یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت شاخص بر خط صاف

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۱ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۴۵۵ واحدی ایستاد. روز گذشته حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «وامید»، «کگل» و «جم» در کنار نماد «همراه» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود تداوم فضای منفی نوسانات اندک شاخص را رقم زد. همچنان روز گذشته گروه خودرو ۲۲ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد. در شرایط کنونی با توجه به نزدیک شدن سهام نمادهای زیرمجموعه گروه خودرویی به کف قیمتی، شاهد کمتر شدن نوسانات سهام این نمادها هستیم. به نظر می‌رسد این گروه توان بیشتر برای رشد را از دست داده است. روز گذشته مطابق روزهای اخیر برای کسب سودهای کوتاه‌مدت شاهد اقبال معامله‌گران از کوچک‌ترین صنایع بودیم. در شرایط کنونی بدون وجود محرک بنیادین حرکت معامله‌گران بر اساس اخبار و شایعات شکل می‌گیرد.

بازار ارز

سقف‌شکنی مجدد دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 3554 تومان معامله شد. با بازگشایی بازار دبی، شاهد افزایش معاملات درهم بودیم. امری که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، نرخ دلار را با خود همراه کرد. علاوه بر این، معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه همراه با اونس طلای جهانی روز گذشته، اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). در هفته‌های اخیر با ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز، نرخ دلار به بالاترین سطح از بهمن رسید و برای دو هفته نوسانات نرخ دلار بالاتر از سطح 3550 تومانی رقم خورد، در نتیجه صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات دلار اقدام به افزایش عرضه کردند. بنابراین دلار از شنبه هفته جاری به زیر سطح 3550 تومان بازگشت. روز گذشته کاهش عرضه توسط صرافی بانک‌ها فشار بر دلار را کاهش داد.

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد ۷ تومانی نرخ دلار در شرایط نوسانات قیمت طلای جهانی نزدیک سطح ۱۳۲۰ دلاری عامل حمایت از قیمت سکه شد. پس از ۴ روز توقف دلار زیر سطح ۳۵۵۰ تومانی، روز گذشته مجددا شاهد بازگشت دلار به بالاتر از سطح مزبور بودیم. بخشی از این رشد با حمایت معامله‌گران سکه بود که برای کاهش نوسانات سکه در مقابل نوسانات اونس طلای جهانی با اهرم دلار سعی در حمایت از قیمت سکه کردند. در بازار طلای جهانی نیز شاهد تشدید نوسانات اونس طلای جهانی در شرایط انتظاری پیش از نشست (۲۰ و ۲۱ سپتامبر) فدرال رزرو هستیم. امری که نوسانات اونس طلای جهانی را در بازه ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ دلاری قرار داده است. اما حمایت تقاضای مناسبتی عید غدیر باعث تداوم حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به آمارهای آمریکا

دیروز ساعت 16هر اونس طلای جهانی به قیمت 1321 دلار معامله شد. افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس طلا شد. با این وجود رشد ین (با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک ژاپن) رشد شاخص دلار را محدود کرد. اما روز سه‌شنبه رشد 7/ 0 درصدی شاخص دلار با افت پوند اونس طلا را تا 1315 دلار رساند. در هفته اخیر تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار ناامیدی از تشدید سیاست‌های انبساطی توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای حمایت از اقتصاد باعث خروج 2 هزار میلیارد دلار نقدینگی از بازارهای سهام شد، اما روز گذشته پس از 5 روز بازارهای سهام اروپا با رشد همراه شدند. امری که کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. در شرایط کنونی توجه معامله‌گران به آمارهای آمریکا (نرخ تورم و خرده‌فروشی) و نشست 20 و 21 سپتامبر فدرال‌رزرو و بانک ژاپن است.

بازار اوراق مسکن

حمایت تقاضا از «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱‌درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی حمایت تقاضا، اوراق جدیدتر را مجددا بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی قرار داده است. روز گذشته مدیر‌عامل بانک مسکن بر نشانه‌های خروج رکود از تقاضا با توجه به رشد ۵/ ۷ درصدی قیمت و رشد ۳۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد و همچنین رشد ۶۵ درصدی تسهیلات بانکی تاکید داشت اما در پایان مرداد شاهد افت ۱۰ درصدی «تسه»ها در دو هفته بودیم که به دلیل تقویت سمت عرضه و نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان) و کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) اتفاق افتاد. با این وجود از هفته دوم شهریور شاهد نوسان اندک «تسه»ها زیر سطح ۹۰ هزار تومانی بودیم. همچنان نرخ سود بالای واقعی وام (۷/ ۲۲ درصد) عامل تقویت احتیاط میان متقاضیان است.

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک ۴۵ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 45 دلار معامله ‌شد. پس از افت 3 درصدی قیمت نفت روز سه‌شنبه، روز گذشته شاهد روند صعودی قیمت نفت بودیم. روز سه‌شنبه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در مورد تداوم مازاد عرضه در سال 2017، رشد 7/ 0 درصدی شاخص دلار و پیش‌بینی کارشناسان از افزایش 4 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا عوامل فشار بر نفت بودند. اما در ادامه شناسایی کف قیمتی و افزایش تقاضا همچنین افت شاخص دلار و آمار موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش 4/ 1 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (کمتر از پیش‌بینی‌ها) پیش از انتشار آمار رسمی آن توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) عامل حمایت از قیمت نفت شد اما همچنان چشم‌انداز رشد تولیدات غیراوپک، حجم بالای تولیدات اوپک، چشم‌انداز افزایش شاخص دلار و تردیدها در مورد وضعیت اقتصاد جهانی عوامل فشار بر نفت هستند.