یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

خریدهای هیجانی در کف قیمتی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۸۳ واحدی (۱/ ۰ درصدی) در سطح ۷۳ هزار و ۸۷۷ واحدی ایستاد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد تداوم روند نزولی بازار بودیم. اما در ادامه ارزیابی برخی معامله‌گران از کف قیمتی و همچنان با امید کسب سودهای کوتاه‌مدت در شرایط کنونی بازار، بازگشت صف‌های خرید در برخی نمادها را رقم زد. امری که روند حرکت شاخص کل را از میانه معاملات روزانه تغییر داد، با این وجود تداوم فضای منفی شاخص را برای پنجمین روز متوالی منفی کرد. روز گذشته ۴۸ نماد نوسان قیمتی بالای ۷ درصد را ثبت کردند. امری که بدون وجود محرک جدی بر تداوم رفتار هیجانی بازار تاکید دارد. با وجود اینکه چشم‌انداز خروج تدریجی از رکود اقتصادی و کاهش نرخ سود بانکی در ماه‌های اخیر تقویت شده است، اما تداوم رفتار هیجانی در بازار نمی‌تواند رشد پایدار شاخص را رقم بزند.

بازار ارز

قفل دلار بر میانگین

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 تومانی به نرخ 3465 تومان معامله شد. در شرایطی که حمایت عوامل بنیادین خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح 3450 تومانی از نرخ دلار را افزایش داده است. اما چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و تردیدها در مورد قیمت اونس طلای جهانی عامل تشدید احتیاط میان معامله‌گران است. میانگین نرخ دلار از ابتدای سال جاری در سطح 3468 تومان است. در ماه‌های اخیر پس از رسیدن دلار به محدوده 3700 تومانی (اوج دوساله) در اواسط دی 94، روند نزولی آن شدت گرفت و در سه ماه ابتدایی سال جاری شاهد حبس دلار زیر 3500 تومان هستیم. اما عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح جهانی در سال‌های اخیر حمایت عوامل بنیادین از دلار را نشان می‌دهد؛ بنابراین بدون وجود محرک جدی، نوسان دلار در سطح کنونی محتمل است.

بازار سکه

تشدید احتیاط معامله‌گران سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۱ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط نوسان اندک نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. با رشد تقاضای محافظه‌کارانه روز گذشته شاهد نوسان اونس نزدیک به بیشترین سطح در ۶ هفته بودیم. اما در بازار داخلی شاهد احتیاط معامله‌گران در انتظار نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو (عامل تاثیرگذار بر اونس) بودیم. کاهش تقاضای مناسبتی سکه با قرار داشتن در ماه رمضان نیز همچنان عامل فشار بر قیمت سکه است. بنابراین این دو عامل باعث کم واکنشی سکه نسبت به رشد اونس شده است و طی دو هفته اخیر شاهد تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم. در شرایط کنونی با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز، نگاه معامله‌گران به اونس و اتفاقات بین‌المللی است.

بازار طلای جهانی

نوسان اونس نزدیک به اوج ۶ هفته‌ای

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1281 دلار معامله ‌شد. تداوم شرایط احتیاطی با تقویت چشم‌انداز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتظار برای نتیجه نشست بانک‌های مرکزی (فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی ژاپن) با حمایت از دارایی‌های کم‌ریسک‌تر، اونس را روز چهارشنبه در بالاترین سطح در 6 هفته اخیر (1290 دلار) قرار داد. با وجود این افت پوند و یورو در کنار آمار مناسب اقتصادی آمریکا (آمار خرده‌فروشی بیشتر از‌ پیش‌بینی‌ها) عامل حمایت از شاخص دلار شد، بنابراین رشد اندک شاخص دلار در روزهای اخیر رشد اونس را محدود کرد. با وجود کمرنگ بودن احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت، اعلام نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو (امکان پوشش در این گزارش نبود) با ارائه تصویر مشخص‌تر از روند افزایش نرخ بهره در کنار آمارهای مهم نرخ تورم، تولیدات صنعتی این کشور می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

مقاومت «تسه»ها در برابر نرخ سود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت یک درصدی همراه شدند. با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود وام و قیمت اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی ۵/ ۲۲ درصد است. همچنین در شرایط کنونی چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن و انتظار برای کاهش نرخ سود بانکی در سطح کلان تقویت شده است. این عامل باعث مقاومت سطح ۸۷ هزار تومانی در مقابل اوراق شده است. با وجود این نزدیک شدن به فصل رونق مسکن و نشانه‌های خروج مسکن از رکود (افزایش ۱/ ۵ درصدی تعداد معاملات و رشد ۳ / ۴ درصدی قیمت مسکن در دو ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته) چشم‌انداز رشد تقاضای اوراق را نشان می‌دهد. بنابراین رشد تدریجی اوراق محتمل است. اما تقویت سمت عرضه با امکان ارائه وام توسط سایر بانک‌ها می‌تواند نرخ سود وام و قیمت اوراق را تعدیل کند.

بازار نفت

غلبه فضای منفی در نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 47 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار، تداوم فضای احتیاطی و چشم‌انداز افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا روز گذشته قیمت نفت را به کمترین سطح در سه هفته اخیر (55/ 47 دلار) رساند. چشم‌انداز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نشست بانک‌های مرکزی عامل تشدید فضای منفی در بازارهای پرریسک‌تر است. موسسه نفت آمریکا نیز افزایش 16/ 1 میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت تجاری در هفته گذشته را پیش‌بینی کرد که آمار دقیق‌تر توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) ارائه می‌شود. چشم‌انداز رشد تقاضا، کاهش تولیدات غیراوپک و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از مازاد عرضه 40 درصد کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته، عامل خوش‌بینی به نفت است. اما همچنان نگرانی‌ها در مورد تقاضای آسیا، رشد شاخص دلار و احتمال کند شدن کاهش تولیدات آمریکا می‌تواند بر نفت فشار آورد.