آقایان وقت ملت را نگیرند
گروه نفت و پتروشیمی - حمزه بهادیوند چگینی: مجلس شورای اسلامی امروز میزبان حضور وزیر نفت کشورمان برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان است؛ سوالی که به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس موضوعیت طرح در صحن علنی را ندارد و بررسی آن در کمیسیون انرژی در هفته گذشته کفایت می‌کرد. موضوع از این قرار است که پیش از این وزیر نفت کشورمان از دریافت پول توسط یکی از وزرای دولت دهم از شیوخ اماراتی خبر داده و این مساله بدون آنکه نامی از وزیر برده شود، در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. با این حال حمید رسایی، نماینده تهران که از ابتدا با زنگنه چالش‌های جدی داشته و تلاش کرد وی در مجلس به سمت وزارت نرسد در جلسه کمیسیون قانع نشد و به این ترتیب این سوال بی‌اهمیت به صحن علنی مجلس کشیده شد.
در این رابطه رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بی‌اهمیت شمردن این سوال گفت: نمایندگان نباید وقت وزیر را با این سوالات بگیرند، چراکه اولا معلوم نیست این سوال چقدر با واقعیت‌ها مطابقت دارد و ثانیا چقدر این سوال به جایگاه صحن علنی مرتبط است، چراکه انتظار می‌رود سوالاتی در صحن علنی مطرح شود که ملی است، نه جناحی و گروهی.
سبحانی فر افزود: اگر وزیر در برهه‌ای خاص اظهار‌نظری کرده، درست بودن یا نبودن آن جای بحث دارد، نه اینکه موضوعی که ریشه در گذشته دارد را نبش قبر کرده و علیه وزیر استفاده کنیم، خصوصا این که کشور درگیر موضوعات مهم و اساسی است و نباید وقت وزیر و نمایندگان در این موارد گرفته شود.
این نماینده مجلس در عین حال ضمن تاکید بر موفقیت وزارت نفت در مدت کوتاه اخیر، این گونه سوالات را دنباله همان سوالاتی دانست که در گذشته مطرح بوده و آن را بی‌ارتباط با عملکرد وزارت نفت در مدت ۷ماه گذشته دانست. به عقیده وی، با توجه به محدودیت‌هایی که وزارت نفت در مدت اخیر هم در بخش تولید و هم صادرات داشت، اما کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشته به طوری‌که میزان صادرات کشور در ماه‌های اخیر روند روبه رشدی را تجربه کرده است.
سبحانی فر افزود: وزارت نفت هم در بحث استخراج و تولید و هم در بحث فروش، روند مثبتی را پشت سر گذاشته و در عین حال عملکرد آن محدود به نفت نیست، به طوری‌که در بخش گاز نیز شاهد دستاوردهای قابل توجهی بودیم. به گفته وی توجه به میادین پارس جنوبی و تامین به موقع سوخت زمستانی، خوراک پتروشیمی‌ها و طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت از جمله مواردی است که می‌توان مستقیما در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی آن را مورد ارزیابی قرار داد.
به عقیده این نماینده مجلس شورای اسلامی، بهره وری وزارت نفت در بخش میعانات گازی، پتروشیمی و سایر بخش‌ها نیز بالا بوده و به‌رغم اینکه در سال‌های گذشته به‌خصوص در میعانات گازی عملکرد چندان خوبی نداشتیم اما در حال حاضر افزایش چشمگیری را در این بخش شاهد هستیم.
سبحانی فر با اشاره به اینکه در ابعاد بین‌المللی نیز عملکرد وزارت نفت در این مدت باعث شده اهداف کشور تامین شوند به افزایش سطح تولید نفت و استقبال بین‌المللی از ایران در بازار نفت اشاره کرد و افزود: این مسائل همگی نشان‌دهنده قدرت مدیریت مناسبی است که جایگاه نفتی ما را بهبود بخشیده است.
سبحانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سمت و سوی کلی دولت و وزارت نفت گفت: وزارت نفت در برنامه‌های خود حذف خام فروشی را در دستور کار قرار داده و این مساله به خوبی از توجه زنگنه به موضوع اقتصاد مقاومتی حکایت دارد و بر این اساس توسعه بخش‌های پایین دستی پتروشیمی که در اهداف وزیر دیده می‌شود از مسائلی است که انتظار می‌رود به زودی به بهبود جایگاه کشورمان کمک شایانی کند.
در این میان باید گفت نگاهی به ترکیب نمایندگان و مخالفت‌های گذشته این دسته با وزیر نفت حکایت از آن دارد که بیش از دغدغه اقدامات وزارت نفت در حوزه‌ای مشخص، حرکتی سیاسی در جریان است. این نمایندگان پیش از این نیز در جریان بررسی صلاحیت‌های وزیر و موارد دیگر در جایگاه مخالف به موضوعاتی اشاره کرده‌اند که البته هیچ گاه سندی برای اثبات آن مطرح نشد. از همان ابتدا نیز قابل پیش‌بینی بود این طیف از نمایندگان گاه و بیگاه با احضار وزرای دولت از هیچ کوششی برای تاخیر در برنامه‌های دولت فروگذار نخواهند کرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی در روزهای اخیر و اخباری که وی در این کمیسیون در رابطه با موضوعات گوناگون از جمله تولید نفت و گاز، برنامه‌های صنعت نفت در رابطه با توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و... اعلام کرده و مورد بررسی نمایندگان نیز قرار گرفت، کافی بود تا موضوعات بی اهمیتی از این دست در دستور کار قرار نگیرد.
وزیر نفت حتی در حوزه‌هایی همچون اقتصاد مقاومتی که عمر زیادی از صدور فرامین مرتبط با آن نمی‌گذرد، کارنامه روشنی از خود بر جای گذاشته است. نشست اخیر وزیر در جلسه گذشته کمیسیون انرژی و ارائه بندهای مربوط به برنامه‌های وزارت نفت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که با استقبال اعضای کمیسیون مواجه شد و حتی حمایت اکثر نمایندگان را به همراه داشت مساله حائز اهمیت دیگری است. در آن جلسه نمایندگان حتی برنامه‌های وزیر را در باب توسعه میادین مشترک نفت و گاز نشانه واضحی از برنامه‌های وزیر نفت در مبحث اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.
جعفری بنه خلخال، دیگر نماینده مجلس در رابطه با سوالات مطرح شده گفت: این موضوع که مطرح شده و قرار است به دلیل آن وزیر به صحن مجلس فراخوانده شود مورد تایید کمیسیون نیست. به گفته وی اعضای کمیسیون انرژی معتقدند وزیر باید به موضوعات مهم‌تری بپردازد و اینکه زنگنه را برای این موضوع به مجلس بکشیم نتیجه روشنی را برای مردم به همراه ندارد.
وی عملکرد وزیر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت زنگنه وزیر و مدیر خوبی است و تحرکاتی که در حوزه نفت در مدت اخیر از وی دیده شده حکایت از آن دارد که به خوبی صنعت نفت را می‌شناسد و با این حقیقت که اقتصاد ایران از کانال نفت به ثبات خواهد رسید واقف است و اتفاقا عملکرد وی اصول اساسی کشور را در بر دارد. وی زنگنه را یک کارشناس خبره در زمینه موضوعات مهم از جمله هدفمندی دانست و گفت: زنگنه کارهای کارشناسی مهمی را بر عهده دارد و باید فرصت کافی به وی داده شود تا اهداف خود را پیاده کند.
دکتر حقیقت پور، نماینده اردبیل دیگر نماینده مخالف با احضار وزیر بود. وی معتقد است این موضوع اهمیتی ندارد که به‌خاطر آن وزیر به مجلس بیاید. این نماینده مجلس توضیح داد که البته سوال حق قانونی نمایندگان است، اما این سوال در شأن صحن علنی نبود و اکثر نمایندگان نیز با این موضوع موافق نیستند.