گروه نفت و پتروشیمی - بهاره رادمنش: در بازارهای جهانی نفت طی روزهای گذشته، نفت آمریکا و برنت روندهای متفاوتی را تجربه کردند؛ به گزارش «دنیای اقتصاد» نفت برنت دریای شمال به‌رغم پیش‌بینی هفته گذشته رویترز نه تنها با کاهش قیمت مواجه نشد، بلکه با افزایش بی سابقه نسبت به چند هفته اخیر به بالاتر از ۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید. از سوی دیگر، نفت آمریکا با ۸۱ سنت کاهش در اولین روز هفته میلادی به نظر می‌رسید که پایین‌ترین قیمت خود در هفته جاری را تجربه خواهد کرد، ولی روز گذشته با آغاز از سر گیری فعالیت خط لوله کلیدی انتقال نفت پایانه کوشینگ ایالات اوکلاهمای آمریکا، اندکی از کاهش قیمت خود را حبران کرد. نفت برنت دریای شمال، روز گذشته به دلیل مشخص نبودن تقاضا در ایالات متحده باتوجه به بحران بودجه و چشم‌انداز کوتاه‌مدت عرضه، از همان ساعات ابتدایی آغاز معاملات در بورس لندن، همچنان بدون وقفه به روند افزایشی خود طی هفته اخیر ادامه داد، به طوری که بدون هیچ کاهشی، هر بیست دقیقه تقریبا ۱۵ سنت به قیمت آن افزوده می‌شد.

در این میان، نفت دبلیو تی آمریکا نیز با وجود ادامه بن‌بست سیاسی در این کشور و کشمکش دولت و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی‌ها، در کانال افزایشی قرار گرفت. به گفته تحلیلگران، با توقف فعالیت خط لوله نفت سیوی نگرانی‌هایی درباره انتقال نفت به سواحل خلیج مکزیک به وجود آمده بود، از سوی دیگر، تولید نفت در این خلیج به دلیل وزش طوفان گرمسیری کارن با مشکلاتی رو‌به‌رو شده بود، ولی حتی با اعلام خبر از‌سر‌گیری فعالیت خط لوله سیوی، روند افزایشی قیمت نفت ادامه دارد.

هر‌چند به گزارش رویترز، عملکرد بازارهای نفت به دلیل نامشخص بودن وضعیت بودجه و سقف بدهی‌های ایالات متحده غیر‌قابل پیش‌بینی خواهد بود، ولی به تحلیل یکی از کارشناسان اقتصاد انرژی بانک آمستردام، به دلیل نبود نشانه‌های بهبود اقتصادی در آمریکا قیمت نفت تا پایان سال به زیر ۱۰۰ دلار خواهد رسید. بنا به تخمین کارشناسان، با ادامه داشتن تعطیلی دولت فدرال در هر هفته ۱۲/۰ درصد از رشد ناخالص داخلی این کشور کاسته خواهد شد.

بازار آتی نفت نیز روز سه‌شنبه با افزایش مواجه بود. نفت آمریکا تحویل نوامبر با ۲۸ سنت افزایش با ۳۱/۱۰۳ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت تحویل نوامبر نیز با ۲ سنت افزایش به ۷۰/۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

از سوی دیگر، بهای نفت اوپک با اظهار نظر دبیرکل این سازمان مبنی بر همپوشانی عرضه و تقاضای نفت در جهان و رفع هرگونه کمبود عرضه توسط اعضای این سازمان، با کاهش مواجه شد و به ۴۵/۱۰۶ دلار در هر بشکه رسید.