محمد‌حسین بابالو: پس از سفر اخیر وزیر نفت به منطقه پراهمیت عسلویه، روز گذشته شاهد ورود گاز ترش تولیدی از این منطقه به پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بودیم و این انتظار وجود دارد تا در روزهای آینده گاز شیرین‌شده به شبکه توزیع داخلی تزریق شود. در این رخداد که با نشست خبری شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی کشور به‌عنوان پیمانکار اصلی این پروژه همراه شد مهندس امامی مدیر عامل این شرکت و دکتر دلیری مدیریت پروژه‌های کلان و زیربنایی و جمعی از صاحب نظران این عرصه به سوالات مطرح شده پاسخ دادند. با توجه به نزدیکی به روزهای سرد سال که انتظار افزایش تقاضای گاز در شبکه توزیع خانگی وجود دارد افزایش تزریق ۲۵ میلیون مترمکعب در روز از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در دی‌ماه قابل پیش‌بینی خواهد بود. مهندس امامی در ابتدا ضمن تشکر از وزارت نفت و مدیران اصلی این حوزه نسبت به تامین مالی پروژه‌ها اعلام کرد که خوشبختانه دولت به تعهد خود عمل کرد و پیمانکاران زیر‌مجموعه توانستند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. وی افزود: در سطح کشور پیمانکاران عمومی که بتوانند صفر تا صد یک پروژه را به پایان برسانند محدود است و اعتماد دولت به این قبیل شرکت‌ها می‌تواند توان عملیاتی آنها را افزایش دهد که داده مهمی برای افزایش توان فنی و مهندسی در داخل خواهد بود. امامی ضمن اشاره به نقش کلیدی و حساس این قبیل شرکت‌ها گفت: هنوز هم در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌ها هستیم و دست ما بسته است، زیرا نوع فعالیت به نسبت زمان پیش از تحریم‌ها کاملا دگرگون شده است.

در ادامه دکتر دلیری مدیر پروژه‌های کلان این شرکت گفت: این پروژه از معدود پروژه‌هایی است که فقط پیمانکاران ایرانی در آن دخالت داشته‌اند. وی افزود: در گذشته یک شرکت خارجی به همراه یا بدون شرکت‌های داخلی آن هم به‌عنوان پیمانکاران دست چندم اقدام به انجام پروژه‌هایی از این دست می‌کردند ولی امروز این توانمندی در داخل آن هم برای پروژه‌های بزرگ گازی به‌وجود آمده است. دلیری وجود شرکت‌های قدرتمند داخلی را یک مزیت برای صنعت نفت و گاز کشور دانست که جلوی سوء‌استفاده خارجی‌ها را از شرایط تحریمی خواهد گرفت. وی افزود: نزدیک به ۵۵ درصد هزینه کلی این پروژه متوجه ساخت تجهیزات است که تلاش کردیم بخش بزرگی از آنها را از منابع داخلی تهیه کنیم تا جایی که ضمن اعتماد به پتانسیل‌های تولیدی، برخی از شرکت‌ها را ترغیب به دست یافتن به تکنولوژی‌های نوینی کرده‌ایم که تاکنون در داخل کشور وجود نداشت که هم‌اکنون نصب شده و در حال فعالیت است.

در ادامه مهندس امامی ضمن بیان شباهت‌ها بین فاز ۱۷ و ۱۸ و فازهای ۴ و ۵ گفت: به دلیل موقعیت‌های چاه‌های این فاز و برای رسیدن به گاز مورد نیاز به جای یک سکو چهار سکو پیش‌بینی شد تا بتوانیم به مرور زمان به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز برسیم. وی ضمن اعلام افزایش مرحله به مرحله میزان تولید در این پالایشگاه افزود: در چهار مرحله به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون مترمکعب خواهیم رسید که افزایش ۵/۱۲ میلیون مترمکعب را در هر مرحله اجرا خواهیم کرد. وی رسیدن به ظرفیت تولید ۲۵میلیون مترمکعب در روز را تا اواسط بهمن ماه نوید داد و افزود: برای استفاده حداکثری از حوزه‌های مشترک بین ایران و کشورهای همسایه تمام تلاش و جدیت خود را به کار گرفته‌ایم و به این منظور یک انشعاب از فاز ۱۸ به فازهای ۱۵ و ۱۶ احداث کرده‌ایم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های فعلی داشته باشیم.

شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهم زیر‌مجموعه ایدرو با بیش از ۴۰ سال سابقه به‌عنوان یکی از پیمانکاران عمومی و مجری طرح‌های EPS در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود.