یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای اصلاح

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۹۶ واحدی (۴/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از بازگشایی بازارهای جهانی، اصلاح قیمت جهانی فلزات با رشد شاخص دلار، فروکش شدن سفته بازی و رسیدن قیمت فلزات به زیر سطوح روانی (مس زیر ۵۶۰۰ دلار و روی زیر ۲۷۰۰ دلار) فشار فروش را در معدنی-فلزی‌ها نیز شدت بخشید و نمادهای «فملی»، «کگل» و «فولاد» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. علاوه بر این، نرخ دلار به سقف روانی نزدیک شده است (موضوعی که پیش‌تر از صنایع صادرات-محور حمایت می‌کرد). همچنان با توجه به ریسک‌های سیاسی موجود و رشد انتظارات بیش از واقعیات، شاهد تداوم فضای اصلاح هستیم. روز گذشته شاهد بازگشایی ۹ نماد معاملاتی متوقف بودیم؛ از این میان «خکمک» با شناسایی زیان و «کبافق» همراه با سایر فلزی-معدنی‌ها با بیشترین افت قیمت همراه شدند اما بازگشایی نمادها، می‌تواند این عامل ریسک را از بازار حذف کند.

بازار ارز

نوسان دلار زیر 3950 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۹۳۵ تومان معامله شد. در ابتدای هفته شاهد تشدید نوسانات نرخ دلار و تلاش برای نزدیک شدن به سقف روانی ۴۰۰۰ تومانی بودیم. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران نوسانات صعودی دلار را محدود کرد. موضوعی که روز گذشته نیز با تشدید روند کاهشی نرخ دلار، افت نرخ دلار در میانه معاملات تا سطح ۳۹۱۵ تومانی را رقم زد. با این وجود همچنان حمایت عوامل بنیادین، روند نزولی دلار را متوقف کرد. افزایش نرخ درهم تا سطح ۱۰۹۷ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم نیز عامل حمایت از نرخ دلار شد. همچنین در هفته‌های اخیر، رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش ارزش جهانی دلار و نوسان نزدیک سقف ۱۴ ساله و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه عوامل حمایت از دلار بودند.

بازار سکه

بی‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان معامله شد. افت اندک نرخ دلار، در شرایط رشد اندک اونس طلا بر قیمت سکه فشار آورد. در یک ماه اخیر افت نزدیک به ۱۷۰ دلاری اونس طلا رقم خورده است. در هفته اخیر نیز با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در ۲۰۱۷، افت ۳۰ دلاری اونس طلا از پنج‌شنبه رقم خورد و اونس طلا در کف ۱۱۳۰ دلاری نوسان می‌کند. با این وجود تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، بی‌واکنشی سکه به نوسانات اونس طلا را رقم زده است. در بازار ارز نیز با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما افزایش عرضه از سوی بانک‌ها مانع از رشد قابل‌توجه دلار است. برآیند این عوامل حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۷۰ هزار تومانی تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

رشد اندک طلا در کف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۸ دلار معامله ‌شد. روز گذشته افت اندک شاخص دلار، در کنار افزایش تقاضای محافظه کارانه رشد اندک اونس طلا را رقم زد. با این وجود چشم‌انداز تشدید روند افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۷، فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. روز گذشته افت بازارهای سهام چین، با نگرانی از خروج سرمایه با تشدید فشار فروش اوراق قرضه دولتی این کشور، در کنار نگرانی‌ها از حباب مسکن این کشور با کاهش قیمت مسکن در ماه نوامبر، همچنین افت بازارهای سهام اروپا، رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را رقم زد. افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست اخیر فدرال‌رزرو و چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷، (بیشتر از پیش‌بینی‌ها) حمایت سطح ۱۱۵۰ دلاری اونس طلا را شکست و اونس طلا را به سطح ۱۱۳۰ دلاری وارد کرد.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۰درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۴۵۴ تومان معامله شدند. از نیمه دوم آذر شاهد حرکت «تسه»ها در بازه محدود ۷۴ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. با رسیدن قیمت اوراق به کف ۱۱ ماهه (۷۲ هزار تومان) در نیمه اول آذر، میانگین قیمت «تسه»ها به سطح ۷۳ هزار و ۷۶۲تومان رسید اما در ادامه افزایش تقاضا، اوراق را از کف ۱۱ ماهه دور کرد و در نیمه دوم آذر میانگین «تسه»ها با رشد ۲ درصدی نسبت به نیمه اول آذر همراه شد. اما همچنان فشار افت تقاضا به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در سقف وام کنونی، مقاومت سقف ۷۶ هزار تومانی را در مقابل «تسه»ها رقم زده است. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود اوراق به ۸/ ۲۱ درصد رسیده است.

بازار نفت

صعود آرام نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۲ دلار معامله شد. افت اندک شاخص دلار در کنار اختلالات عرضه لیبی از قیمت نفت حمایت کرد. تقویت احتمال عدم بازگشایی دو میدان نفتی بزرگ لیبی، پس از بیش از یک سال و نیم توقف به دلیل ناآرامی‌های داخلی، چشم‌انداز تداوم اختلال عرضه لیبی را ارائه می‌دهد. پیش‌تر توافق میان اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱میلیون بشکه در روز در کنار سیگنال‌های تعهد کشورها به توافق، با اعلام عربستان، امارات و کویت به مشتریان برای کاهش فروش، قیمت نفت را بالاتر از ۵۰ دلار حفظ کرد. این عامل قراردادهای بازار آتی با چشم‌انداز رشد قیمت نفت را به بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۴ رسانده است. گلدمن‌ساکس نیز در صورت تعهد به توافق، بازگشت سمت عرضه و تقاضای نفت به تعادل در میانه ۲۰۱۷ را پیش‌بینی کرد.