بزرگان پتروشیمی جهان در تهران

گروه نفت و پتروشیمی: یازدهمین همایش بین‌المللی فرصت‌های صنعت پتروشیمی روز گذشته در شرایطی آغاز به کار کرد که خبرها و حرکت‌های خوشایند در عرصه بین‌المللی در حدود یک سال گذشته این امید را ایجاد کرده است که می‌توان اهداف صنعت پتروشیمی را که دستیابی به ۱۰۰ میلیون تن تولید در سال است محقق کرد. این در شرایطی است که مشکل سرمایه در سال‌های گذشته مهم‌ترین‌ معضل این صنعت در برابر پیشرفت بود و کمبود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌خصوص در ۴ سال اخیر باعث شده است غالب طرح‌های این صنعت از پیشرفت خاصی برخوردار نباشند. با این حال حضور شرکت‌های خارجی در همایش روز گذشته این نوید را می‌دهد که می‌توان به آینده رو به پیشرفت صنعت پتروشیمی امیدوار بود. در آیین گشایش این همایش، رئیس همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با اعلام این خبر که بیش از هزار و ۳۰۰ متخصص و کارشناس برجسته و حرفه‌ای به نمایندگی از ۳۰۰ شرکت ایرانی و ۵۰ شرکت خارجی در این رویداد بین‌المللی حضور دارند، گفت: سرمایه‌گذاری در دو قطب پتروشیمی کشور یعنی ماهشهر و عسلویه سبب رشد و توسعه مهندسی داخلی، نصب و ساختمان و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت شده است و نیز فرصت‌های شغلی زیادی را در سایر بخش‌ها مانند بهداشت، سلامت، صنعت خودرو و سایر صنایع ایجاد کرده است. رئیس یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران خطاب به شرکت‌کنندگان در این رویداد گفت: امروز شما یک فرصت جدید و نادر را در اختیار دارید و می‌توانید تاریخ را تکرار کنید و فرصتی استثنایی به وجود آمده است که نباید از دست برود. پیوندی ادامه داد: همه می‌دانند که ایران در داشتن منابع هیدروکربوری برای ایجاد یک صنعت پتروشیمی بی‌نظیر است و این صنعت نیازمند حمایت همه جانبه تمامی مدیران اجرایی کشور است. وی افزود: حفاظت از محیط زیست اولویت اول و استراتژی ما است و نیاز داریم که حداکثر تلاش را برای عملیاتی کردن تولید و طراحی واحدهای جدید با توجه به رعایت اصول زیست محیطی مورد توجه قرار دهیم.

پتروشیمی ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاران

در این راستا روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای این همایش با اشاره به سهم ۱۱ درصدی ایران از ذخایر نفتی و ۱۷ درصدی ذخایر گازی که باعث شده کشورمان رتبه اول را از حیث ذخایر انرژی دارا باشد، ایران را از بزرگ‌ترین کشورهای تامین‌کننده انرژی در دنیا اعلام کرد و گفت: این ذخایر می‌تواند برای ده‌ها سال خوراک و انرژی مورد نیاز صنایع گوناگون کشور به ویژه صنعت پتروشیمی را با اطمینان و قیمتی رقابتی تامین کند، بدیهی است که شرکای آینده ما کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند.

مهندس اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یک صنعت پتروشیمی پیشرفته منحصربه‌فرد را در اختیار دارد، گفت: کشور ما تنها کشوری است که در جهان و خاورمیانه مجموعه هیدروکربن‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی را هم در منابع گازی و هم منابع مایع در اختیار دارد و از این رو می‌تواند در زنجیره ارزش افزوده بهتر از گذشته فعالیت کند. به گفته وی ایران تنها کشور منطقه است که زنجیره احداث صنایع پتروشیمی را طی برنامه‌های توسعه پنج ‌ساله از طراحی مخزنی تا تولید محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی توسط نیروهای داخلی اجرا کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اکنون توسعه صنعت پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی منابع هیدروکربنی به‌منظور اشتغالزایی هر چه بیشتر جوانان این مرز و بوم و ایجاد ارزش افزوده و تبدیل حداکثری نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های پلیمری با ارزش در اولویت برنامه و دستور کار دولت قرار گرفته است، افزود: امیدواریم به زودی و در آینده‌ای نه چندان دور به صادر‌کننده عمده فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور در‌خصوص صنعت پتروشیمی و تلاش‌های گسترده‌ای که در دست اقدام است، گفت: ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی حدود ۶۰ میلیون تن است که در آینده نزدیک به بیش از ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: رویکرد و دیپلماسی فعال انرژی در دولت جمهوری اسلامی ایران به این صورت است که به دنبال ارتقای صنایع موجود و ایجاد قطب‌های توسعه‌ صنعت پتروشیمی علاوه‌بر خلیج‌فارس در سواحل دریای عمان مانند مناطق ویژه اقتصادی جاسک، چهارمحال و ایرانشهر هستیم.

پتروشیمی نیازمند سرمایه عموم مردم

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان نیز در این همایش با اشاره به اینکه وزارت نفت همواره تعهدی خلل ناپذیر برای توسعه صنایع پتروشیمی داشته و مقید به ادامه تعهد خود است گفت: از عمده دلایل این حمایت‌ها، اعتقادی راسخ است که دولت ما به نقش پر اهمیت توسعه زنجیره ارزش بالادست و پایین دست صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از موثرترین عوامل محرکه اقتصاد ملی دارد.

به گزارش «ایسنا»، وی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی واجد جایگاه مهمی به لحاظ ماهیت برای جلب فن‌آوری‌های پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی است، گفت: ایفای نقش به دلایل متعدد امکان‌پذیر شده است. در این راستا می‌توان به امکانات و مزیت‌های رقابتی دراختیار این صنعت، سیاست‌ها و رویکردهای قانونی اقتصادی - مالی واجرایی ناظر بر فعالیت‌های آن اشاره کرد.

وی در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران افزود: بی‌تردید مهم‌ترین مزیت رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران، دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان در حد ۶/۳۳ تریلیون متر‌مکعب و صنایع تصفیه و انتقال گاز به ظرفیت حدود ۶۰۰ میلیون متر‌مکعب در روز است گفت:‌ به زودی تا حد یک هزار میلیون متر‌مکعب در روز ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز خواهیم داشت. علاوه‌بر این دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم مزیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

زنگنه تاکید کرد: با کامل شدن فازهای پارس‌جنوبی یعنی اتمام طرح‌های توسعه فازهای ۱۲ تا ۲۷ این میدان به میزان ۶۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ۷/۶ میلیون تن ال‌پی‌جی و چهار میلیون تن اتان در سال قابل استحصال خواهد بود که اتان به‌طور کامل و سایر موارد بر حسب نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد:‌ علاوه‌بر خوراکی که با اجرای طرح‌های پارس جنوبی برای صنایع پتروشیمی تامین می‌شود، اجرای طرح‌های متعدد ان‌جی‌ال و بازیافت از گازهای همراه نیز با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار قرار دارد واخیرا تصمیمات مهمی در این موارد در صنعت نفت اتخاذ شده است.

وزیر نفت ادامه داد: طبعا قیمت خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط منطقه‌ای و رقبا و با توجه به منافع ملی در دراز‌مدت تعیین می‌شود و عزم دولت بر تکمیل زنجیره ارزش تولیدات بوده و اعطای کمک‌ها و مزیت‌ها در اجرای سیاست‌ها است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی امکان مهم دیگری است که تمرکز علاقه مندان در این فرصت توصیه می‌شود گفت: طبق مصوبات مجلس سرمایه‌گذاری دولت در بخش پایین‌دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است بنابراین بخش خصوصی می‌تواند مطمئن باشد در سرمایه‌گذاری‌های خود در صنایع پایین‌دستی رقیب دولتی نخواهد داشت.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید حضوری پر رنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد گفت:‌ می‌دانیم که فضای مطمئن کسب و کار و سرمایه‌گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم، از شرایط لازم حضور بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی در صنعت است، بنابراین متعهدیم دولت را به سمت و سوی اصلی که همانا سیاست‌گذاری واعمال وظایف حاکمیتی است سوق دهیم و بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری‌های سودآور تشویق کنیم.

ایجاد صندوق توسعه با محوریت سازمان بورس

زنگنه با تاکید بر اینکه با ایجاد تسهیلات مناسب از اعطای رانت‌های غیر قانونی و ناصواب جلوگیری می‌کنیم افزود: وزارت نفت همچنین مصمم است برای کمک به حضور قشر کم درآمد در طرح‌های سودآور آتی صنعت پتروشیمی نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.وی با تاکید بر اینکه صنایع پتروشیمی نیازمند دسترسی به فن‌آوری‌های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است گفت: آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع پایین دستی و بالادستی نیازمند دسترسی به منابع مالی در حد ۷۰ میلیارد دلار هستیم که دراین ارتباط حدود ۳۰ درصد مربوط به صنایع پایین دستی و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.وزیر نفت تصریح کرد: به کارگیری دانش فنی جدید در تبدیل گاز طبیعی به ترکیبات با ارزش افزوده بیشتر از جمله پروپیلن که به‌طور عمده در صنایع پایین دستی کاربرد دارد از تصمیمات مهم و استراتژیک دولت است به طوری که تعدادی از این طرح‌ها درمناطق داخلی و کمتر توسعه یافته کشور از جهت منابع اولیه مورد نیاز از جمله آب مصرفی که قابلیت‌های لازم را دارد احداث خواهد شد که از جمله این مناطق می‌توان به منطقه ایرانشهر درجنوب شرق کشور اشاره کرد.

زنگنه همچنین با اشاره به اینکه در ارتباط با تجارت محصولات پتروشیمی مصمم هستیم در بازارهای بین‌المللی جدید حضور موثر خواهیم داشت گفت: در اجرای این هدف به عنوان یک سیاست راهبردی آماده‌ایم بخش خصوصی را از جهات مختلف حمایت کنیم.

ادامه در صفحه۱۴

ادامه از صفحه۱۱

بی‌تردید تنوع محصولات تولیدی و دستاوردهای چشمگیر صنایع پتروشیمی می‌تواند انگیزه‌های مضاعفی برای سرمایه‌گذاری در این صنایع به شمار آید.

وی تصریح کرد: در ۲۵ سال گذشته ارزش کل فروش محصولات از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۴ میلادی از کمتراز یک میلیارد دلار به ۲۲/۵ میلیارد دلار یعنی ۳۶ برابر رسیده که بخش عمده‌ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفت‌های علمی داخلی و همت متخصصان و کارگران ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات به دست آمده است، در حالی که کشور و این صنعت با تحریم تحمیلی برخی کشورها مواجه بوده‌اند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ارزش فروش محصولات نیز جهش قابل توجهی داشته است گفت: در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع ۸/۱۲ میلیون تن به ارزش ۹/۹ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادرات داشته باشد و ۵/۱۴ میلیون تن در بازار داخلی عرضه کند. مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پروپیلن‌ها، پت، PS پلی‌استایرین، PP و پارازایلین است که بیش از ۵۰ درصد آن در بازار داخلی عرضه شده و باقیمانده در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

وی تاکید کرد: محصولات پتروشیمی اکنون در اقصی نقاط جهان از جمله آسیا، آفریقا،‌ اروپا، آمریکا واقیانوسیه صادر می‌شود. همچنین صنایع پتروشیمی ایران متعهد به توسعه توانمندی‌های خود است و در این راستا در یکی، دو سال آینده ظرفیت‌ها و محصولات جدیدی وارد بازار می‌شود. در اوایل سال ۲۰۱۵ واحدهای پتروشیمی PVC همدان، مجتمع ایزوسیانات‌ها، پلی اتیلن‌های خطی لرستان، آمونیاک/ اوره هفتم، پلی اتیلن‌های خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به اتمام رسیده و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از پارس جنوبی روانه بازار می‌کند اما معتقدیم هنوز صنایع پتروشیمی به پتانسیل‌های خود به تمامی دست نیافته و هنوز جا برای گسترش بیشتر باقیمانده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه وزارت نفت از مشارکت بخش خصوصی و دارندگان فن‌آوری‌های پیشرفته استقبال می‌کند، گفت:‌ متعهدیم بر مبنای قوانین موجود سرمایه‌گذاری را از جهات مختلف تسهیل کرده و همه گونه حمایت ‌لازم را به عمل آوریم.

۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است

در این همایش، همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: صنعت پتروشیمی با توجه به در اختیار داشتن نیروهای کارآمد و با سابقه و با قدمتی ۵۰ ساله دارای مزیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری است.

نعمت‌زاده افزود: متاسفانه در دولت قبل توجه کمتری به توسعه این صنعت می‌شد و روند توسعه کند بود و نتوانستیم به برخی از اهداف خود دست یابیم.

وی ادامه داد: برای توسعه این صنعت باید سالانه ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود که امری بسیار سخت و دشوار است اما می‌توان جذب سرمایه‌های جدید را محقق ساخت. وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته به علت پیشرفت نداشتن طرح‌های توسعه‌ای و تغییر برنامه‌ها ساخت طرح‌های پتروشیمی با کندی مواجه بوده و سرعت لازم را نداشته است، گفت: باید تلاش کرد برنامه سرمایه‌گذاری سالانه ۵ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت پتروشیمی عملی شود.

وی با اشاره به اینکه ایران با توجه به ذخایر گسترده هیدروکربوری و دارا بودن اتان، متان، پروپان و بوتان و نیز میعانات گازی شرایط بسیار خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی دارد، گفت: با کمک وزارت نفت باید خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را تامین کنیم و سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد که دارای خوراک مورد نیاز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ضرورت رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی منسجم و یکپارچه و با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران گام‌های بلندی را برای رسیدن به اهداف صنعت پتروشیمی برداریم.

نعمت‌زاده ادامه داد: بحث خوراک یکی از مباحث مهم برای سرمایه‌گذاران است و با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم باید یک برنامه‌ریزی جامع برای تامین خوراک انجام داد و در این مسیر بهره‌گیری بهینه از میدان‌های نفت و گاز گسترش طرح‌های

ان جی ال از عواملی است که می‌تواند بر تامین خوراک تاثیرگذار باشد.

نعمت‌زاده افزود: سازمانهای توسعه‌ای در سال‌های قبل از منابع مالی تهی شده‌اند و اکنون با توجه به فضای موجود در کشور می‌توان از سرمایه‌گذاران بیش از پیش حمایت کرد. وی ادامه داد: اواخر سال گذشته با کمک مجلس توانستیم طرحی را مصوب کنیم که ۷۰ درصد از منابع کسب شده از محل فروش امکانات و سهام به شرکت‌های توسعه‌ای مانند ایدرو یا پتروشیمی برگردد.

نعمت‌زاده اظهار کرد: یکی از چالش‌های صنعت پتروشیمی عدم رشد صنایع میانی است و ما برای توسعه این بخش نیازمند تلاش گسترده‌ای هستیم تا بتوانیم صنایع

پایین دست را نیز توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه مناطق چابهار، جاسک، لاوان و ایرانشهر محل‌های مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی به شمار می‌روند، گفت: باید سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی را در این مناطق انجام دهیم و شرکت ملی نفت ایران و نیز شرکت ملی گاز باید حمایت ویژه‌ای از توسعه صنعت پتروشیمی به عمل آورند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات و فناوری پتروشیمی باید احیا شود و با هدف توسعه دانش فنی صنایع میانی به فعالیت پرداخته و نیازهای کشورمان را برطرف کند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: استفاده کامل از ظرفیت‌های نصب شده می‌تواند افزایش تولید را به همراه داشته باشد و با توجه به اینکه

۳۰ درصد از ظرفیت‌ها خالی است، ضروری است با ایجاد فضای مناسب روند تولید و صادرات را افزایش داد.

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۸۰ میلیون تن می‌رسد

در این همایش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با به پایان رسیدن

۶۰ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت‌های گذشته و اجرای ۳۶ طرح جدید که بر‌اساس خوراک گاز متان طراحی شده‌اند، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمیایی به بیش از

۱۸۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

عباس شعری‌مقدم در یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ایران از ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، تنها از ۶۸ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت بدون استفاده در این حوزه وجود دارد، افزود: با اعمال روش‌هایی از جمله اتمام طرح‌های نیمه تمام، به ظرفیت رساندن تولید مجتمع‌های موجود و اجرای ۳۶ طرح جدید که بر اساس خوراک گاز متان طراحی شده است، می‌توان این ظرفیت بدون استفاده را به بهره‌برداری رساند.

شعری‌مقدم ادامه داد: با به پایان رساندن حدود ۶۰ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت‌های گذشته که بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند، می‌توان ظرفیت فعلی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ۳۶ طرح جدید که به ۴۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ۱۸۰ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با به بهره‌برداری رسیدن ۴ طرح از طرح‌های ۶۰ گانه نیمه تمام، ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزوده می‌شود.

شعری مقدم با بیان این که توسعه آتی صنعت پتروشیمی نه تنها در مناطق بندر امام و عسلویه بلکه در چهار قطب دیگر در سواحل خلیج فارس یا دریای عمان نیز شکل می‌گیرد، تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصاد پارسیان در شرق عسلویه، منطقه آزاد جاسک که در ساحل دریای عمان بلافاصله پس از تنگه هرمز قرار دارد، منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه ایرانشهر در شمال چابهار، ۴ قطب مذکور هستند.

وی گفت: علاوه‌بر ۴ قطب فوق، احداث چهار طرح مگاتنی اتانول و اوره آمونیاک با ظرفیت‌های بالای یک میلیون تن در لاوان و تعدادی واحد GTP در داخل کشور نیز مدنظر قرار دارد. معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: با توجه به این که در آینده گاز طبیعی به وفور در دسترس است، شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌خواهد با استفاده از انواع تکنولوژی‌های GTO و GTP، انواع الفینها را در داخل تولید کند چراکه نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دست دارد.

وی خاطرنشان کرد: این همایش که مقارن با پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می‌شود، تا حدودی با ۱۰ همایش قبلی تفاوت دارد که این تفاوت ناشی از تغییر ساختار اخیر این شرکت است به طوری که قبلا این شرکت در قالب یک شرکت هلدینگ بزرگ با ۵۰ شرکت زیرمجموعه ظاهر می‌شد اما امسال با ظاهری متفاوت حضور دارد و کلیه شرکت‌های تابعه آن به جز شرکت‌های پژوهش و فناوری، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و طرح چهار میلیارد دلاری دماوند به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران از صبح دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرده است.