گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه در حالی با 97 سنت افزایش از 08/110 دلار به 05/111 دلار رسید که هر بشکه نفت خام سبک آمریکا در همین زمان با 60 سنت کاهش قیمت 84/94 دلار را به ثبت رساند. در نتیجه، شکاف قیمت بین نفت برنت و نفت خام آمریکا برای سومین روز متوالی افزایش یافت و به بیش از 16 دلار رسید. این مقدار اختلاف بیشترین فاصله قیمت از 14 مارس تاکنون است و طی دو هفته گذشته 5 دلار و 69 سنت افزایش یافته است که یکی از دلایل اصلی آن افزایش تولید نفت آمریکا و کاهش قیمت آن به رغم افزایش قیمت نفت برنت است.
بلومبرگ در این زمینه معتقد است یکی از دلایل اصلی افزایش بهای نفت برنت در روزهای اخیر طولانی شدن مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران بر سر مساله هسته‌ای است. البته ش
نیده ها از افزایش احتمال توافق بین دو طرف بر سر موضوعات کلی حکایت دارند اما تا لحظه تنظیم این خبر، همچنان توافقی حاصل نشده است. کارشناسان حوزه بین‌المللی نفت معتقدند در صورتی که توافقی بر سر مساله هسته‌ای ایجاد شود، کاهش تحریم‌ها می تواند نقش ایران را در بازارهای جهانی پررنگ‌تر کرده که این امر به کاهش نسبی قیمت نفت منجر خواهد شد.
عربستان از افزایش تولید نفت آمریکا نگران نیست
در این بین معاون وزیر نفت عربستان با استقبال از افزایش تولید نفت از ذخایر غیر‌متعارف آمریکا، اعلام کرد به کاهش تولید نفت عربستان نیازی نیست. به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، عبدالعزیز‌بن ‌سلمان بن عبدالعزیز، معاون وزیر نفت عربستان اعلام کرد این کشور از افزایش تولید نفت از ذخایر غیرمتعارف آمریکا نگران نیست و برای تثبیت قیمت‌ها، کاهش تولید نفت را ضروری نمی‌داند.
به گزارش شانا و به گفته این مسوول نفت عربستان ما باید تضمین کنیم که رونق به اقتصاد جهانی بازگردد و در صورت تحقق این مساله، برای نفت تولیدی از ذخایر گوناگون، تقاضای کافی وجود خواهد داشت. عبدالعزیز افزود: در بلندمدت، اقتصاد جهانی به عرضه انرژی از هر منبع ممکن نیاز خواهد داشت و عربستان ورود هر منبع تازه را به عرصه انرژی جهان به فال نیک می‌گیرد.
در این میان اما اوپک به تازگی پیش‌بینی کرده است که با افزایش عرضه نفت از کشورهای غیر عضو این سازمان، تقاضا برای نفت تولیدی در کشورهای عضو آن در پنج سال آینده کاهش می‌یابد.
به باور عبدالعزیز، بازار نفت اکنون از ثبات بسیار خوبی برخوردار است و تضمین کافی برای عرضه مناسب نفت در بازارهای جهانی وجود دارد.
با این همه، وی تاکید کرد اگر بهای نفت در بازارهای جهانی افت شدیدی داشته باشد، عربستان گزینه افت تولید نفت خود را به طور جدی در نظر خواهد گرفت.
وی گفت: بهای کنونی نفت برای همه مطلوب است و تولیدکنندگان را قادر می‌کند که به استخراج و رشد تولید نفت ادامه دهند و تاثیر بدی نیز بر اقتصاد جهانی ندارد. در این میان موسسه اویل موومنتس اعلام کرد با افزایش تقاضای نفت در آستانه فصل سرما، اوپک صادرات نفت خود را طی هفته‌های آینده افزایش خواهد داد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، موسسه انگلیسی اویل موومنتس اعلام کرد با نزدیک شدن به زمستان در نیم کره شمالی زمین، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در هفته‌های نخست دسامبر ٢٠١٣، صادرات نفت خود را بیشتر می‌کند. بر پایه این گزارش، در چهار هفته منتهی به
١٦ آذر (هفتم دسامبر) اوپک که حدود ٤٠ درصد از نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند، حجم محموله‌های دریایی نفت خود را ۷/۱ درصد افزایش می‌دهد و به ٢٣ میلیون و ٩٣٠ هزار بشکه در روز می‌رساند. این آمار، صادرات کشورهای آنگولا و اکوادور را در‌بر‌نمی‌گیرد. روی میسون، بنیانگذار اویل موومنتس گفت: حجم فرآوری نفت در پالایشگاه‌ها دوباره رو به افزایش می‌رود و این مساله‌، تقاضای نفت را افزایش خواهد داد. از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون، بهای نفت خام برنت به رغم ارقام چشمگیر، ۹/۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. پیش بینی می‌شود در چهار هفته منتهی به ١٦ آذر، صادرات نفت از منطقه خاورمیانه، ۲/۲ درصد افزایش می‌یابد و به ١٧ میلیون و ٥٧٠ هزار بشکه در روز می‌رسد. این آمار شامل صادرات نفت عمان و یمن نیز می‌شود که عضو اوپک نیستند.
بر پایه داده‌های اویل موومنتس، حجم بارگیری نفت در نفتکش‌ها در دوره یاد شده، یک درصد افزایش می‌یابد و به ٤٨٤ میلیون و ٨٨٠ هزار بشکه می‌رسد.