یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم رشد آرام بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) برای چهاردهمین روز متوالی صعودی شد. با وجود سطوح مناسب قیمت جهانی کالاها، همچنان رشد با احتیاط شاخص را شاهد هستیم. روز گذشته نماد «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنین «فخوز» پس از تعدیل مثبت و در شرایط توقف سایر نمادهای همگروه فلزات اساسی، دومین نماد اثرگذار بر رشد شاخص بود. همچنان عدم توانایی رشد بیشتر خودرویی‌ها این گروه را با افت همراه کرد. نماد «سخزر» پس از بازگشایی با تعدیل مثبت ۸۳ درصدی بیشترین رشد قیمت را داشت؛ اما با توجه به P/ E بالای گروه سیمانی در کنار رکود سمت تقاضای سیمان، شرایط احتیاطی را در سایر نمادهای گروه شاهد بودیم. «چکاوه» نیز با شناسایی سود در اولین پیش‌بینی ۹۶، پس از شناسایی زیان در سال جاری دومین نماد با بیشترین افزایش قیمت بود.

بازار ارز

تداوم فشار بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۷۷۵ تومان معامله شد؛ به این ترتیب نرخ دلار برای هفتمین روز در ۸ روز اخیر نزولی شد. پس از شکسته شدن کف ۳۸۰۰ تومانی همچنان از ابتدای اسفند شاهد تثبیت دلار زیر سطح مزبور هستیم. نگاهی به روند نرخ دلار در سال گذشته نیز نشان می‌دهد با نزدیک شدن به نوروز با وجود افزایش تقاضای مسافرتی، اما نرخ دلار به‌دلیل افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها توان رشد قابل توجهی را ندارد. در شرایط کنونی نیز شاهد افت ۴/ ۱ درصدی میانگین نرخ دلار در اسفند، نسبت به میانگین بهمن هستیم. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز در ماه‌های اخیر فشار بر دلار را حفظ کرده است. همچنان روند ارزش جهانی دلار نیز می‌تواند بر تقاضای آربیتراژی دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۷ هزار تومانی همراه شد. با وجود تداوم روند نزولی نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی و رسیدن به سقف ۳ماه و نیمه روز جمعه از قیمت سکه حمایت کرد. با این وجود با توجه به حباب (قرار داشتن قیمت بازاری بسیار بالاتر از ارزش ذاتی) سکه نزدیک به ۹۰ هزار تومان، کم‌واکنشی سکه به رشد اونس طلا، حباب سکه را اندکی تخلیه کرد. افت شاخص دلار و بازگشت احتیاط میان معامله‌گران پیش از سخنرانی ترامپ در مقابل کنگره و ریسک‌های سیاسی اروپا عامل حمایت از اونس طلا است. اما همچنان در بازار ارز با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار رکود تقاضا رشد قابل توجه دلار دور از انتظار است. اما همچنان چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه و خوش‌بینی‌ها به طلا حباب سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

چهارمین هفته صعود طلا

اونس طلای جهانی با رشد ۸/ ۱ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. افت شاخص دلار، رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار عبور طلا از سقف تکنیکال ۱۲۴۲ دلاری، روز جمعه اونس طلا به سقف ۳ ماه و نیم (۱۲۵۹ دلار) رساند. لحن محتاطانه‌‌تر در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو برای روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر شاخص دلار شد. علاوه‌بر این، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اثرات سیاست‌های انبساطی مالی ترامپ بر اقتصاد زمانبر خواهد بود و احتمال تداوم نرخ بهره پایین در سال جاری محتمل است. پیش‌تر بازارهای سهام با خوش‌بینی به سیاست‌های انبساطی مالی به‌ویژه کاهش مالیات ترامپ، رکوردهای جدیدی را ثبت کردند. اما گلدمن‌ساکس با توجه به بیش‌واکنشی بازار به این عوامل، بازگشت بورس‌ها از سطوح کنونی را پیش‌بینی کرد. بنابراین بازگشت احتیاط پیش از سخنرانی روز سه‌شنبه ترامپ از طلا حمایت کرد.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها‌

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۱درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۳۷۶ تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد تشدید نوسانات قیمت اوراق بودیم؛ به صورتی که آخرین قیمت معامله اوراق نزدیک کف ۷۲ هزار تومانی قرار گرفت. افزایش تعداد معاملات مسکن در دی و بهمن، بر خلاف روند سال‌‌های گذشته خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرد. بنابراین با وجود اینکه در میانه دی، قیمت «تسه»ها به کف ۱۳ماهه (۶۹ هزار تومانی) افت داشت، اما در ادامه در بهمن، نوسان «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی رقم خورد. روندی که در روزهای ابتدایی اسفند نیز تداوم یافت. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در سطح ۸/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. کاهش قدرت خرید متقاضیان سقف ۷۷ هزار تومانی را تقویت کرده است.

بازار نفت

سقف 55 دلاری نفت

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با رشد هفتگی ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۹۹/ ۵۳ دلار معامله شد. تعهد ۸۶ درصدی اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات که در کمیته نظارت فنی اعلام شد از قیمت نفت حمایت کرد. اما گزارش بیکرهیوز از رشد (۵موردی) تعداد دکل‌های نفتی و قرار داشتن در بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۵ فشار بر نفت را حفظ کرده است. همچنان تردیدها نسبت به بازگشت تعادل به سمت عرضه و تقاضای نفت، سقف ۵۵ دلار را در مقابل رشد نفت تقویت کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش تولیدات شیل از اکتبر را ۵۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد. لیبی و نیجریه که از توافق برای کاهش تولیدات مستثنی شده‌اند، از اکتبر تولیدات خود را ۲۲۰هزار بشکه در روز افزایش دادند. بنابراین لزوم تمدید قرارداد اوپک و غیراوپک برای حفظ تعادل قیمت نفت محتمل است.