بنا بر پیش‌بینی شرکت ملی نفت چین، تقاضای نفت و گاز چین در سال ٢٠١٤ در مقایسه با سال ٢٠١٣ افزایش می‌یابد. به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، بنا بر پیش‌بینی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) در روز چهارشنبه ٢٥ دی، تقاضای ظاهری نفت چین امسال و در مقایسه با پارسال با حدود چهار درصد افزایش به ٥١٨ میلیون تن (١٠ میلیون و ٣٦٠ هزار بشکه در روز) می‌رسد. تقاضای نفت خام چین ترکیبی از نفت خام پالایش شده و فرآورده‌های نفتی وارد شده است.

موسسه تحقیقات شرکت ملی نفت چین در گزارش سالانه خود، اعلام کرد: دومین مصرف‌‌کننده بزرگ نفت جهان امسال ٥٠٩ میلیون تن (١٠ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز) نفت خام فرآورش می‌کند که این رقم نسبت به سال ٢٠١٣ میلادی ۵/۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بنا بر اعلام این شرکت، واردات نفت خام چین امسال ٢٩٨ میلیون تن (پنج میلیون و ٩٦٠ هزار بشکه در روز) خواهد بود که نسبت به سال ٢٠١٣ میلادی ۱/۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مصرف گاز طبیعی چین طی سال ٢٠١٤ و در مقایسه با سال ٢٠١٣ با ١١ درصد افزایش به ١٨٦ میلیارد مترمکعب می‌رسد.
شرکت بی‌پی پیش‌بینی می‌کند که مصرف انرژی چین ظرف ٢٦ سال آینده به دو برابر سطح کنونی می‌رسد.
چین جایگاه بزرگ ترین مصرف‌‌کننده انرژی جهان را در سال ٢٠١١ از آمریکا گرفت، شرکت بی‌پی پیش‌بینی می‌کند که مصرف کنونی این کشور تا سال ٢٠٤٠ دو برابر افزایش یابد. این رشد شامل همه منابع انرژی می‌شود، موسسه سرمایه گذاری کویتی آسیا اینوستمنت پیش از این در گزارش تحلیلی درباره نیاز چین به انرژی نوشت: در ٣٠ سال منتهی به سال ٢٠١٢ مصرف نفت چین از یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز به ١٠ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه، مصرف سالانه گاز طبیعی از ٣٨٠ میلیارد فوت مکعب به پنج تریلیون و ٢٠٠ میلیارد فوت مکعب و مصرف زغال سنگ از ٧٢٧ میلیون تن در سال به چهار تریلیون تن افزایش یافت. این کشور روزانه ٦ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند که ٦٠ درصد مجموع مصرف این کشور را شامل می‌شود.
به نظر می‌رسد این روند واردات به افزایش سریع خود ادامه دهد چرا که ذخیره‌سازی‌های چین در حال افت و اکتشاف نفتی تازه‌ای نیز صورت نگرفته است.
پیش‌بینی قطعی این است که تقاضای چین به انرژی سریع‌تر از دیگر اقتصادهای بزرگ جهان به رشد خود ادامه می‌دهد، در نتیجه پکن مجبور است تا بیش از پیش متکی به واردات نفت باشد و چاره‌ای ندارد جز اینکه بیشتر واردات نفت خود را از منطقه خاورمیانه تامین کند.