یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نوسان شاخص در بازه محدود

اولین هفته افت شاخص کل بورس با افت ۴/ ۰ درصدی پس از ۴ هفته رشد متوالی (۶ درصدی) رقم خورد. پس از رشدهای متوالی اخیر هفته گذشته، ناامیدی به کسب سود بیشتر در میان معامله‌گران با تشدید فشار فروش، غلبه فضای منفی بر بازار را رقم زد. در شرایط کنونی رشد انتظارات بیش از واقعیات، خروج تدریجی اقتصاد از رکود و سیگنال‌های دوگانه قیمت جهانی کالاها، همچنین فاصله گرفتن قیمت سهام از کف قیمتی تداوم فضای اصلاح را رقم زده است. اما بخشی از رشدهای پیشین شاخص با حمایت حقوقی‌ها رقم خورده بود که در هفته اخیر نیز تداوم یافت؛ به این ترتیب تغییر مالکیت بیش از ۵۰ میلیارد تومانی از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها را شاهد بودیم. بنابراین در بیش از دو هفته اخیر حبس بازه‌ای شاخص در سطح ۷۷ هزار و ۷۸ هزار و ۸۰۰ واحدی رقم خورده است.

بازار ارز

تداوم روند کم‌نوسان دلار

هر دلار آمریکا با افت ۱/ ۰ درصدی به نرخ ۳۵۳۶ تومان معامله شد. برای بیش از سه هفته شاهد حبس بازه‌ای دلار در سطح ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. روز پنج‌شنبه نیز نرخ دلار با افت اندک ۲ تومانی همراه شد. افت نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. همچنین کاهش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها و حفظ نرخ دلار معامله‌شده از سوی صرافی بانک‌ها نزدیک به سایر صرافی‌ها، فشار بر دلار را کم کرد. همچنان به نظر می‌رسد عوامل بنیادین از نرخ دلار در سطح کنونی حمایت می‌کنند؛ اما نبود محرک جدی باعث کاهش نوسانات دلار شده است. همچنین اقدامات اخیر بانک مرکزی برای تسهیل یکسان‌سازی ارز، از جمله امکان خرید و فروش ارز به نرخ آزاد توسط بانک‌ها و شتاب گرفتن رشد نرخ دلار مبادله‌ای نیز احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرده است.

بازار سکه

نگاه معامله‌گران سکه به طلا

هر سکه طرح جدید با رشد اندک هفتگی ۱/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. روز پنج‌شنبه رشد اونس طلای جهانی، رشد ۲ هزار تومانی سکه را رقم زد. روز چهارشنبه، با کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا (افت شاخص دلار) اونس طلای جهانی افزایش و رشد آن تا روز پنج‌شنبه ادامه یافت. اما روز جمعه روند صعودی طلای جهانی متوقف شد. موضوعی که می‌تواند قیمت سکه را در معاملات امروز با افت همراه کند. روز پنج‌شنبه نرخ دلار به نوسانات اندک در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی ادامه داد. بنابراین همچنان نگاه معامله‌گران سکه به طلای جهانی است. بنابراین کمرنگ شدن خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به حمایت سطح ۱۳۵۰ دلاری از طلای جهانی، روز پنج‌شنبه باعث کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد طلا شد و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تعمیق شد.

بازار طلای جهانی

سیگنال دلار به طلای جهانی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۴۴ دلار معامله ‌شد. روز چهارشنبه افت شاخص دلار با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره، اونس طلای جهانی را به‌صورت مقطعی تا سطح ۱۳۵۵ دلار رساند. در نشست اخیر فدرال رزرو برخی نمایندگان با توجه به قرار داشتن آمار اشتغال نزدیک به شرایط ایده‌آل، شرایط را برای افزایش نرخ بهره مناسب می‌دیدند. اما برخی دیگر با توجه به ریسک‌های اقتصاد جهانی و فاصله نرخ تورم از نرخ تورم هدف، بر نیاز به آمارهای بیشتر برای تصمیم‌گیری در مورد روند افزایش نرخ بهره تاکید داشتند. با وجود این در ادامه اظهارات نمایندگان فدرال رزرو، از جمله دادلی (انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره کمتر از واقعیت احتمال افزایش آن است) با رشد شاخص دلار، روند صعودی طلای جهانی را روز جمعه متوقف کرد. اما افت بازارهای سهام مانع از افت شدید طلای جهانی شد.

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با حمایت تقاضا

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۲ درصدی به قیمت ۹۹ هزار و ۶۷ تومان معامله شدند. به این ترتیب «تسه»ها برای هفتمین بار در ۸ هفته اخیر با رشد همراه شدند. پیش‌تر تقویت سمت عرضه با تمدید مهلت اعتبار اوراق سال ۹۳ به مدت ۶ ماه، روند «تسه»ها را به‌صورت مقطعی تا سطح ۹۴ هزار تومانی پایین برد. اما با غلبه تقاضا شاهد بازگشت قیمت اوراق به نزدیکی سطح ۱۰۰ هزار تومانی بودیم. قرار داشتن در فصل رونق مسکن (تابستان) و آغاز فاز اول پیش‌رونق به اعتقاد کارشناسان از ابتدای سال جاری عوامل تقویت تقاضا است. شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن در فصل بهار و رشد ۲/ ۳ درصدی نسبت به زمستان نیز بر این امر تاکید دارد. با این وجود توجه به تعداد معاملات زمین در فصل بهار نشان می‌دهد سمت عرضه مسکن همچنان در فاز رکودی به‌سر می‌برد.

بازار نفت

سقف‌شکنی برنت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۸ دلار معامله ‌شد. پیش‌تر افت شاخص دلار (با کاهش انتظارات برای افزایش نرخ بهره آمریکا) در کنار خوش‌بینی‌ها به توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات، عامل حمایت از نفت شد. به این ترتیب WTI به بیشترین سطح در یک ماه و نیم اخیر رسید و قیمت نفت برنت بالاتر از سطح روانی ۵۰ دلاری قرار گرفت. کاهش (۵/ ۲ میلیون بشکه‌‌ای) حجم ذخایر نفت تجاری و کاهش (۷/ ۲ میلیون بشکه‌ای) بنزین بیشتر از پیش‌بینی‌ها نیز از نفت حمایت کرد. به این ترتیب از اول ماه آگوست قیمت نفت با رشد ۲۲ درصدی همراه شده است. همچنان ابهام در توافق میان تولیدکنندگان بزرگ در نشست سپتامبر و احتمال شرکت نکردن ایران در این طرح، رشد تولیدات اوپک و چشم‌انداز کند شدن رشد تقاضا و شناسایی سود میان معامله‌گران می‌تواند عامل فشار بر نفت شود.