گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: پایلوت نمک‌زدای الکترواستاتیک نفت خام با جریان پیوسته به ظرفیت 20 شبکه در روز توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شد.

در مراسم رونمایی از این پایلوت که برای نخستین‌بار در کشور ایجاد شد، معاون پژوهشی وزارت نفت گفت: عزم وزارت نفت برای راه‌اندازی این پایلوت به‌طور قطع بسیار جدی است. عماد حسینی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی نیز در زمینه ساخت نمک‌زدا به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته، از پژوهشگاه صنعت نفت خواست تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی را با توان کامل تبدیل به قراردادی در این زمینه کند. معاون فن‌آوری و امور بین‌الملل پژوهشکده نیز در این مراسم گفت: با شرکت جهاد‌دانشگاهی و یک شرکت دانش‌بنیان در طرح و اجرای این پایلوت در قالب تفاهم‌نامه‌ای همکاری کرده‌ایم. حسینی افزود: در گام نخست آمادگی داریم تا با ساخت اولیه و تست میدانی امکان ارزیابی را در محل میدان فراهم کنیم. این پایلوت نیمه صنعتی پس از انجام تست‌های اولیه راه‌اندازی شد و به مدت سه ماه برای انواع نفت‌خام با اعمال شرایط کاری مختلف در عملیات پیوسته (شبانه‌روزی) قرار گرفت. از آنجا که نفت خام تولیدی از مخازن زیرزمینی همواره دارای مقادیری از ترکیبات نامطلوب است، باید قبل از ارسال نفت این ترکیبات جدا شوند که ترکیبات نامطلوب شامل آب، نمک‌های معدنی، جامدات معلق و فلزات‌اند که می‌توانند مشکلاتی از قبیل خوردگی و رسوب‌گذاری در تجهیزات و خطوط انتقال و مسمومیت کاتالیست‌های پالایشگاهی را ایجاد کنند.

براساس این گزارش در حال حاضر طراحی نمک‌زدا و تامین قطعات داخلی آن توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شود و از آنجا که کشور ما منابع سرشاری از نفت و گاز داشته و در حال گسترش صنایع مرتبط با بهره‌برداری است نیاز به احداث واحدهای جدید نمک‌زدا همواره در این صنایع وجود خواهد داشت که اهمیت بومی‌سازی فناوری نمک‌زدا و توسعه ساخت داخل قطعات و تجهیزات نشانگر آن است.