گروه نفت و پتروشیمی- انتشار آمارهای رشد صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر که نشان‌دهنده بهبود اوضاع تولید طلای سیاه است همچنان ادامه دارد. در این بین آخرین آمار اعلام شده نشان داد میزان صادرات نفت ایران به جز ماه مارس که با تعمیرات پالایشگاه‌ها همراه بوده، در سایر ماه‌ها روند صعود قابل توجهی را پشت سر گذاشته، به طوری که در مدت 7 ماهه منتهی به فوریه با 68 درصد رشد صادرات مواجه بوده‌ایم.
در این میان اما میزان تولید نفت ایران نیز در مارس با افزایش ۶۵ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن به ۹/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این آمار را که آژانس بین‌المللی انرژی منتشر کرده نشان‌دهنده رشد ۷ درصدی در تولید در مدت یک سال گذشته است؛ رشدی که در مقایسه با بهبود صادرات کندتر است.
با این حال برنامه‌های دولت در بخش تولید نفت همچنان شرایط مناسبی را پیش روی این صنعت قرار داده است به طوری‌که وزیر نفت پیش از این با اعلام تلاش برای رسیدن ظرفیت تولید نفت کشور تا ۲/۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ و رسیدن این ظرفیت به ۷/۵ میلیون بشکه تا سال ۹۷ نشان داده است که به دنبال ثبت جایگاه‌های برتر برای تولید نفت ایران در رده بندی‌های جهانی است.
این در حالی است که وضعیت بازارهای جهانی نفت و نیاز آنها به این کالای استراتژیک نیز در سال‌های اخیر تغییرات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است، به طوری‌که با پیش‌بینی روند رو به رشد اقتصاد جهانی در سال آینده، انتظار می‌رود جایگاه ایران در بازار جهانی نفت نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شود.
در این بین آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرده که عوامل پایه‌ای بازار نفت با جریانات مخالف مواجه شده‌اند و پیش‌بینی شده است که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۴، کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی رشد داشته باشد.
بر‌اساس این گزارش که خبرگزاری تسنیم بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است، رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۴ به‌طور متوسط روزانه ۲۹/۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود که به‌رغم پیش‌بینی‌های مثبت از اقتصاد جهانی، ۶۰ هزار بشکه نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کمتر است. رشد تقاضا در چین کند است. بر‌اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، «کاهش رشد تقاضای نفت چین که از اواسط سال ۲۰۱۳ به وجود آمده، همراستا با روند کلان اقتصادی‌ای که این کشور در پیش گرفته، ادامه یافته است.
بر‌اساس آمارهای رسمی، رشد اقتصادی چین در سه ماه اول سال ۲۰۱۴، به پایین‌ترین رقم در ۱۸ماه گذشته رسید. تقاضا برای نفت چین در همین بازه زمانی ۶/۰ درصد کاهش یافت که نشان از کاهش مصرف انرژی در این کشور داشت.
در همین حال، تولید نفت در کشورهای مختلف در حال افزایش است. بر‌اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۴، به‌طور متوسط به ۴/۸ میلیون بشکه در روز برسد که رشدی ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی شده است که سال بعد، تولید نفت آمریکا حتی به ۱/۹ میلیون بشکه در روز نیز برسد. در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است، کاهش واردات نفت خام آمریکا تا سال ۲۰۳۶ ادامه خواهد یافت و تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به صفر خواهد رسید.
در عین حال، نفت خام لیبی نیز به آرامی و به تدریج در حال بازگشت به بازار است. توافق بین شورشیان و دولت مرکزی در طرابلس، منجر به از‌سر‌گیری برخی فعالیت‌های مرتبط با صدور نفت در پایانه‌های صادرات نفت در بندر شرقی این کشور شده است.
بر‌اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، عراق، بزرگ‌ترین تولید‌کننده عضو اوپک پس از عربستان میزان تولید خود را به بالاترین سطح در ۳۵ سال گذشته یعنی ۴/۳ میلیون بشکه در روز رسانده است.

رشد تولید سالانه نفت ایران به 7 درصد رسید