سرمایه خارجی‌ها در راه خطوط گازی ایران

گروه نفت و پتروشیمی: به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، شرکت ملی گاز ایران با یکی از شرکت‌های اروپایی عضو اتحادیه اروپا قراردادی به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار به منظور تکمیل تجهیزات برخی از تاسیسات تقویت فشار و خطوط لوله انتقال گاز امضا کرده است. در همین حین مسوول کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران نیز از اعلام آمادگی شرکت‌های روسی برای تکمیل و احداث خط ششم، هفتم، نهم و یازدهم سراسری به‌عنوان خطوط صادراتی گاز ایران خبر داده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی چند سال اخیر و بعد از افزایش تحریم‌های غرب علیه کشورمان و خروج غول‌های بزرگ نفت و گاز، کمبود سرمایه‌گذاری در این صنعت به یکی از معضلات بزرگ کشور تبدیل شده است. حال به نظر می‌رسد تحت تاثیر توافق موقت ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵، سرمایه‌گذاران خارجی در حال بازگشت به کشور هستند. هر‌چند این سرمایه‌گذاری‌ها در حال حاضر به شکل محدود صورت می‌گیرد اما چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای از آینده سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز می‌دهد.

یکی از سیاست‌های در دست اجرا و اولویت‌دار صنعت نفت در دولت تدبیر و امید پس از تکمیل فازهای پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز، افزایش ظرفیت انتقال گاز با تکمیل خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز از بهره‌برداری خط ۱۰ تاسیسات جدید تقویت فشار گاز در سال جاری خبر داده و همزمان تکمیل خطوط لوله انتقال ششم، هفتم، هشتم و خطوط لوله بین استانی در دستور کار قرار گرفته است.علاوه بر این، افزایش ظرفیت انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا هم یکی از سناریوهای در دست اجرا بوده؛ به‌طوری که برخی از تاسیسات تقویت فشار گازی که امسال در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد همچون تاسیسات مسیر خط سوم آذربایجان و خط لوله ششم سراسری که منجر به افزایش ظرفیت انتقال گاز ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی در این مسیر خواهد شد.

این در حالی است که هفته جاری دور جدید مذاکرات گازی ایران با یک شرکت اروپایی به منظور تامین بخشی از منابع مالی نهم سراسری که یکی از خطوط اصلی انتقال گاز طبیعی به اروپا بوده هم آغاز می‌شود. همزمان با این تغییر و تحولات، شرکت ملی گاز ایران و یک شرکت عضو کشورهای اتحادیه اروپا اخیرا قراردادی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار امضا کرده‌اند.

روس‌ها در خطوط لوله ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند

همگام با اروپایی‌ها، روس‌ها نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران هستند و برای تکمیل و احداث خط ششم، هفتم، نهم و یازدهم سراسری به‌عنوان خطوط صادراتی گاز ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. مسوول کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به امضای تفاهمنامه با یک شرکت روسی برای اجرای خط لوله ایرانشهر- چابهار گفت: برای اجرای این خط لوله به ٧٠٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

اصغر سهیلی‌پور از سفر هیات‌ روسی به ایران در ماه آینده خبر داد و گفت: مذاکره با این شرکت روسی پس از توافق بین ٢ کشور، تسهیل یافته و در حال مبادله اطلاعات تکمیلی هستیم.

وی با بیان اینکه خط لوله ایرانشهر- چابهار بخشی از خط صادراتی هفتم سراسری به‌شمار می‌آید، تصریح کرد: علاوه بر خط هفتم سراسری، شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در خطوط ششم، نهم و یازدهم سراسری که جزو خطوط صادراتی گاز ایران است، اعلام آمادگی کرده‌اند.به گزارش «شانا»، مسوول کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران گفت: در حال حاضر شرکت مهندسی و توسعه گاز متولی این کار شده و در حال تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای اجرای پروژه خط لوله ایرانشهر- چابهار است. به گفته مشاور عالی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جلسه‌های تکمیلی با این شرکت روسی برگزار شده و تا یک ماه آینده نیز برای ادامه مذاکره به ایران سفر می‌کنند.

سهیلی‌پور یادآور شد: خط لوله ایرانشهر- چابهار شامل ٢٤٠ کیلومتر خط ٥٦ اینچ و ٦٠ کیلومتر خط ٣٦ اینچ است. تفاهمنامه تکمیل خط لوله ایرانشهر به جنوب چابهار با یک شرکت روسی امضا شده و این شرکت روسی از شرکت‌های بزرگ به‌شمار می‌رود که در بسیاری از پروژه‌های مهم حضور داشته و تکمیل این خط لوله ٢ سال زمان نیاز دارد.

خط لوله هفتم سراسری به منظور انتقال گاز ایران از عسلویه تا ایرانشهر و از آنجا به نقطه صفر مرزی احداث خواهد شد که گاز ایران را به پاکستان منتقل کند. در حال حاضر قسمت عسلویه تا ایرانشهر خط هفتم سراسری اجرا شده و برای اجرای ادامه این خط لوله که ٩٠٠ کیلومتر خط ٥٦ اینچ است، ٢ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. خط لوله ششم سراسری دیگر خط صادراتی گاز و یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا به طول تقریبی ۱۳۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ٦١١ کیلومتر به پایان رسیده است. خط لوله نهم سراسری نیز خطی دیگر برای صادرات گاز به اروپا است، این خط لوله به طول ١٨٦٣ کیلومتر با ظرفیت ١١٠ میلیون مترمکعب در روز از مسیر عسلویه - اهواز- دهگلان- بازرگان عبور می‌کند و ١٧ ایستگاه تقویت فشار وظیفه تقویت گاز در جریان این خط لوله را بر عهده خواهد داشت. خط نهم سراسری در غرب کشور و موازی با خط ششم سراسری گاز قرار دارد. خط لوله صادراتی یازدهم سراسری نیز به طول یک هزار و ١٠٠ کیلومتر، ظرفیت انتقال ١١٠ میلیون مترمکعب گاز را در روز دارد و از عسلویه شروع شده و پس از خروج از استان بوشهر از استان‌های فارس، یزد، اصفهان و سمنان عبور می‌کند و در نهایت به خط ٤٨ اینچ مشهد - تهران متصل می‌شود.