یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد 2 درصدی شاخص در 9 روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۵۰ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد؛ به این ترتیب شاخص در ۹ روز رشد ۲ درصدی را ثبت کرد. همچنان نمادهای گروه فلزات اساسی «فولاد» و «فملی» و استخراج کانه‌های فلزی با نشانه‌های مثبت در صورت‌های مالی از شاخص حمایت کردند. همچنین «شبندر» پس از تقسیم سود نقدی در کنار نشانه‌های مثبت سودآوری در سایر نمادهای پالایشی، بازگشایی شد و با وجود عدم انتشار صورت مالی سه ماهه، سومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص شد. همچنین روز گذشته نمادهای گروه خودرویی، از جمله «خزر»، «خکاوه» و «خاور» بازگشایی شد. با وجود صورت‌های مالی نامناسب شرکت‌های خودرویی اما اخبار مثبت در مجامع این شرکت‌ها خوش‌بینی را به نمادهای این گروه تقویت کرده است، بنابراین با وجود متوقف بودن نمادهای بزرگ گروه خودرویی، «خودرو» و «خساپا»، این گروه بیشترین ارزش معاملات (۱۵ درصد) را به خود اختصاص داد.

بازار ارز

بیشترین سطح دلار در ۳ هفته

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3520 تومان (بیشترین سطح در 3 هفته اخیر) معامله شد. در روزهای اخیر رشد نرخ حواله درهم، با توجه به ثبات نرخ برابری دلار و درهم، رشد نرخ دلار را به دنبال داشت. همچنین رشد نزدیک به یک درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی با چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی، عامل حمایت از دلار است. با این وجود رشد دلار با احتیاط صورت می‌گیرد. از بهمن با عبور دلار از سطح 3500 تومانی، شاهد افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها بودیم. با اینکه عوامل بنیادین از ابتدای تیر حمایت کف 3500 تومانی از نرخ دلار را رقم زده است اما افزایش نوسانات دلار می‌تواند افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها را به دنبال داشته باشد. این عامل در کنار ابهامات در مورد تک‌نرخی شدن ارز از جمله عوامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار سکه

واکنش با احتیاط سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزارتومانی به قیمت یک میلیون و ۸۸ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. میانگین نرخ دلار در تیر ماه به سطح ۳۵۰۰ تومان رسید، بنابراین این امر خوش‌بینی معامله‌گران سکه به حمایت سطح مزبور از دلار را تقویت کرده است. با این وجود زمانی که دلار از سطح مزبور فاصله می‌گیرد، احتیاط میان معامله‌گران تقویت می‌شود. در بازار طلای جهانی نیز با وجود اینکه طی معاملات اونس طلا به کمترین سطح در ۳ هفته (۱۳۱۲ دلار) رسید اما کف ۱۳۲۰ دلاری از آن حمایت کرد. تداوم روند نزولی اونس محتمل است بنابراین در شرایط احتیاطی نسبت به بازارهای اثرگذار، روز گذشته شاهد کم واکنشی سکه به رشد دلار بودیم، بنابراین حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بزرگ‌تر شد.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

اونس طلای جهانی برای دومین هفته متوالی با افت (1/ 1 درصدی) همراه شد. تقویت ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر عامل فشار بر اونس طلا بود. همچنین آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و افت پوند (با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی انگلیس) عامل حمایت از شاخص دلار و فشار بر اونس طلا شد. اما همچنان چشم‌انداز مبهم اقتصادی و تاکید رئیس صندوق بین‌المللی پول بر لزوم تشدید سیاست‌های انبساطی در کنار ریسک‌های سیاسی موجود (انتخابات آمریکا) حمایت سطح 1300 دلاری از اونس انتظار می‌رود. در هفته‌جاری نشست فدرال رزرو، آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم آمریکا و نشست بانک مرکزی ژاپن می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 19 کارشناس) 9 کارشناس روند صعودی، 7 نفر روند نزولی و 3 کارشناس حرکت خنثی را برای اونس طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

حمایت کف‌های بالاتر از «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۱ درصدی همراه شدند. به این ترتیب پس از رسیدن «تسه۹۳۱۲» به بالاتر از سطح ۹۲ هزار تومانی، شاهد روند نزولی آن طی دو روز اخیر بودیم. با اینکه اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر نیز با افت همراه شدند، اما آخرین قیمت معامله شده این نمادها بالاتر از سطح قیمت پایانی (میانگین قیمت معامله شده در روز) بود. امری که می‌تواند امروز مجددا رشد قیمت اوراق را به دنبال داشته باشد. در هفته‌های اخیر با رشد تقاضا بارها شاهد سقف‌شکنی اوراق بودیم به‌صورتی که اوراق پس از سقف‌شکنی، وارد فاز استراحت می‌شدند اما مجددا روند صعودی خود را ادامه می‌دادند. امری که به تشکیل کف‌های حمایتی بالاتر منجر شد اما همچنان احتیاط معامله‌گران با توجه به نرخ سود ۸/ ۲۲ درصدی اوراق مانع از رشد پرشتاب اوراق است.


بازار نفت

فشارهای کوتاه‌مدت بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۸/ ۳ درصدی برای دومین هفته در سه هفته اخیر با افت همراه شد. چشم‌انداز کاهش عرضه شیل و کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای، خوش‌بینی‌ها به بازگشت نفت به تعادل در سال ۲۰۱۷ را به‌وجود آورده است. این عامل باعث رشد بیش از ۷۰ درصدی قیمت نفت پس از رسیدن به کف ۱۳ ساله (در فوریه) شد. اما در هفته‌های اخیر کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل (رشد تعداد دکل‌های نفتی برای چهارمین هفته متوالی)، نگرانی‌ها از مازاد عرضه بنزین و مازاد عرضه نفت عوامل فشار بر قیمت نفت در کوتاه‌مدت هستند. در شرایط کنونی حجم ذخایر بنزین در بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر و حجم ذخایر نفت تجاری ۱۰۰میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ساله است. این عوامل در کنار رشد شاخص دلار باعث نوسانات نفت در سطح ۴۵ دلاری شد.