افزایش تولید و مصرف گاز
گروه نفت و پتروشیمی- با آنکه عملکرد درست وزارت نفت در زمستان گذشته باعث از سر گذراندن قطعی گاز چه برای مردم و چه خریداران گاز کشور شد، با این حال ضرورت افزایش سطح تولید در سال‌های پیش‌رو محسوس و گریزناپذیر است.

بر این اساس حمید‌رضا عراقی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام خبر افزایش 60 تا80 میلیون متر‌مکعبی ظرفیت تولید گاز گفت: علاوه‌بر افزایش ظرفیت تولید گاز بر ظرفیت مصرف آن نیز افزوده می‌شود، چراکه مشترکان جدیدی به جمع مشترکان اضافه می‌شود که این امر نیاز به اجرای خطوط انتقال گاز دارد.
بر اساس گفته معاون وزیر نفت در امور گاز در چند سال گذشته باید بخشی از خطوط انتقال گاز اجرا می‌شد که این امر محقق نشده و در حال حاضر دولت در حال انجام تمهیداتی برای اجرای آن است. با اجرای طرح خطوط انتقال گاز، علاوه بر افزایش تولید، شاهد افزایش مصرف گاز در آینده نزدیک خواهیم بود.
احتمال دوبرابر شدن صادرات گاز ایران به ترکیه
از طرفی پیش‌بینی می‌شود با توافق دو کشور ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز، مسوولان این کشور میزان واردات گاز از ایران را به 2 برابر مقدار کنونی افزایش دهند. صادرات گاز ایران به ترکیه در سال 2001 میلادی آغاز شد و بر اساس آن سالانه باید 3 تا 10 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور تحویل داده شود. بر اساس این قرارداد اگر ترکیه این میزان گاز را دریافت نکند موظف است که پول آن‌را بپردازد. علاوه‌بر اینکه ترکیه از قیمت گاز ایران ناراضی است، قصد دارد این بند را نیز از قراردادهای گازی خود حذف کند. در حال حاضر آنچه که از ظواهر امر بر‌می‌آید به توافق رسیدن دو کشور است. به طوری که دیروز «ایسنا» در گزارشی از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ترکیه در خرداد ماه سال جاری به منظور توافق بر سر مسائل مربوط به انرژی خبر داد. بر اساس این گزارش، مذاکرات درباره‌ سفر برنامه‌ریزی شده حسن روحانی به ترکیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک در جریان است ولی تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.
افزایش صادرات گاز ایران می‌تواند بر تراز گازی کشور به نفع صادرات اثر گذاشته و بار دیگر موضوع تامین نیاز مصرفی گاز داخل به یک مساله حیاتی تبدیل شود. این در حالی است که خبرگزاری ترند در گزارشی از بحران انرژی در آینده نزدیک در ایران خبر داده‌است. بر اساس این گزارش مصرف انرژی ایران در سه دهه گذشته به شدت افزایش یافته و از معادل روزانه 500 هزار بشکه نفت خام در سال 1980 به حدود روزانه معادل 5/4 میلیون بشکه در مارس 2014 رسیده است که در میان حامل‌های انرژی مصرف گاز با سرعت بیشتری افزایش یافته است. این گزارش در ادامه می‌افزاید: ایران به تقویت تولید گاز خود تا پایان اوت نیاز مبرم دارد تا از تکرار کمبود گاز در نیمه دوم امسال جلوگیری کند.
گذشته از اینکه احتمالا انتشار این گزارش از سوی این نشریه آذربایجانی به خبر امکان افزایش واردات گاز ترکیه از ایران و بازار گرمی برای گاز آذربایجان بر‌می‌گردد، اما همچنان مصرف گاز در کشورمان به مشکلی بزرگ برای دولتمردان حوزه نفت تبدیل شده‌است. در همین رابطه مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، حمید رضا عراقی نیز یکی از فعالیت‌های ضروری در شرکت گاز را بهینه‌سازی مصرف سوخت برشمرد و گفت: در جلساتی مشترک با وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه‌سازی، تولید بخاری با راندمان بالا در دستور کار قرار گرفته تا جایگزین بخاری‌های فرسوده و راندمان پایین شود.