رشد یک درصدی، برای نهمین هفته متوالی در سال جاری صعودی شد. در هفته اخیر ریسک سیستماتیک انتخابات از بازار حذف شد. با این وجود، با توجه به بازدهی ۱/ ۵ درصدی شاخص از ابتدای سال، همچنین با افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین و کاهش نرخ دلار، شناسایی سود میان معامله‌گران فشار فروش را در بازار تشدید کرد و با بازگشت احتیاط افت ۲۰ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به میانگین یک ماه اخیر رقم خورد. اما همچنان شاهد حرکت معامله‌گران در تک نمادها و حمایت کمرنگ‌تر حقوقی‌ها برای حمایت از شاخص بودیم. در روزهای اخیر افت قیمت نفت با پیش‌خور شدن تمدید توافق و افت قیمت سنگ آهن با تداوم مازاد عرضه رقم خورد؛ اما مس با اعتصاب در معدنی در اندونزی، تا سطح ۵۷۰۰ دلاری رشد داشت. مجامع شرکت‌ها می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

حرکت دلار نزدیک کف سال جاری

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 22/ 1 درصدی به نرخ 3740 تومان معامله شد. با حذف ریسک انتخابات از بازارهای داخلی، شاهد افت تقاضای محافظه‌کارانه نرخ دلار بودیم. امری که در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌‌ها و همچنین کاهش تقاضای معامله‌گران سکه در میانه هفته نرخ دلار را به کمترین سطح در سال جاری، 3735 تومان رساند. علاوه بر این از نیمه دوم فروردین، افت 4/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار رقم خورد. با این وجود، از نیمه دوم فروردین تا پیش از انتخابات، تقاضای محافظه‌کارانه حبس بازه‌ای دلار در سطح 3750 تا 3780 تومانی را رقم زده بود. بنابراین در شرایط کنونی کاهش تقاضای آربیتراژی نیز عامل فشار بر نرخ دلار است. همچنان به نظر می‌رسد سطح 3730 تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کند، اما نامشخص بودن روند آتی دلار در نامشخص بودن روند معاملات فردایی دلار قابل ردیابی است.

بازار سکه

تخلیه اندک حباب سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۸/ ۱ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد طلا، اما ناامیدی معامله‌گران از رشد دلار و چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک شدن به رمضان، بیشترین افت هفتگی قیمت سکه را از مهر ۹۵ رقم زد. در بازار طلای جهانی با تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن، در کنار حرکت شاخص دلار در کف ۶ ماه و نیمه و تداوم ریسک‌های اقتصادی از سوی چین، رشد حدود ۳۵ دلاری اونس طلا در دو هفته رقم خورد. با این وجود، با قرار گرفتن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان و افت نرخ دلار تا سطح ۳۷۳۰ تومانی با کم واکنشی سکه به رشد اخیر طلا، حباب سکه را اندکی تخلیه کرد. افزایش طلا تا ۱۲۶۹ دلار روز جمعه، می‌تواند از سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی

طلا در سقف ۳‌هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1266 دلار معامله ‌شد. روز جمعه افت بازارهای سهام با افت قیمت نفت حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر در کنار تداوم حرکت شاخص دلار نزدیک به کف، اونس طلا را به بیشترین سطح در 3 هفته اخیر، 1269 دلار رساند. علاوه بر این، در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو خوش‌بینی به چشم‌انداز رشد تدریجی اقتصاد و قرار داشتن اشتغال و نرخ تورم، نزدیک هدف فدرال رزرو و موقتی بودن کند شدن رشد اقتصادی سه ماهه اول 2017 مطرح شد. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ژوئن به 83 درصد و احتمال دو بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری به 46 درصد رسید. امری که تا حدی در دلار پیش‌خور شده بود. اما افت پوند با کاهش احتمال پیروزی حزب محافظه‌کار، از شاخص دلار حمایت کرد. بازبینی تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

دومین هفته افت «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی، برای دومین هفته متوالی نزولی شد و به قیمت ۷۳ هزار و ۶۸۷ تومان معامله شدند. نزدیک شدن به ماه رمضان با کاهش تعداد معاملات مسکن به‌صورت سنتی، عامل فشار بر «تسه»ها است. با این وجود نشانه‌های رشد تدریجی تقاضا با توجه به افزایش سقف وام تسهیلات از طریق اوراق در کنار نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، عامل حمایت از «تسه»ها است؛ این عامل باعث رشد ۵ درصدی قیمت اوراق در اردیبهشت شد. همچنان «دنیای اقتصاد» از شرایط بازار مسکن، با توجه به احتمال تغییر سیاست‌های دولت در زمینه سود بانکی و همچنین سیاست‌های مرتبط با مسکن، غلبه احتیاط در معاملات را گزارش کرده است. هرچند پیش تر اقداماتی از جمله ارائه نرخ سود زیر ۱۰ درصدی برای صندوق‌های وام یکم در این زمینه انجام شده است.

بازار نفت

موج ناامیدی در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 48 دلار معامله ‌شد. با وجود تمدید توافق برای کاهش تولیدات بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفتی، عرضه‌کننده 60 درصد از نفت دنیا، برای 9 ماه اما پیش خور شدن این عامل در قیمت نفت، افت 5 درصدی قیمت نفت را روز پنج شنبه رقم زد. معامله‌گران به تعمیق کاهش سطح تولیدات خوش بین بودند. تمدید توافق تا مارس 2018، با هدف کاهش سطح موجودی‌های نفت به میانگین 5‌ساله، 7/ 2 میلیارد بشکه صورت گرفت. این عامل مانع از افت قیمت نفت است. امری که تولیدکنندگان شیل را ترغیب به افزایش تولیدات می‌کند و می‌تواند مازاد عرضه را تداوم بخشد. وودمکنزی رشد موجودی نفت تجاری در سه ماهه نخست 2018 را 600 هزار و در ادامه 500 هزار بشکه در هر سه ماه پیش‌بینی کرده است. وزرای انرژی روسیه و عربستان اعلام کردند در صورت لزوم اقدامات بیشتری ممکن است صورت گیرد.