رقابت در تالار پتروشیمی در رکود بازار آزاد
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای روز گذشته بازار پتروشیمی را با ابهام و سردرگمی معامله‌گران، بازار آزاد رو‌به‌رو کرد، به طوری که در این روز نرخ تازه‌ای توسط فروشندگان اعلام نشد و سردرگمی قیمت‌ها بازار محصولات پتروشیمی را وارد رکود تازه‌ای کرد. این در حالی است که معاملات پتروشیمی روز گذشته در بورس کالای ایران به دلیل کمبود عرضه توسط تولید‌کنندگان، با رقابت 5درصدی مواجه شد. به گفته مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا، معاملات دیروز محصولات پتروشیمی با تعیین سقف قیمت انجام شد؛ آن هم در شرایطی که جو حاکم بر بازار موجب عدم خرید معامله گران از بازار آزاد این محصولات شده است.
شهاب کاکاوند در ادامه افزود: دلیل این افزایش تقاضا در بورس کالا، برگشتن نرخ ارز به مرز ۲ هزار و ۹۰۰ تومان بوده، اما در افزایش قیمت این محصولات تاثیر زیادی نداشته است، به گونه‌ای که قیمت برخی از پلی اتیلن‌های سبک و سنگین و همچنین پلی‌پرو‌پیلن‌ها به دلیل کاهش نسبت به هفته گذشته انگیزه خرید را در این روز برای مشتریان بالا برد و موجب ایجاد رقابت بین معامله‌گران گردید. این در حالی است که هنوز این جو روانی نتوانسته قیمت این محصولات را در بازار آزاد تغییر دهد.
وی گفت: در بازار آزاد نیز برخی از تاجران نرخ‌هایی پایین‌تر از روز گذشته را برای کالاهای خود اعلام می‌کنند، اما مبادله‌ای انجام نمی‌شود؛ چرا که نرخ‌های اعلامی به اعتقاد فعالان این حوزه تحت تاثیر جو روانی مذاکرات عنوان شده است و باید برای خرید و فروش با نرخ‌های واقعی تا پایان این هفته صبر کرد. در همین حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بازار پتروشیمی داشته باشد و تنها تاثیر روانی این مذاکرات است که سبب شده بازار با گیجی و سردرگمی مواجه شود.
وی افزود: اگر عرضه‌کنندگان به موقع و به اندازه محصولات خود را عرضه کنند دیگر با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در این تالار مواجه نخواهیم بود.
به این ترتیب در معاملات ماه گذشته بورس کالای ایران در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی جمعا بیش از ۹۶۲ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال به فروش رفت. در این تالار بیش از ۴۵۹ هزار تن انواع قیر، ۱۷۰ هزار تن مواد پلیمری، ۱۴۸ هزار تن وکیوم باتوم، ۱۱۱ هزار تن مواد شیمیایی، ۶۷ هزار تن لوب کات، ۴ هزار تن گوگرد، ۱۱۵۰ تن انواع گاز و خوراک و ۴۸ تن روغن توسط مشتریان خریداری شد. گفتنی است حجم معاملات گروه قیر و مواد شیمیایی در این ماه به ترتیب رشد ۴۳ و ۱۹ درصدی را تجربه کرد.
همچنین به گفته برخی از فعالان آگاه به احتمال زیاد خریدهای هفته جاری بورس کالا هم با کف قیمت‌ها و تناژهای پایین‌تر نسبت به هفته‌های گذشته روبه‌رو شود. از سوی دیگر موضوع سهل‌تر شدن صادرات مجتمع‌های پتروشیمی هم به گمان بسیاری از صادرکنندگان، می‌تواند بازار پتروشیمی را در هفته‌های آتی با تحرکات بیشتر مواجه کند.
با این حال روز گذشته جو روانی حاصل از مذاکرات و افت قیمت دلار در بازار آزاد سبب شد تا مبادلات در بازار پی وی سی انجام نشود، در بازار پلیمری‌ها هم حجم مبادلات به شدت کاهش یافت و نرخ‌ها از سوی تاجران اعلام نشد. بیشتر معامله‌گران در انتظار مشخص شدن وضعیت قیمت ارز و صادرات محصولات پتروشیمی در روزهای آینده هستند.
در همین حال تعدادی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند به احتمال زیاد قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخل با تغییرات عمده‌ای در هفته آتی مواجه نشود؛ چرا که قیمت‌های جهانی تغییرات زیادی نداشته است.