یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کم‌نوسانی بورس از میانه بهمن

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۲ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) همراه شد. تعادل نسبی بازار نوسان اندک شاخص را در هفته‌های اخیر رقم زده است؛ به این ترتیب میانگین نوسانات شاخص در ۱۷ روز اخیر، از ۱۸ بهمن، ۰۸/ ۰ درصد است. روز گذشته «فخاس» بیشترین تاثیر منفی و «خساپا» با شناسایی کف توسط معامله‌گران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنان پیش‌خور شدن گزارش‌های مناسب برخی گروه‌ها از جمله سیمانی‌ها، غذایی‌ها و فلزات اساسی شرایط تعادلی را در بازار رقم زده است. همچنین با وجود سطوح مناسب قیمت جهانی کالاها، اما ریسک ترامپ و نااطمینانی در مورد چشم‌انداز تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. افت نرخ دلار در ماه‌های اخیر اثر رشد قیمت جهانی کالاها را اندکی تضعیف کرده است. علاوه بر این، چشم‌انداز تداوم فشار فروش حقوقی‌ها نیز عامل احتیاط میان معامله‌گران حقیقی است.

بازار ارز

افت آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۷۷۶ تومان معامله شد. از ابتدای اسفند نرخ دلار زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی تثبیت شده است. تداوم رکود تقاضا در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. اما همچنان شاهد مقاومت دلار در برابر کاهش شدید هستیم. از ابتدای اسفند افت ۵/ ۰ درصدی نرخ دلار رقم خورد؛ میانگین تغییرات روزانه دلار در ۲ هفته اخیر ۰۶/ ۰ درصد بوده است. چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی ارز با نزدیک شدن به نوروز تا حدی از دلار حمایت می‌کند. همچنین از ابتدای سال ۲۰۱۷، ارزش جهانی دلار برای ۵ هفته روند نزولی داشت. اما در ادامه در سه هفته اخیر، رشد ۶/ ۱ درصدی ارزش جهانی دلار رقم خورد. تداوم روند صعودی ارزش جهانی دلار می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار تا حدی حمایت کند.

بازار سکه

احتیاط در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی همراه شد. افت نرخ دلار در شرایط حرکت کم‌نوسان اونس طلا بر سکه فشار آورد. در بازار طلای جهانی روز گذشته شاهد شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی ترامپ و ارائه سیگنال‌های مشخص‌تر از سیاست‌های مالی دولت وی بودیم. اما همچنان تقویت احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به اونس طلا، باعث بیش‌واکنشی سکه به رشد طلا شده بود. اما مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری در برابر طلا، معامله‌گران سکه را از طلا ناامید کرد. در بازار ارز نیز با تداوم فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و رکود سمت تقاضا دلار زیر سطح ۳۷۸۰ تومان معامله شد. با وجود چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه، اما ناامیدی سکه از بازارهای اثرگذار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

انتظار طلا برای سیگنال‌های ترامپ

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۴ دلار معامله ‌شد. روز سه‌شنبه در شرایط احتیاطی اونس طلا پایین‌تر از میانگین ۲۰۰‌روزه (۱۲۶۰ دلار) نوسان داشت. اما در ساعات پایانی روز دوشنبه اونس طلا به‌صورت مقطعی به سقف ۳ و نیم ماهه (۱۲۶۴ دلار) رسید. در هفته‌های اخیر رشد بازارهای سهام با خوش‌بینی به سیاست‌های مالی انبساطی ترامپ از جمله کاهش مالیات و افزایش هزینه‌های زیرساختی دولت رقم خورد. اما پیش از سخنرانی ترامپ در مقابل کنگره و ارائه لایحه بودجه، نوسان اندک شاخص دلار و بازارهای سهام را شاهد هستیم. همچنین با توجه به رشد پایدار اقتصادی آمریکا، پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست مارس فدرال رزرو (۲ هفته دیگر) به ۵۰ درصد افزایش یافت. همچنین اظهارات روز جمعه جنت یلن و آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند با ارائه سیگنال روشن‌تر بر اونس طلا اثرگذار باشند.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۹۵۲ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به سقف ۷۷ هزار تومانی، در روزهای اخیر شاهد نوسان «تسه»ها در سطح ۷۴ هزار تومانی هستیم. گزارش بانک مرکزی کاهش ۷/ ۶ درصدی تعداد معاملات مسکن در بهمن را نسبت به دی نشان می‌دهد. این در حالی است که در دی ماه، رشد بیش از ۴۰ درصدی تعداد معاملات مسکن را نسبت به آذر شاهد بودیم. افزایش تقاضای مسکن، اوراق را از کف ۱۳ ماهه بازگرداند و در ماه بهمن رشد ۲/ ۶ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. اما همچنان آمارها رشد ۶/ ۷ درصدی قیمت مسکن را در بهمن نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. بنابراین رشد منفی قیمت واقعی مسکن (بدون نرخ تورم) چشم‌انداز زمانبر بودن خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

نقطه تعادل مطلوب نفت برای اوپک

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. تعهد ۹۳ درصدی اعضای اوپک به توافق از نفت حمایت می‌کند. عراق و امارات نیز که به‌طورکامل به تعهدات خود پایبند نبودند اعلام کردند که سطح تولیدات را به میزان تعهد شده می‌رسانند. این عامل در کنار کاهش تولیدات ۱۱ کشور غیراوپک، از جمله کاهش ۱۲۴ هزار بشکه در روز تولیدات روسیه، تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز رشد قیمت نفت را به رکوردهای جدید رسانده است. با این وجود، بازگشت پرشتاب تولیدات شیل مانع از رشد نفت است. منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی، نفت ۶۰ دلار را قیمت مطلوب اعلام کرده است؛ سطحی که می‌تواند مانع از رشد پرشتاب تولیدات شیل شود؛ همچنین این سطح سرمایه‌گذاری‌های جدید را توجیه پذیر می‌کند (قیمت‌های پایین نفت کاهش هزار میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت را در سال ۲۰۱۴ رقم زدند).