یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد کم‌رمق شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۳ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته با وجود روند صعودی شاخص در ابتدای معاملات، اما در ادامه غلبه فضای اصلاح روند حرکت شاخص را تغییر داد. همچنان حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادها از جمله «فملی» و «اخابر» مشهود بود. پیش‌تر نیز خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری برخی شرکت‌ها (با گزارش‌های مالی سه ماهه)، حمایت حقوقی‌ها و غلبه فضای هیجانی شاخص را برای ۱۷ روز (تا یکشنبه) صعودی کرد. فاصله گرفتن قیمت سهام از کف قیمتی، با توجه به رشد ۸ درصدی شاخص از کف ۷۲ هزار واحدی از ابتدای تابستان، عدم وجود محرک عمومی قیمتی و کند بودن روند خروج اقتصاد از رکود، می‌تواند فضای اصلاح را تداوم ببخشد. بنابراین در شرایط کنونی رفتار معامله‌گران حقیقی بر‌اساس توجه به اخبار غیرعملیاتی شرکت‌ها یا با نگاه به حرکت سهامداران حقیقی شکل می‌گیرد.

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۵۳۸ تومان معامله شد. روز گذشته در ابتدای معاملات با افت نرخ درهم، با توجه به ثبات نرخ برابری دلار و درهم، شاهد افت نرخ دلار تا نزدیکی سطح ۳۵۳۰ تومانی بودیم. در ۱۲ روز اخیر شاهد حبس بازه‌ای دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. بنابراین نزدیک شدن به سطح مزبور با افزایش تقاضا، قیمت دلار را با رشد همراه کرد. با توجه به این امر، معامله‌گران اقدام به سودگیری در بازه محدود می‌کنند. در هفته‌های اخیر بانک مرکزی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد توسط بانک‌ها را مجاز اعلام کرد. علاوه بر این بانک مرکزی از ابتدای مرداد به‌صورت روزانه ۷ ریال به نرخ مبادله‌ای ارز افزوده است. برآیند این عوامل می‌تواند نزدیک شدن نرخ دلار به نرخ متعادل و تک نرخی شدن ارز را تسهیل کند.

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی همراه شد. در شرایط نوسانات اندک اونس طلای جهانی، رشد اندک نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته در ابتدای معاملات بازار جهانی رشد اندک شاخص دلار و رشد بازارهای سهام جهانی، قیمت طلا را با افت همراه کرد. اما در ادامه سطح ۱۳۳۰ دلاری از اونس طلا حمایت کرد و با رسیدن به سطح مزبور رشد اندک اونس طلای جهانی رقم خورد. در بازار ارز نیز، شاهد تداوم نوسانات اندک دلار برای دوازدهمین روز در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی بودیم. همچنان در میان‌مدت با توجه به ریسک‌های سیاسی و اقتصادی حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری از طلا انتظار می‌رود. خوش‌بینی به حمایت کف‌های حمایتی از عوامل اثرگذار روز گذشته تا حدی حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

نوسانات اندک اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۳ دلار معامله شد. روز گذشته شاهد روند کم نوسان شاخص دلار و اونس طلای جهانی بودیم. دیروز نرخ تورم چین با وجود اینکه مطابق پیش‌بینی‌ها بود، اما با توجه به فاصله از هدف ۳ درصدی، احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی این کشور را تقویت کرد. امری که از بازارهای سهام آسیا حمایت کرد. بازارهای سهام اروپا نیز رشد داشتند. با این وجود، ابهام در چشم‌انداز اقتصاد جهانی و ریسک‌های سیاسی موجود در کنار ابهام در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا، نوسانات طلا را محدود کرده است. برخی آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا از جمله اشتغال در مقابل آمارهای نامناسب از جمله تولید ناخالص داخلی، احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری میان معامله‌گران را به ۵۰ درصد نزدیک کرده است. همچنان آمار نرخ تورم تولیدکننده و خرده فروشی می‌تواند تصویر روشن تری ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

غلبه تقاضا بر تقویت سمت عرضه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴درصدی همراه شدند. در روزهای اخیر مسوولان فرابورس اعلام کردند که مهلت اعتبار اوراقی که به زمان سررسید نزدیک شده‌اند به مدت ۶ ماه تمدید می‌شود. این مصوبه جدید از روز گذشته در مورد اوراق تسهیلات مسکن سال ۹۳ اجرایی شد. اعلام خبر مذکور با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه افت ۵ درصدی «تسه»ها را در دو روز ابتدایی هفته جاری رقم زد. با این وجود، مجددا شاهد رشد قیمت اوراق از روز دوشنبه بودیم. روز گذشته نیز با غلبه تقاضا بر عرضه، قیمت آخرین معامله اوراق جدیدتر به بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومانی بازگشت. با رشد تقاضا با قرار داشتن در فصل رونق مسکن، «تسه»ها از ابتدای خرداد با رشد ۲۱درصدی همراه شده است. اما نزدیک شدن به پایان تابستان و تقویت سمت عرضه می‌تواند «تسه»ها را وارد مسیر نزولی کند.

بازار نفت

نگاه معامله‌گران به آمار ذخایر

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۳ دلار معامله ‌شد. روز گذشته پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ذخیره بنزین و نفت تجاری (به ترتیب به میزان ۶/ ۱ و ۷۵/ ۱ میلیون بشکه) عامل حمایت از نفت (پیش از انتظار آمار رسمی) شد. پیش‌تر احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در نشست غیررسمی اوپک در حاشیه نشست بین‌المللی انرژی، از قیمت نفت حمایت کرد. با اینکه چشم‌انداز حفظ سطح تولیدات تولیدکنندگان بزرگ در سطح ژانویه از ماه‌ها پیش مطرح شد. اما تاکید عربستان بر همکاری ایران و تلاش ایران برای افزایش تولیدات و عدم همکاری روسیه، احتمال توافق را کمرنگ کرده است. بنابراین در شرایط کنونی همچنان عوامل بنیادین از جمله کاهش واردات نفت چین، حجم بالای ذخیره بنزین و نفت تجاری در کنار کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل، نوسانات نفت را نزدیک کف ۴۰ دلاری حفظ کرده است.