طرح توزیع سوخت گازوئیل براساس پیمایش ناوگان عمومی با هدف مبارزه با حجم بالای قاچاق گازوئیل و ساماندهی خودروهای دیزلی، از دیروز در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور آغاز شد. به گزارش «ایرنا»، پس از تعیین تکلیف سهمیه سوخت خودروهای بنزینی، طرح ساماندهی خودروهای گازوئیلی نیز آغاز شده که براساس آن، قرار است سهمیه سوخت گازوئیل، براساس میزان پیمایش خودروها واریز شود. سوخت گازوئیل به علت تفاوت قیمت بالا با کشورهای همسایه بیشترین میزان جذابیت را برای قاچاقچیان سوخت داشته به‌طوری که تخمین زده می‌شود بیش از ۸۰ درصد قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوئیل است. بررسی‌ها نشان داده که تعداد قابل‌توجهی از کامیون‌ها و خودروهای دیزلی، هیچ ترددی در جاده‌های کشور نداشته و تنها کارت سوخت آنها در جایگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته که از سوءاستفاده از کارت‌های سوخت گازوئیل حکایت دارد. براین اساس، از دیروز طرح توزیع سوخت گازوئیل براساس پیمایش ناوگان عمومی در سراسر کشور به اجرا گذاشته شد که نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق و ساماندهی خودروهای دیزلی خواهد داشت.

شهرام آدم‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در این خصوص می‌گوید: پس از مشخص شدن جدول سهمیه‌بندی جدید بر مبنای گروه‌های مختلف ناوگان که براساس ظرفیت بار و مسافر تهیه و تدوین شده است، از دیروز (اول تیر) اطلاعات تبادلی پیمایش بین سازمان راهداری و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به تمام جایگاه‌های سوخت ارسال شد. وی خاطرنشان کرد تا اطمینان کامل از بازخورد داده‌های شبکه جایگاهی شرکت پخش و آزمایش کاملی از اجرا که مورد تایید کارگروه باشد، جدول قبلی سهمیه‌ها پابرجا خواهد بود.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی کشور، گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری در جایگاه‌های سوخت با توجه به کارت هوشمند از وضع سهمیه سوخت خود آگاه می‌شوند. آدم‌نژاد با اشاره به اینکه این طرح نیاز به آزمون و کاهش ریسک اجرا دارد، افزود: در طرح‌های قبلی نیازی به برخط بودن جایگاه‌های سوخت نبود، درحالی‌که در این طرح برخط بودن جایگاه‌ها از ضرورت‌های اجرایی طرح است. وی با بیان اینکه این طرح به‌طور همزمان در تمام جایگاه‌های سوخت اجرا خواهد شد، اظهار کرد: برخی از جایگاه‌های سوخت کشور برخط (آنلاین) نیستند که شرکت پخش درحال برخط کردن این جایگاه‌ها است تا رانندگان بتوانند به‌طور لحظه‌ای و آنلاین از سهمیه‌های خود آگاه شوند. سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی کشور، گفت: ۴۰۰ هزار دستگاه کامیون، ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس و ۳۶ هزار دستگاه مینی‌بوس بین شهری وجود دارد که عملکردها براساس پیمایش ثبت می‌شود و این پیمایش ملاک ارائه سوخت خواهد شد.

آدم‌نژاد گفت: مرحله دوم طرح از اول مهر ۹۵ آغاز می‌شود و میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون‌شهری و برون‌شهری و تردد براساس سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (جی.پی.اس) محاسبه و سوخت ارائه می‌شود. آدم‌نژاد افزود: اطلاعات همه ناوگان اعم از کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس در سامانه متمرکز سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ثبت شده و پس از پایش و راستی‌آزمایی با توجه به مدارک و اطلاعات، بارنامه، پلاک خودرو و صورت وضعیت؛ این داده‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تخصیص سوخت اعلام می‌شود.