گروه نفت و پتروشیمی: وزیر نفت با اعلام خبر امضای موافقت‌نامه ١٠ ساله با ۸ دانشگاه معتبر کشور گفت: برای نخستین بار است که مطالعات تولید نفت و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی در کشور به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود. به گزارش «شانا»، بیژن زنگنه دیروز (دوشنبه ١٤ مهر ماه) در مراسم امضای موافقت‌نامه همکاری علمی و تحقیقاتی میان شرکت ملی نفت و ٨ دانشگاه کشور که با حضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با اشاره به اینکه این موافقت‌نامه پنج ویژگی اساسی دارد، گفت: طول زمان و سقف ریالی این قراردادها با توجه به توافق دو طرف قابل افزایش است.

وزیر نفت، پرهیز از پراکندگی، تمرکز روی یک میدان، تقاضا محور بودن و امضای قرارداد با معتبرترین دانشگاه‌ها را که مسوولیت انتقال فناوری را در نفت می‌پذیرند، از ویژگی‌های مهم این قراردادها دانست. وی با اشاره به اینکه ضریب بازیافت نفت از مخازن و بهینه‌سازی مصرف انرژی اولویت‌های صنعت نفت است، گفت: یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن سبب افزایش حدود ٧ میلیارد بشکه‌ای ذخایر قابل استحصال نفت در کشور می‌شود که ارزش آن با فرض قیمت ١٠٠ دلار برای هر بشکه حدود ٧٠٠ میلیارد دلار خواهد بود.

زنگنه با تاکید بر لزوم تمرکز بر مطالعه یک مخزن توسط یک دانشگاه گفت: باید یک دانشگاه مرکزیت و محوریت داشته باشد تا بعد از ١٠ سال این دانشگاه محور تخصص و فناوری دنیا در آن میدان خاص شود. وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در ١٠ سال آینده در یک میدان نفتی ضریب بازیافت بالا نرفت آن دانشگاهی که مسوول آن پروژه بوده دارای ضعف فنی خواهد بود، افزود: دانشگاهی که در این زمینه بهتر کار کند نیازمند مدیریت و فناوری است و این موضوع در عملکرد آن مشخص خواهد شد. وی با بیان اینکه در هر قرارداد توسعه‌ای میدان‌های نفتی که با خارجی‌ها بسته می‌شود به‌طور قطع یک پای آن دانشگاهی است که آن مخزن را مطالعه کرده افزود: این دانشگاه باید در تمام جلساتی که بین وزارت نفت و شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود حضور داشته باشد و در واقع مشاور عالی فنی است. زنگنه با بیان اینکه محدودیتی از لحاظ حجم مالی برای انجام این کار وجود ندارد، گفت: سالانه می‌توان بین ١٢٠ تا ١٣٠ میلیارد تومان برای انجام این تحقیقات هزینه و برای حل و فصل مشکلات احتمالی نیز باید مسائل را در قالب یک کمیته و در فواصل زمانی مشخص بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری کرد. وزیر نفت با بیان اینکه امضای این موافقت‌نامه یک مقطع تاریخی برای صنعت نفت است، اظهار امیدواری کرد: اگر این راه درست ادامه پیدا کند به‌طور قطع به اهدافمان در توسعه صنعت نفت خواهیم رسید.