تحلیلگران‌براین عقیده‌اند که توافق ایران با ٦ قدرت جهانی درباره حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی سبب خواهد شد بهای نفت در معاملات هفته جاری کاهش یابد.به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، کارشناسان معتقدند با آغاز معاملات بازارهای جهانی از دیروز (دوشنبه چهارم آذر)، بهای نفت روند کاهشی در پیش گرفت، زیرا با توافق هسته‌ای ایران و ٦ قدرت جهانی، زمینه برای ورود نفت بیشتر به بازار فراهم می‌شود.
کارل لری، رییس موسسه اویل اوتلوکز اند اوپینینز گفت: واکنش ناخودآگاه بازار، افت شدید بهای دو شاخص نفت خام برنت و دبلیو تی آی خواهد بود. در پایان معاملات هفته گذشته (جمعه اول آبان) بهای هر بشکه نفت خام برنت ١١١ دلار و پنج سنت بود که بالاترین بهای این شاخص در چند هفته گذشته به شمار می‌آمد. دلیل این افزایش قیمت، ناامیدی فعالان بازار از توافق هسته‌ای در ژنو بود.
بحران رو به وخامت صادرات نفت لیبی در پی گسترش اعتراض‌های کارگری نیز از دیگر عوامل موثر بر رشد بهای نفت خام برنت در معاملات جمعه بود. با این همه، با توجه به افزایش تولید نفت از ذخایر نامتعارف در آمریکا و کانادا، بهای شاخص دبلیو‌تی‌آی آمریکا رشد چندانی نداشت و در معاملات پایان هفته گذشته، در سطع ٩٤ دلار و ٨٤ سنت برای هر بشکه تثبیت شد. توافق ایران و قدرت‌های جهانی، تنش‌های بین‌المللی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را کاهش و به احتمال زیاد، بهای نفت را نیز کاهش می‌دهد. ایران یکی از عمده ترین دارندگان ذخایر نفت در جهان به شمار می‌آید.جیسون شنکر، کارشناس موسسه پرستیج ایکانمیکز گفت: حدود یک میلیون بشکه نفت ایران می‌تواند به سرعت به بازارهای جهانی باز‌گردد. بخشی از توافق تاریخی ایران و اروپا، لغو تحریم بیمه اتحادیه اروپا علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران بود. این توافق، بخشی از زیرساخت‌های مالی لازم را برای افزایش صادرات نفت ایران فراهم می‌کند. شنکر گفت: این توافق به خریداران نفت ایران که عضو اتحادیه اروپا نیستند، اجازه می‌دهد حجم واردات نفت خود را از جمهوری اسلامی افزایش دهند. با این همه کارشناسان هشدار دادند احتمال اختلال در توافق ایران و ٦ قدرت جهانی از یک سو و احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه از سوی دیگر، بهای نفت را همچنان پنج تا ١٠ دلار بالای سطح واقعی آن نگه خواهد داشت.از سوی دیگر، با توجه به عضویت ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، هرگونه افزایش صادرات نفت ایران با کاهش صادرات نفت عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک خنثی خواهد شد. لری گفت: اگر ایرانی‌ها بخشی از تولید خود را به بازارهای جهانی بازگردانند، دیگر کشورهای عضو اوپک باید تولید خود را کاهش دهند تا سقف تولید این سازمان رعایت شود.