یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صدرنشینی گروه خودرویی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۲ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) همراه شد. تداوم فضای اصلاح روز گذشته ۲۳ شاخص صنعت از ۳۷ گروه را نزولی کرد. اما حمایت خودرویی‌ها مانع از افت شدید شاخص شد. ارزش کل معاملات گروه خودرو به ۱۱۵ میلیارد تومان، ۴۷ درصد از ارزش کل معاملات رسید. اخبار مثبت از رشد ۷/ ۱۸ درصدی تولیدات سه تولیدکننده اصلی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در ۶ ماه ابتدایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همکاری خودروسازان خارجی عامل حمایت از این گروه است. اما از دی سال گذشته با پیش‌خور شدن اخبار مثبت نمادهای خودرویی پس از رشد شدید، افت قابل توجهی را تجربه کردند. تکرار روند مزبور دور از انتظار نیست. نماد بانک انصار، یکی از نمادهای تاثیرگذار بر افت شاخص بود. با توجه به شرایط بنیادین بانک‌ها فشار فروش در نمادهای این گروه، پس از بازگشایی محتمل است.

بازار ارز

نوسان دلار در سطح ۳۵۸۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به نرخ 3588 تومان معامله شد. رشد تقاضای َآربیتراژی با توجه به بالاتر بودن ارزش دلار در مناطق مرزی، روز گذشته عامل حمایت از نرخ دلار شد. رشد معاملات فردایی با چشم‌انداز صعودی با توجه به حمایت سطح 3580 تومانی از دلار از پنج‌شنبه هفته گذشته عامل دیگر حمایت از دلار بود. این عامل معاملات نقدی را نیز با خود همراه کرد. به این ترتیب روز گذشته نرخ دلار در میانه معاملات سطح 3590 تومانی را نیز لمس کرد. اما در ادامه افزایش عرضه توسط معامله‌گران با شناسایی سود، دلار را از سطح مزبور با افت همراه کرد. در شرایط کنونی تقویت احتیاط میان معامله‌گران و افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند حمایت سطح 3580 را بشکند. در جهت صعودی نیز سطح 3600 تومانی می‌تواند سطح مقاومی در برابر دلار باشد.

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. در شرایط نوسان اندک اونس طلای جهانی، رشد ۶ تومانی نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته شاهد توقف دلار بالاتر از سطح ۳۵۷۰ تومانی برای هشتمین روز متوالی بودیم. با اینکه پیش‌تر انتظار می‌رفت نرخ دلار با افزایش عرضه صرافی بانک‌ها (برای کنترل نوسانات ارز) با افت همراه شود. اما تداوم روند صعودی دلار باعث تقویت خوش‌بینی معامله‌گران سکه نسبت به حمایت دلار از سکه شد. بنابراین در دو روز اخیر، پس از ۸ روز شاهد بازگشت حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم. در بازار طلای جهانی، تعطیلی بازارهای جهانی از جمله چین باعث کاهش حجم معاملات طلا شده است. همچنان آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله اشتغال می‌تواند بر طلا و در نتیجه سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

حرکت کم‌نوسان طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1316 دلار معامله ‌شد. روز گذشته تعطیلی بازارهای چین، آلمان و کره جنوبی حجم معاملات را کاهش داد. روز یکشنبه به نقل از ترزا می، نخست وزیر انگلیس اعلام شد که پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا انتهای مارس 2017 آغاز می‌شود. این عامل ارزش پوند در برابر دلار را به کمترین سطح در 3 ماه اخیر رساند و رشد اندک شاخص دلار را رقم زد (عامل فشار بر طلا). همچنین رشد بازارهای سهام با خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک و کاهش نگرانی‌ها نسبت به دویچه بانک آلمان (عامل افت بازارهای سهام در هفته اخیر) عامل فشار بر طلا شد. به این ترتیب نوسانات اندک اونس طلا رقم خورد. آمارهای شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و آمار اشتغال آمریکا با ارائه تصویر از روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها نزدیک کف حمایتی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۸۴ هزار و ۷۶۳ تومانی معامله شدند. از ابتدای مهر شاهد روند نزولی «تسه»ها هستیم. با این وجود با رسیدن قیمت «تسه»ها به سطح ۸۳ هزار تومانی شاهد توقف روند نزولی اوراق بودیم. به نظر می‌رسد با وجود افت اوراق به دلیل کاهش تقاضای فصلی، اما همچنان چشم‌انداز خروج تدریجی سمت تقاضای مسکن از رکود، مانع از افت شدید «تسه»ها است. به این ترتیب در روزهای اخیر سطح ۸۴ هزار تومانی از اوراق حمایت کرد. اوراق جدید نیز در روزهای اخیر در سطح ۸۶ هزار تومانی نوسان داشتند. همچنان بالا بودن نرخ سود وام نیز با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود واقعی وام (۴/ ۲۲ درصد) با توجه به رشد غیرتورمی قیمت مسکن (رشد ۷/ ۳ درصدی در ۶ ماه نخست سال جاری) عامل فشار بر اوراق است.

بازار نفت

عبور برنت از ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 48 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها از توافق اولیه اوپک با حمایت از نفت، قیمت نفت برنت را برای اولین بار از آگوست بالاتر از 50 دلار رساند. اما توافق در مورد تعیین سهم هر یک از اعضا در نشست رسمی اوپک در 30 نوامبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنان سطح بالای تولیدات اوپک (6/ 33 میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر طبق نظرسنجی رویترز) چشم‌انداز حفظ سطح تولیدات تا سقف 5/ 32 تا 33 میلیون بشکه را دشوار نشان می‌دهد. موسسه Energy Aspects اعلام کرد که با توجه به شرایط بنیادی عرضه و تقاضا، بالاتر رفتن قیمت نفت از محدوده 50 تا 55 دلاری دور از انتظار است. بارکلیز نیز اعلام کرد توافق، ریسک جدیدی را به بازار نفت اضافه کرده است و حفظ نکردن توافق، می‌تواند ریزش قیمت نفت را رقم بزند.