بازگشت نفت ایران به بازار فوری نخواهد بود
یک نشریه آمریکایی نوشت: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در شش ماه آینده، بیشتر روی ممانعت از توقف بیشتر بازارهای نفتی ایران متمرکز است تا بازگشایی بازارهای جدید. به گزارش «ایسنا»، نشریه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب و همچنین چشم‌انداز تولید و صادرات نفت ایران نوشت: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تحریم‌های اقتصادی ایران را در ازای محدود شدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران کاهش خواهد داد. بهای نفت در روزهای گذشته در واکنش به اخبار توافق هسته‌ای ایران که از 20 ژانویه اجرایی خواهد شد، رو به کاهش گذاشته است، اما وعده‌ها مبنی بر افزایش عرضه‌ نفت ایران احتمالا به زودی محقق نخواهد شد.
قدرت‌های جهانی طی روزهای گذشته یک جدول زمانی را برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران که به کاهش تحریم‌های اقتصادی در ازای محدود‌شدن برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم خواهد انجامید، اعلام کرده‌اند.
توافق هسته‌ای ایران در فاز اول این امکان را به وجود می‌آورد که هفت میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی مسدود ‌شده ایران در یک پروسه‌ شش ماهه آزاد شود. این اخبار خوشایند باعث شد بهای نفت روز دوشنبه کاهش یابدو سرمایه‌گذاران نسبت به دسترسی تازه به ذخایر قابل توجه نفت و گاز ایران امیدوار شوند. توافق هسته‌ای ایران پیشرفتی به سمت بازگشت ایران به بازار است، اما این گشایش که ۲۰ ژانویه حاصل خواهد شد محدود است.
اندرو لیپو، رئیس انجمن نفتی لیپو در هوستون آمریکا گفت: این اولین گام در میان اقدامات مختلف است و بازگشت کامل ایران به بازار اگر چند سال زمان نبرد، دست کم چند ماه طول می‌کشد و این‌طور نیست که بازگشت نفت ایران به راحتی انجام شود.
براساس این توافق، آمریکا تلاش برای تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران را متوقف خواهد کرد و اجازه خواهد داد که شش کشور خریدار نفت ایران به واردات خود ادامه دهند.
این کشورها اعم از هند، چین و کره جنوبی و...، مجبور نیستند سطح واردات خود را کاهش دهند، ولی در عین حال نمی‌توانند آن را افزایش دهند و نقض مفاد این قرارداد به لغو آن منجر خواهد شد. یک مقام بلند‌پایه دولت آمریکا در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه این کشور گفت: ساختار اصلی تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی پابرجا می‌ماند و ما به اعمال این تحریم‌ها ادامه خواهیم داد.
وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌بینی کرد: صادرات نفت ایران در سطح حدود یک میلیون بشکه در روز باقی می‌ماند و این رقم ۶۰ درصد کمتر از صادرات روزانه ۵/۲ میلیون بشکه‌ ایران در ابتدای سال ۲۰۱۲ و قبل از تحریم‌ها است.
بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران چهارمین دارنده بزرگ ذخایر اثبات شده نفت جهان و دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی است.
تحریم‌های بین‌المللی مانع سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز ایران برای توسعه ذخایر ۱۵۴ میلیارد بشکه‌ای نفت و میادین وسیع فراساحلی گاز طبیعی در خلیج فارس شده است.
به رغم توافق‌نامه ژنو، ۵۹ سناتور آمریکایی یک طرح را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران امضا کرده اند، اما این طرح برای تصویب به ۶۰ رای احتیاج دارد. از سوی دیگر باراک اوباما تهدید کرده در صورت تصویب این طرح از سوی کنگره، آن را وتو خواهد کرد.
اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکنون زمان این است که به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم. اعمال تحریم‌های بیشتر در حال حاضر تنها خطر منحرف شدن تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز این مساله را افزایش می‌دهد.
اخبار توافق هسته‌ای ایران باعث شد که روز دوشنبه بهای نفت با ۸۹ سنت کاهش به ۹۱ دلار و ۸۳ سنت برسد؛ اگرچه بخشی از کاهش قیمت جبران شد و دیروز به ۹۳ دلار رسید. اگر روند کاهش تنش‌ها ادامه پیدا کند، ناظران صنعت نفت انتظار دارند که لغو تحریم‌های ایران بیشتر شود. افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران روی بازار جهانی انرژی تاثیر مثبتی خواهد داشت.
لیپو گفت: بازگشت نفت ایران و لیبی در آینده نزدیک باعث افزایش فشار روی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) برای بازکردن فضای بازگشت این کشور‌ها به بازار خواهد شد.