عملیات شکافت اسیدی برای حفاری در میدان نفتی مشترک آذر برای اولین بار در مقیاس صنعتی و میدانی استفاده خواهد شد.

کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه میدان آذر یکی از پرچالش‌ترین میدان‌های ایران از نظر حفاری است، افزود: به همین دلیل در ماه جاری برای اولین بار از عملیات شکافت اسیدی برای حفاری در چاه‌های این میدان استفاده خواهیم کرد.

وی از جمله دلایل سختی عملیات حفاری در میدان مشترک را توالی لایه‌های پرفشار و کم فشار، تعدد لوله‌های جداری و آستری استفاده شده و سایزهای غیرمتعارف چاه‌ها اعلام کرد.

مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر از دیگر مشکلات حفاری در میدان آذر برای به تولید رساندن آنها را نیاز به عملیات شکافت هیدرولیکی اعلام کرد و گفت: برای انجام این کار باید از شکافت اسیدی بهره برد. یاراحمدی با بیان اینکه تاکنون در ایران عملیات شکافت هیدرولیکی از جمله شکافت اسیدی به‌طور موفقیت آمیز و در ابعاد صنعتی اجرا نشده است، افزود: در ماه جاری برای اولین بار از این عملیات برای حفاری در چاه‌های میدان مشترک آذر بهره خواهیم برد. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای موفقیت‌آمیز شکافت اسیدی در میدان آذر و کسب تجربه‌های لازم بتوان به اجرای آن در سایر میدان‌هایی که رفتاری مشابه میدان آذر دارند، اقدام کرد.

به گفته مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر این کار برای اولین بار در مقیاس صنعتی و میدانی در ایران انجام می‌شود.

میدان نفتی آذر با ۵/ ۲ میلیارد بشکه نفت درجا یکی از میدان‌های هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) بین دو شهر مهران و دهلران واقع شده است. عمق بالای مخزن هیدروکربوری و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی از ویژگی‌های این میدان است که عملیات حفاری را بسیار پیچیده کرده و طولانی می‌کند.

آزمایش تولید از نخستین چاه این میدان نفتی مشترک شامگاه سه شنبه (١٢ اسفندماه ٩٣) در چاه شماره ٦ با موفقیت انجام شد. کارفرماهای طرح توسعه این میدان، شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجری طرح، شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر (کنسرسیوم متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران و صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی) هستند.