گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که قیمت نفت همچنان مسیر کاهشی خود را ادامه خواهد داد و بهای نفت خام به کمتر از سطوح کنونی خواهد رسید. آژانس برای این ادعای خود علاوه بر اشاره به افزایش عرضه اعلام کرده که تقاضای نفت خام در حال کاهش است و بر همین اساس بازار نفت در کوتاه‌مدت به تعادل نخواهد رسید و نوسانات این بازار ادامه خواهد داشت. به گزارش «دنیای اقتصاد» چندی است که برخی منابع اطلاعاتی از جمله گلدمن ساکس، مورگان استنلی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا با احتمال افزایش زود‌هنگام تولید از ذخایر نفتی شیل و همچنین افزایش تولید کشورهای اوپکی اعلام کرده‌اند که مازاد عرضه در بازار نفت همچنان در سطوح بالایی باقی خواهد ماند. این موسسات انرژی اعلام کرده‌اند موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها در راه است. حال آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام اینکه تقاضای نفت رو به کاهش است، چشم‌انداز بازار نفت را نگران‌کننده‌تر از پیش دانست. آژانس علاوه بر این نکته با اشاره به افزایش عرضه از سوی تولید‌کنندگان نفت شیل و کشورهای عضو اوپک اعلام کرده که مازاد عرضه در بازار نفت همچنان در حال رشد است.

در این بین خبر افزایش ۵ دستگاهی تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی شیل در هفته منتهی به ۴ جولای شائبه بازگشت زود هنگام نفت شیل را تقویت کرده است. هفته یاد‌شده دومین هفته پیاپی است که تعداد دکل‌ها بعد از ۲۹ هفته کاهشی روند رو به رشد به خود گرفته است.

تقاضای رو به کاهش نفت

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: قیمت‌های جهانی نفت خام در پی کاهش تقاضای جهانی آن و مازاد عرضه، تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد، در حالی که انتظار می‌رود بازارهای جهانی نفت سال آینده به تعادل برسد.

به گزارش رویترز، بر‌اساس برآوردهای IEA رشد تقاضای جهانی نفت خام سال آینده کند می‌شود. آژانس رشد تقاضای سال جاری نفت را حدود ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ با ۲۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲/ ۱ میلیون بشکه خواهد رسید. این در حالی است که بر اساس برخی برآوردها میزان مازاد عرضه در بازار کنونی نفت بیش از ۲ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود. بنابراین رشد تقاضای ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای نمی‌تواند مازاد عرضه موجود را جذب کند و بازار نفت را به تعادل برساند. بر همین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که افت قیمت نفت ادامه خواهد داشت و بهای این کالا به کمتر از سطوح کنونی خواهد رسید. IEA با اشاره به افت ۶۰ درصدی قیمت نفت در یک سال گذشته اعلام کرده که بازار همچنان در حال بازیابی خود است و هنوز به تعادل نرسیده است. بر‌اساس بررسی‌های آژانس کمترین زمان برای بازگشت تعادل به بازار نفت سال ٢٠١٦ خواهد بود.

روند رو به رشد مازاد عرضه

نگرانی دیگری که آژانس به آن اشاره می‌کند، احتمال پر شدن ذخایر نفتی است. IEA با بیان اینکه حجم ذخایر نفتی موجود در خشکی محدود است و در حال حاضر بسیاری از محموله‌های اضافی در نفتکش‌ها و روی آب ذخیره می‌شود، اعلام کرده که توان بازار برای جذب مازاد عرضه موجود به پایان رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژِی در گزارش خود می‌افزاید: بازارهای جهانی نفت خام در نیمه دوم سال پیش با مازاد عرضه شدیدی همراه بوده است و همچنان این روند ادامه دارد.

با انقلاب نفت شیل و در پی آن افزایش تولید نفت آمریکا و از سوی دیگر به دلیل رقابت کشورهای اوپکی با تولید‌کنندگان غیر عضو که به تثبیت سقف تولید این سازمان منجر شد، مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی نفت رو به افزایش گذاشت. اما با افت قیمت نفت از سطوح ١١٥ دلار برای هر بشکه در سال گذشته و رسیدن آن به کانال‌های کنونی ٥٠ تا ٦٠ دلار بسیاری از پروژه‌های نفت شیل در آمریکا متوقف شد که در کاهش ۶۰ درصدی تعداد دکل‌های نفتی در این میادین نفتی نمود پیدا کرد. در پی این اتفاق بسیاری از کارشناسان منتظر افت تولید نفت آمریکا و کاهش مازاد عرضه و رسیدن بازار به تعادل بودند، حال جدیدترین برآورد آژانس ‌بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که زمان به تعادل رسیدن بازارهای جهانی نفت خام با تاخیر روبه‌رو‌ شده است، از این‌رو انتظار می‌رود به دلیل مازاد عرضه با یک دوره افت قیمتی دیگر روبه‌رو‌ باشیم. در واقع هرچند روند رو به رشد تولید نفت شیل از ماه مه متوقف شده است و انتظار می‌رود این روند تا نیمه اول سال آینده میلادی ادامه داشته باشد اما تولید‌کنندگان نفت شیل با کاهش هزینه‌های تولید و به‌کارگیری روش‌هایی که موجب بهینه‌سازی در تولید از این ذخایر شده است، پیش‌بینی‌های قبلی که منتظر افت تولید از میادین نفت شیل بودند را زیر سوال برده است.

بر پایه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت خام آمریکا در پنج ماه نخست امسال روزانه یک میلیون بشکه بیش از مدت مشابه سال قبل بوده، در حالی‌که رشد تولید در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۴ حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد: اوپک تولید خود را کاهش نداده است، اعضای اوپک در منطقه خاورمیانه هم اکنون نزدیک به رکود نفت تولید می‌کنند و انتظار برای رشد ظرفیت تولید نفت خام عراق ادامه دارد.