یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد اندک شاخص در فضای کم رمق

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۸ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود فضای منفی بازار حمایت حقوقی‌ها مطابق روند روزهای اخیر مانع از افت شاخص شد؛ اما همچنان افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات را شاهد بودیم. روز گذشته نماد «چکاوه» پس از بازگشایی با توجه به شناسایی زیان با افت ۱۶ درصدی همراه شد. نماد «خکاوه» نیز بازگشایی شد، اما به دلیل عدم کشف قیمت مورد معامله قرار نگرفت. همچنان رشد انتظارات بیش از واقعیت، بازگشت قیمت نفت به سطح ۵۲ دلاری، احتیاط معامله‌گران در بازار ارز و بازگشت قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها از سقف نوامبر، چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با فشار بر قیمت جهانی کالاها)، جذابیت دارایی‌های کم ریسک تر و تردیدها نسبت به آینده «برجام» عوامل فشار بر شاخص هستند. در شرایط کنونی حمایت مصنوعی از شاخص تنها باعث کمرنگ شدن تحلیل پذیری بازار می‌شود.

بازار ارز

تداوم روزهای پرنوسان ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3935 تومان معامله شد. در روزهای اخیر اظهارات بازارساز با چشم‌انداز کنترل بیشتر دولت بر نرخ دلار، باعث تقویت احتیاط معامله‌گران در مسیر صعودی دلار شد. این عامل در کنار کاهش تقاضای ارز تجاری (که در ماه دسامبر اوج می‌گیرد)، بازگشت نرخ درهم از سقف در هفته‌های اخیر، مقاومت سطح 4 هزار تومانی در مقابل رشد بیشتر نرخ دلار و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها احتیاط میان معامله‌گران را تقویت کرد. به این ترتیب بر خلاف روز سه شنبه، نوسانات دلار روز گذشته در مسیر نزولی رقم خورد. به این ترتیب نرخ دلار تا سطح 3904 تومانی افت داشت. اما در ادامه شناسایی کف میان معامله‌گران مجددا دلار را وارد مسیر صعودی کرد. همچنان نوسانات ارزش جهانی دلار نیز با اثرگذاری بر رشد تقاضای آربیتراژی بر نرخ دلار اثرگذار است.

بازار سکه

حمایت دوجانبه از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۴ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلا در کنار رشد ۵ تومانی نرخ دلار، از قیمت سکه حمایت کرد. در تقابل عوامل شاهد تشدید نوسانات نرخ دلار بودیم. بنابراین با وجود افت نرخ دلار تا سطح ۳۹۰۴ تومانی، اما افزایش تقاضا با شناسایی کف، دلار را از سطح مزبور بازگرداند. افت شاخص دلار از سقف ۱۴ ساله در کنار رشد تقاضای فیزیکی طلا نیز اونس طلا را با رشد همراه کرد. اما همچنان چشم‌انداز رشد شاخص دلار فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. عدم تمایل معامله‌گران به واکنش سکه به طلا، (پس از افت حدود ۱۸۰ دلاری در ماه‌های اخیر)، چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی در کنار کمرنگ شدن احتمال بازگشت دلار به کف‌های پیشین، حباب (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را حدود ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به مسیر صعودی

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1164 دلار معامله می‌شد. افت شاخص دلار از سقف 14‌ساله در کنار رشد تقاضای فیزیکی عامل حمایت از اونس طلا شد. انتشار آمار مناسب اقتصادی آمریکا، رسیدن شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (ISM) به بیشترین سطح از ژانویه 2015 و رشد مصارف ساخت و ساز به بالاترین سطح در 10 سال و نیم اخیر، از شاخص دلار حمایت کرد. همچنان چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری، فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و همچنین آمار اشتغال این کشور می‌ تواند تصویر روشن تری از این امر ارائه دهد. افت شاخص دلار از سقف در کنار رشد تقاضای فیزیکی طلا از سوی چین و هند و رسیدن میزان واردات طلای ترکیه در دسامبر به بیشترین سطح در 2 سال اخیر عامل حمایت از طلا شد.

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۳ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۸۳۱ تومان معامله شدند. روز گذشته مجددا شاهد تشدید روند صعودی اوراق بودیم. اوراق جدیدتر نیز به سطح ۷۷ هزار تومانی بازگشتند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف یکساله، سطح ۷۰ هزار تومانی، شناسایی کف قیمتی و افزایش تقاضا بازگشت «تسه»ها را از سطح مزبور رقم زد. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر قیمت اوراق است. با این وجود در هفته‌های ابتدایی دی، با چشم‌انداز رشد قیمت مسکن با توجه به افزایش بهای تمام‌شده، روند صعودی قیمت اوراق تشدید شد. به نظر می‌رسد تقابل این دو امر، عامل اصلی تشدید نوسانات «تسه»ها در هفته‌های اخیر است.

بازار نفت

بازگشت نفت به ۵۲ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 52 دلار معامله می‌شد. خوش‌بینی‌ها به رسیدن سمت عرضه و تقاضای نفت به تعادل در نیمه اول 2017، قیمت نفت را بالاتر از سطح 52 دلاری حفظ کرده است. اما رشد قابل توجه قیمت نفت تا بالاترین سطح از جولای 2015 (55 دلار) با شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش فروش افت قیمت نفت را در ساعات پایانی معاملات روز سه شنبه رقم زد. اما روز گذشته افت شاخص دلار از سقف 14‌ساله در کنار پیش‌بینی کارشناسان از کاهش 2 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری آمریکا، پیش از انتشار گزارش رسمی عوامل حمایت از نفت بودند. همچنان میزان تعهد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات بر نفت اثرگذار است. بازگشت تولیدات شیل، افزایش تولیدات لیبی و چشم‌انداز رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.