گروه بنگاه‌ها: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در آستانه پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین فعالیت‌ها و اهداف مجموعه مزبور پرداخت. حمیدرضا کاتوزیان در این جلسه بااشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ گفت: برای تحقق اهداف این سند باید به توسعه و اجرای دانش و تکنولوژی بپردازیم.وی در حالی که تبدیل مواد خام به فرآورده نهایی را از جمله اهداف اصلی این سند دانست، تاکید کرد: مراکز پژوهشی باید تامین مواد اولیه و تبدیل این مواد به محصول را در دست خود بگیرند و خودکفایی اقتصادی از این نقطه شکل می‌گیرد. وی در پاسخ به سوالی در این باره که خروجی پژوهشگاه کم‌بوده گفت: کاری که پژوهشگاه انجام داده بسیار پرارزش‌تر از هزینه‌ای بوده که در برداشته و دانشی که تولید کرده می‌تواند سودآوری زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه در طول عمر ۵۶ ساله خود فعالیت‌های زیادی انجام داده افزود: اینگونه مباحث حاکی از عدم اطلاعات افراد است.وی اضافه کرد: وزارت نفت با هدف حرکت نوین پژوهشگاه همواره از پژوهشگاه حمایت کرده و پژوهش تاثیرگذار بر صنعت را تاکید می‌کند.کاتوزیان با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشگاه در ۲۰ سال اخیر شکل متفاوتی به خود گرفته گفت: توسعه ثروت از طریق علم و توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن از اهداف پژوهشگاه است. کاتوزیان درباره راه‌‌اندازی نخستین کارخانه تولید GTL ایران گفت: قرارداد راه‌اندازی این کارخانه با ظرفیت روزانه ۳ هزار بشکه فرآورده نفتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی امضا شده است.وی با اشاره به اینکه در این کارخانه گاز برای نخستین بار از دانش فنی و بومی ایرانی فناوری GTL استفاده شده، راه‌اندازی آن را با توجیه اقتصادی همراه دانست و گفت: طراحی و ساخت کارخانه‌های بومی و ملی GTL با ظرفیت‌های بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.وی همچنین درباره دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن در صنایع پتروشیمی افزود: هم‌اکنون مطالعات مقدماتی برای انجام این کار در حال انجام است.

در این جلسه مدیران پردیس‌های بالادستی، پایین‌دستی، محیط‌زیست و انرژی و پژوهشکده پالایش نیز علاوه بر تشریح فعالیت‌های این پردیس‌ها به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

«منصور بزمی»، رئیس پردیس پایین‌دستی

بومی‌سازی دانش فنی، توسعه فناوری‌های نوین پالایش، توسعه فناوری تبدیلات گازی، توسعه فناوری تجهیزات و ارتقای استانداردهای ملی در ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت و توسعه فناوری سوخت‌های‌ زیستی و نوین را از جمله برنامه‌های راهبردی پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین‌دستی پژوهشگاه عنوان کرد.وی از اجرای یک طرح تولید بنزین مرغوب به میزان ۱۵۰۰ بشکه در روز با استفاده از ضایعات در پتروشیمی خارک خبر داد و افزود: تاکنون متخصصان داخلی به ۱۱ دانش فنی بومی و ملی در زمینه واحدهای فرآیندی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی دست یافته‌اند. همچنین «علی معلمی»، معاون پردیس بالادستی نیز اکتشاف، ارزیابی، توسعه و تولید را از جمله اهداف کلان این پردیس دانست.وی از مدل‌سازی سه‌بعدی و تعیین سیستم‌های هیدروکربوری در خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد. وی هدف از اجرای این پروژه را کاهش ریسک اکتشافات نفت و گاز در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان عنوان و اظهار کرد: علاوه بر این، طرح کشف و شناسایی منابع غیرمتعارف نفت و گاز هم در دستور کار قرار گرفته است.

معلمی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی کشف و شناسایی منابع شیل گازی در استان لرستان و اکتشاف هیدرات‌های گازی در دریای عمان در دست مطالعه است، خاطرنشان کرد: شناسایی و کشف ذخایر نامتعارف نفت و گاز در ایران منجر به افزایش منابع استراتژیک هیدروکربوری کشور در سطح جهان خواهد شد.

«ترکی» رئیس پردیس محیط‌زیست نیز به مدل‌سازی انتشار و شبیه‌سازی مهاجرت آلاینده‌ها در محیط‌های مختلف و منابع محیطی، طراحی و ساخت سامانه‌های تصفیه و بازیافت آب و پساب، توسعه فناوری‌های زیستی برای کنترل و پاکسازی آلاینده‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای شناسایی و حذف آلودگی‌ها و... به‌عنوان توانمندی‌های کسب شده این پردیس اشاره داشت.